سکوت و تحمل، حال این روزهای مردم محروم شرق کرمان؛

وقتی نفس مردم شرق دیار کریمان در جولان طوفان شن حبس می شود/شرایط ریگان بسیار بغرنج است

  • شناسه خبر: 139661
وقتی نفس مردم شرق دیار کریمان در جولان طوفان شن حبس می شود/شرایط ریگان بسیار بغرنج است

چندی است که شهرستان ریگان در شرق استان کرمان درگیر بحران ریزگردها و طوفان شن شده است؛ بیماری، قطع شدن راه های ارتباطی، نداشتن برق، آسیب به حوزه کشاورزی و …

خانه » اجتماعی » وقتی نفس مردم شرق دیار کریمان در جولان طوفان شن حبس می شود/شرایط ریگان بسیار بغرنج است

به گزارش خانه خشتی به نقل از راه آرمان؛ پدیده طوفان و ریزگردها از جمله مهم ترین معضلات این روزهاست که هموطنانمان را در مناطق مختلف به ستوه آورده و در حال تبدیل شدن به گسترده ترین معضل زیست محیطی است.

چندی است که شهرستان ریگان در شرق استان کرمان درگیر این بحران شده است و تقریبا هرهفته اخباری از بستری شدن مردم این شهرستان و روستاهای اطراف آن به گوش می رسد. بیماری، قطع شدن برق، آسیب به حوزه کشاورزی، مختل شدن زندگی مردم و … آن چیزی است که در اخبار دیده و می شنویم اما سختی تحمل آن را تنها مردم درگیر این معضل می دانند و بس.

Image result for ‫ریگان هوا ندارد‬‎

در چند روز اخیر نیز طوفان شدید شن موجب مسدود شدن جاده ریگان-چابهار و ۵۰ راه ارتباطی، قطعی برق ۱۳ روستا و تعطیل شدن مدارس ریگان و فهرج شده است.

امین باقری فرماندارریگان در گفتگو با  راه آرمان ؛ با بیان اینکه وقوع طوفان روزگذشته پیش بینی شده بود و در ساعت پنج صبح  هجوم ریزگردها به اوج رسید، اظهار کرد: این حادثه موجب روانه شدن بیست و پنج نفر از شهروندان ریگانی به مراکز درمانی شد و برق سیزده روستا و خود شهرستان قطع شد و مشکلاتی را نیز در جاده ترانزیت برای مردم به وجود آمده بود.

پنجاه روستای ریگان در محاصره شن های روان بودند/ پیگیر برآورد خسارات در کشاورزی و برق شهرستان هستیم

وی در ادامه افزود: پنجاه روستا  از شهرستان ریگان با وقوع این طوفان به شدت درگیر و درمحاصره شن های روان بودند که توانستیم بدون هیچ گونه صدمه جاده را باز کنیم.

باقری با اشاره به اینکه برق تمامی روستاهایی که دچار مشکل شده بودند برطرف کرده ایم، عنوان کرد: ذرات معلق در هوا را تا ۷۲ ساعت وجود خواهند داشت و پیگیر آن هستیم که خسارات  در زمینه کشاورزی و برق  سطح شهرستان را برآورد کنیم.

فرماندار ریگان با تأکید بر اینکه ستاد بحران شهرستان از روز چهارشنبه آماده باش بوده است، تصریح کرد: به دلیل طوفان به وجود آمده مدارس و دانشگاه ها را تعطیل کردیم ولی مدیریت این حادثه عزم بیشتری را می طلبد که بتوانیم هنگام طوفان های شن و ماسه که حوزه های جداگانه هستند تمهدیداتی را داشته باشیم.

طرح ۵۲۸ میلیارد تومانی منابع طبیعی برای ایجاد جنگل دست کاشت و مالچ پاشی

باقری با اشاره به طرح ۵۲۸ میلیارد تومانی منابع طبیعی استان ابراز کرد: این طرح را از سال گذشته با  جنگل های دست کاشت و مالچ پاشی آغاز کرده ایم که گفتنی است پس از دوازده سال مالچ پاشی در منطقه  آغاز شد و تا به الان بیش از ۷۰۰ هکتار از کانون های بحرانی در شهرستان ریگان و بخشی هم در نرماشیر مالچ پاشی انجام شده است.

فرماندار ریگان با اشاره به خشکسالی های اخیر عنوان کرد: تا به الان هیچ بارندگی در شهرستان رخ نداده است و این نیز باعث کاهش پوشش گیاهی در سطح شهرستان می شود  این مسئله نیز خود خسارت و مشکلاتی را به وجود می آورد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه شهرستان بسیار درگیر شده و برآنیم که اقداماتی را در بلند و کوتاه مدت  در راستای حل مشکلات انجام دهیم، ابراز کرد: دو سال گذشته نیز چنین طوفانی با سرعت کمتری آمد که در کل شهرستان مشکلاتی به دلیل طوفان به وجود آمده و همچنین برق بیش از نود درصد شهرستان قطع شده بود.

وی ادامه داد: به طور کلی باید اقدامات اساسی در این خصوص صورت بگیرد و با طرحی که منابع ارائه داده است که گقتنی است از ابتدای سال جاری در حوزه های مختلف آغاز شده که باید به صورت کنترل شده آن را انجام دهیم.

دستگاه پایش علمی شهرستان از سیستم خارج شده است/ شرایط ریگان بسیار بغرنج است

باقری عدم وجود دستگاه به منظور پایش علمی  در سطح شهرستان را از جمله مشکلات در خصوص این دسته حوادث دانست و اذعان داشت: بر همین اساس از طریق محیط زیست دستگاه پایش در شهرستان نصب کرده و تا دو هفته گذشته گزارشاتی را از طریق این دستگاه دریافت می کردیم ولی از دوهفته گذشته سازمان محیط زیست کشوری اعلام کرد که به دلیل مشکلی که درسیستم به وجود آمده دستگاه را قطع و از آن زمان داده ای به ما ندادند و دستگاه پایش را از سیستم خارج کردند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در جلسه ای با حضور استاندارو نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی  و برخی دیگر از مسئولین مسائل را مطرح کرده ایم، گفت: استان کرمان، استانی مظلوم است ولی اگر به صورت کانونی در خصوص شرایط بخواهیم صحبت کنیم، این است که شرایط ریگان، شرایط بغرنجی است.

باقری با تأکید بر اینکه ریگان نقطه بحرانی در سطح کشور است و تا به الان نتوانسته ایم به طور جدی اقداماتی را انجام دهیم، بیان کرد: در این راستا همه مجموعه ها وارد این مسئله نشده اند و تنها منابع طبیعی و ستاد بحران واقع در استانداری کرمان در این زمینه وارد شده اند؛ حدود ۶ سال کار کردن در خصوص این مسئله، زمان بسیار زیادی است اما باتوجه به اینکه ایران کشوری خشک است و با خشکسالی هم مواجهیم، باید فکر و اقدام جدیدی انجام دهیم و سیاست گذاری کنیم تا در آینده دچار مشکل نشویم.

فرماندار ریگان ادامه داد: باتوجه به اینکه منابع آبی در حوزه کشاورزی، به صورت چاه هستند و آب جاری نیست، تمامی درختان موثر در منطقه به دلیل پایین رفتن سطح آب خشک وموجب افزایش سطح کویر شده است لذا باید در این راستا هزینه کنیم.

مهاجرت مردم از شرق استان فاجعه ای بزرگ خواهد بود

وی خاطرنشان کرد: مشکلات غرب کشور اهمیت دارد اما اگر در شرق کشور وشهرستان هایی مانند ریگان، فهرج، بم و نرماشیر اقدامی انجام نشود، شهرستان های بیشتری درگیر خواهد شد و مردم نیز مهاجرت می کنند چرا که دلیلی برای ماندن وجود نخواهد داشت.

باقری با اشاره به اینکه مهاجرت مردم از منطقه فاجعه ای بسیار بزرگ برای منطقه خواهد بود، عنوان کرد: شاید بتوانیم از انرژی بادی که به واسطه طوفان ایجاد می شود استفاده کنیم اما شن و خاک و کم شدن پوشش گیاهی عاملی مخرب برای شهرستان تلقی شده و مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

مهدی رجبی زاده، مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان، در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه آرمان با بیان اینکه تقریبا ۴۳۰ هزار هکتار کانون بحرانی حساس فرسایش بادی در شرق استان یعنی مجموعه ریگان، فهرج، نرماشیر و بم متمرکز است، گفت: بخشی از طوفان شن در استان متاثر از کویر و بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است و بخشی دیگر تحت تاثیر ارتفاعات ریگان و به طور کلی بادهای شمال وجنوب است.

عملیات بیابان زدایی در ریگان و شرق استان از سال ۶۰ آغاز شده است

وی با تصریح کرد: عملیات بیابان زدایی در ریگان و شرق استان تقریبا از سال ۶۰ شروع شده و تا به امروز بالغ بر ۷۵ هزار هکتار عملیات های مختلف در منطقه شرق با محوریت ریگان انجام شده است که ۲۵ هزار هکتار آن مالچ پاشی و ۴۰ هزارهکتار نهال کاری وهمچنین سایر عملیات ها بوده است.

رجبی زاده با اشاره به اینکه عملیات بیابان زدایی هیچگاه متوقف نشده بلکه بسته به اعتبارات، شدت و ضعف داشته است، ابراز کرد: در یک دهه گذشته به دلیل تشدید خشکسالی ها و اینکه از سال ۸۵ مالچ پاشی در کشور متوقف شده، شاهد این هستیم که بحران طوفان های شن و گرد و غبار در منطقه شرق بیشتر خود را نشان داده است.

وی افزود: با توجه به معضلاتی که در یکی دوسال اخیر حساسیت بیشتری روی آن ایجاد شده است، طرح جامع بیابان زدایی در شرق استان تعیین کردیم که حدود ۵۲۸ میلیارد تومان برای یک دوره ۵ ساله نیاز دارد که در این طرح ۱۵ هزار هکتار نهال کاری و ۵ هزار هکتار مالچ پاشی باید انجام شود؛ همچنین عملیات های مختلف در حوزه آبخیز باید انجام شود چرا که این یک طرح جامع است و در همه حوزه ها باید کار شود تا امنیت نسبی در منطقه ایجاد شود.

پس از حدود ۱۲ سال عملیات مالچ پاشی در استان آغاز شده است/ عملیات نهال کاری در سطح ۱۰۰۰ هکتار در ریگان در حال انجام است

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان با اشاره به اینکه هم سازمان جنگل ها و هم استاندار برای شروع کار پیگیر شده است، عنوان کرد: خوشبختانه امسال در بودجه سال ۹۶ برای اولین بار بعد از حدود ۱۲ سال، برای مالچ پاشی اعتبار دیده شد و ما طبق مطالعات باید ۵ هزار هکتار مالچ پاشی انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه مالچ پاشی عملیاتی دشوار است و بالاترین سطح آن را در بین استان های بیابانی آغاز کرده ایم، اظهار داشت: این عملیات از آبان ماه آغاز شده و حدود ۱۲۰۰ هکتار پیشرفت فیزیکی داشتیم که در نرماشیر و ریگان انجام می شود و در سال آینده باقیمانده آن را در ریگان و فهرج انجام می دهیم؛ همزمان عملیات نهال کاری در سطحی حدود ۱۰۰۰ هکتار در ریگان در حال انجام است.

رجبی زاده با اشاره به اینکه مجموعه اعتبارات امسال در شرق استان حدود ۷۰ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تأمین اعتباری که در سال آینده انجام می شود، در سطوح بیشتری کار کنیم؛ مالچ پاشی که قطعا در سال آینده تمام می شود و نهال کاری و سایر عملیات هایی که در طرح جامع دیده شده، باید گسترش یابد.

وی تاکید کرد: تمام این کارها امنیت نسبی به منطقه می دهد؛ واقعیتی که برای منطقه وجود دارد این است که به دلیل همجواری با کویر، نمی توان گفت شاهد هیچ طوفانی نخواهیم بود بلکه این اقلیم منطقه است اما می توانیم زیرساخت های حیاتی، اجتماعی و مزارع و راه ها را امنیت نسبی ببخشیم تا زندگی جریان عادی خود را ادامه دهد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان یادآور شد: ما با دو پدیده طوفان های شن و گردوغبار در استان مواجهیم که بسته به اندازه آنها، تعریف متفاوتی دارد؛ اگر اندازه ذرات زیر دو میکرون باشد، گردو غبار و اگر بیشتر ازاین مقدار باشد، طوفان شن گفته می شود که در شرق استان بیشتر با طوفان شن مواجهیم و در سایر نقاط گردوغبار دیده می شود.

تاثیر خشکسالی های بیست ساله اخیر بر پوشش گیاهی و ایجاد طوفان شن

رجبی زاده بیان کرد: یکی از دلایل اصلی این موارد از بین رفتن پوشش گیاهی در ۲۰ سال گذشته در اثر خشکسالی بوده است؛ ما از سال ۷۸ با بحران خشکسالی مواجهیم؛ میانگین بارندگی کشور ۲۴۰ میلیمتر و میانگین بارندگی استان کرمان در شرایط عادی ۱۴۰ میلیمتر است اما گاهی در برخی سال ها شاهدیم که میانگین زیر ۱۰۰ می رسد؛ لذا کرمان استان بسیار خشکی است که اولین تاثیر این امر در مراتع و روی پوشش های گیاهی است.

وی تصریح کرد: برای سایرنقاط استان مطالعاتی انجام شده و جاهای بحرانی شناسایی شده است و طرح وجود دارد اما باتوجه به محدودیت اعتبارات دولتی، کاری که انجام داده ایم این است که با توجه به حضور معین های اقتصادی در شهرستان ها، با چند نفر از آنها رایزنی و تفاهمنامه هایی امضا شده که حجم این تفاهم نامه ها صرفا برای احیای مراتع و جنگل هاست که برای یک دوره ۵ ساله، حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار هکتار تفاهم نامه داریم و الان هم معین های اقتصادی حدود ۱۰۰۰ هکتار در زرند، شهربابک و سیرجان در حال کار هستند.

تزریق اعتبار به موقع و استمرار کارها لازمه موفقیت در محیط زیست است/ حضور مسئولین در رفع معضلات منابع طبیعی تاثیر دارد

رجبی زاده مطرح کرد: به هرحال بحث های زیست محیطی و حوزه منابع طبیعی با یک پروژه راه سازی فرق دارد؛ گاهی نهالی که در شرق استان کاشته می شود، چندین بار باید واکاری شود چرا که طوفان شن موجب مدفون شدن آن می شود؛ هزینه این کشت مجدد و احیا بسیار بالاست لذا باید مداومت داشته باشد و آنقدر هزینه و سماجت به خرج دهیم تا جنگلی ایجاد شده و به آن امنیت نسبی بدهیم.

این مقام مسئول با تاکید براینکه در حوزه منابع طبیعی ومحیط زیست باید اعتبار مناسب و به موقع تزریق شود، گفت: استمرار کارها نیز اهمیت زیادی دارد؛ اگر ۱۲ سال عملیات مالچ پاشی در کشور تعطیل نمی شد، شاید با بخشی از این معضل روبه رو نبودیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان خاطرنشان کرد: آقای جلالی، رئیس وقت سازمان جنگل ها، در طول دوره ۴ ساله مسئولیت خود حدود سه مرتبه به شرق استان آمده و حتی ۲۶ فروردین ماه امسال آغاز مالچ پاشی با حضور ایشان استارت خورد؛ حضور مسئولین، رئیس جمهور و وزرا به ریگان بسیار موثر است که ما در حد خود پیگیر این موضوع هستیم اما مطبوعات ورسانه ها هم باید کمک کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
ریزگردها ریگان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان