معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه‌ معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری مطرح کرد :

پایه گذاری اقتصاد بر مبنای دانش / ۳ هزار و ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ایران فعالیت می کنند

  • شناسه خبر: 140485
پایه گذاری اقتصاد بر مبنای دانش / ۳ هزار و ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ایران فعالیت می کنند

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه‌ معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری گفت : تا به امروز نزدیک به ۳ هزار و ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور ایجاد و بیش از ۲ هزار استارت‌آپ‌ویکند برگزار شده است.

خانه » علم و فن آوری » پایه گذاری اقتصاد بر مبنای دانش / ۳ هزار و ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ایران فعالیت می کنند

به گزارش خانه خشتی ؛ علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه‌ معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری در پیش‌ رویداد اولین استارت‌آپ‌ویکند پسته رفسنجان در دانشگاه ولی‌عصر (عج) این شهر اظهار داشت:با وجود ۵میلیون دانشجو و تعداد زیادی هئیت علمی جایگاه ما در منطقه جایگاه یکم و در دنیا جایگاه شانزدهم و هفدهم را دارا هستیم .

وی بیان داشت:ما نیروی انسانی توانمندی داریم که می‌تواند اثرگذار باشد ولی در زمینه اینکه نتوانستیم از علم خود برای زندگی روزمره مردم و تبدیل محصول استفاده کنیم ضعف داریم .

دلیری تصریح کرد :خام فروشی در کشور رایج است تولیدات ما اکثرا خام است با وجود افراد تحصیل کرده خوبی داریم نواوری و فناوری در محصولات کمتر به کار رفته است.

وی با بیان اینکه در تولید مهندس رتبه دوم و سوم دنیا هستیم افزود :فارغ التحصیلان ما کجا هستند و چکار می کنند ؟چرا نمی توانیم چرا ورود پیدا نکردیم تا اقتصاد ما اقتصادی بر پایه دانش بنا شود چرا نتوانستیم در فرایند تولید تغییر ایجاد کنیم ؟چرا نتوانستیم بین دانشگاهی و فارغ التحصیل دانشگاهی با تولید کننده و صنعتگر ارتباط برقرار کنیم .

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه‌ معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه ما در تبدیل ایده به محصول دچار مشکل بودیم گفت : ۵ درصد زعفران دنیا در کشور ما تولید می‌شود، اما خام‌فروشی می‌کنیم، متخصصان ما کجا هستند بسیاری از جوانان ما که از کشور خارج می‌شوند، آنجا تحول ایجاد می‌کنند و اثرگذارترین افراد در آن کشورها ایرانی هستند.

وی افزود :ایرانیان در کشورهای دنیا افراد برجسته ای هستند ،در اوایل دولت یازدهم اسیب شناسی کردیم که چرا فارغ‌التحصیلان ما دنبال کارمند شدن هستند، چرا کشاورزان بی‌سواد ما مسلط‌‌‌تر از فارغ التحصیلان هستند دانشگاهیان کشورهای پیشرفته درگیر فعالیتهای اقتصادی و صنعتی بودند .

دلیری عنوان داشت :در دانشگاه دانشجو حین صنعت فعالیت می کند و استاد دانشگاه در کنار تولید کننده کار می کند ارتباط دو طرفه است استاد دانشگاه اگر در صنعت فعالیت نکند، نمی‌تواند، عضو هیأت‌ علمی باشد، اما در کشور ما اگر استاد دانشگاه کار صنعتی کند، می‌گویند، تاجر است و نمی‌تواند، عضو هیأت‌ علمی شود این تفکر چه تفکری بود که بر دانشگاه های ما حاکم شد .

وی افزود :ما بر اساس اسیب شناسی طرحی در دانشگاه ها شروع کردیم که خروجی خوبی داشته باشد کار امروز از خروجی ان طرح می باشد .

دلیری یاداور شد : در بین دانشجویان ایده‌پردازی را رایج کردیم آن‌ها را دور یک میز نشاندیم تا موضوع‌های حوزه تخصصی را فکر کنند و بیان نمایند اولین طرح را از دانشگاه شریف شروع کردیم .

وی ادامه داد :احساس فعالیت صنعتی را بین دانشجویان نهادینه کردیم ۳ هزار و ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور ایجاد و بیش از ۲ هزار استارت‌آپ‌ویکند برگزار شده، ۵۰ مرکز نواوری راه اندازی شده در شهرستانهای کهنوج و جیرفت ایده پردازی صورت می گیرد اما هنوز ۱۰ درصد هستیم در حالی که ظرفیت کشور ایران بیشتر از این رقم است.

دلیری با بیان اینکه در بحث نوآوری با سرعت از جایگاه ۱۲۵ به جایگاه ۷۵ در بین ۱۴۰ کشور دنیا رسیدیم خاطر نشان کرد :جایگاه ما باید بالاتر از این باشد  باید اقتصاد را بر پایه اقتصاد ایده‌پردازی و دانش  بنا کنیم، ایا ما باید فقط تولید خام داشته باشیم ؟آیا ۱۰ سال دیگر هم باید پسته را فقط تولید کنیم، دنیا به سرعت در حال پیشرفت است و ما اکنون نخستین مرکز نوآوری را در استان کرمان راه‌اندازی کردیم و در دانشگاه این فضا به وجود امده است .

وی عنوان داشت :مدیران مس کرمان تا کی می خواهند مس را تولید کنند و به صورت خام بفروشند چرا منفعت مار را دیگران ببرند چرا منفعت پسته ما را دیگران ببرند در بحث ایده پردازی بچه ها را به فکر فرو ببریم تا احساسی که می تواندمحصول مار را ارتقاء دهند به وجود بیاوریم .

دلیری افزود :باید به سمت صنایع تبدیلی رفت دنیا با سرعت پیش می رود نمیتوانیم اینجور پیش برویم اقتصاد باید براساس بخش خصوصی مدیریت شود منابع خصوصی باید تحول ایجاد کند دولت فقط می تواند زیرساخت را اماده کند .

وی به بزرگان و ثروت رفسنجان اشاره داشت و گفت :باید پسته رفسنجان را با فعالیتها و ایده های تازه  براساس بخش خصوصی ارتقا دهیم .

 

 

 

 

برچسب ها:
اقتصاد اولین استارت آپ ویکند پسته رفسنجان دانش بنیان علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه‌ معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان