آثار و پیامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی

  • شناسه خبر: 13956
آثار و پیامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی

وازدگی در برابر فرهنگ بیگانه :داد و ستد فرهنگی مفید است، بلکه برای هر جامعه ای لازم به نظر می رسد. الف) تجربه نشان داده که تعامل یا تبادل فرهنگی از عوامل بالندگی و پویایی جوامع است. به گزارش ” خانه خشتی ” ، حضرت آیت الله خامنه ای می فرماید:در تبادل فرهنگی، هدف بارور […]

خانه » آخرین اخبار » آثار و پیامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی

وازدگی در برابر فرهنگ بیگانه :داد و ستد فرهنگی مفید است، بلکه برای هر جامعه ای لازم به نظر می رسد.

الف) تجربه نشان داده که تعامل یا تبادل فرهنگی از عوامل بالندگی و پویایی جوامع است.

به گزارش ” خانه خشتی ” ، حضرت آیت الله خامنه ای می فرماید:در تبادل فرهنگی، هدف بارور کردن وکامل کردن فرهنگ ملی است.ولی در تهاجم فرهنگی، هدف ریشه کن کردن و از بین بردن فرهنگ ملی است. اما در دنیای کنونی، فرهنگی که قادر نباشد عناصر فرهنگی مفید را جذب و عناصر غیر مفید را دفع کند و در الگوهای مختلف اجتماعی از ثبات لازم برخوردار نباشد، فرهنگ مهاجم با الگودهی آن را تخریب می کند؛ ارزش ها و هنجارهای آن را نادیده می انگارد و با غلبه و تهاجم، ارزش ها و الگوهای مورد نظر خویش را جای گزین می کند تا در این ره گذر به اهداف خود دست یابد. بنابراین، فرآیند بدحجابی، مقدمه تهاجم گسترده تر به فرهنگ مقابل و شکستن هنجارها و جای گزین ساختن هنجار مورد نظر فرهنگ مهاجم است. چنین جامعه ای به نظر اسپنسر، جامعه شناس معروف، قدرت دفاعی خود را از دست می دهد و در مقابل بیماری ها، قدرت مقابله و دفاع ندارد و با ورود کوچک ترین عامل مخرب، از بین می رود. احساس بیگانگی در برابر فرهنگ خودی و بی هویتی اجتماعی، زمینه ساز پذیرش تهاجم فرهنگی است. بنابراین، جامعه ای که دچار تهاجم فرهنگی گردد و تغییرات اجتماعی در آن سریع صورت گیرد، ارزش در آن جامعه ناپایدار است و هنجارشکنی در آن مرسوم می شود و در برابر فرهنگ بیگانه همیشه از خود وازدگی نشان می دهد و در نتیجه، بحران زا می گردد. سوغاتی که بدحجابی به همراه دارد، تنها پوشش نامناسب نیست؛ بلکه ترویج لباس های نامناسب، بزک کردن ها و… را به دنبال دارد. در نتیجه، افراد متحمل بسیاری از الگوهای دیگر از فرهنگ بیگانه می شوند.

ب) سلطه بیگانگان و تأمین منافع آنان

هر جامعه ای در پی آن است که به ارزش های خود پابندد و جامعه خود را از فرهنگ های بیگانه مصون نگه دارد تا افراد از سلامت و ثبات لازم برخوردار باشند. چنین جامعه ای سریع تر می تواند به اهداف خود برسد و آرمان های خود را عملی سازد. بنابراین، استعمارگران در جایی که ببینند جامعه ای مطابق با منافع، اهداف و خواسته های آنها پیش نمی رود. برای رسیدن به منافع خود و چپاول آن، غیرمستقیم طرح هایی می ریزند تا افراد را مشغول و سرگرم کنند و به اهداف شوم خود برسند. مانند ترویج بدحجابی و بی حجابی است.

ج) گسترش فساد و تباهی:

«ارزش های جامعه، آن دسته از عوامل و عناصری هستند که اکثریت یک جامعه به اعتبار و اهمیت آنان ایمان دارند و بدان ها ارج می گزارند». در جامعه ای که حجاب، متانت، عفت و حیا ارزش تلقی می شود، زن پایه های این ارزش را از رفتار و کردار خود، به بینش و باور خویش سرایت می دهد و از طرفی نه تنها زنان دیگر بلکه مردان را نیز به ارزش های جامعه متوجه می سازد و جامعه را به سلامت و ارزش های واقعی سوق می دهد. اما اگر زن،روش ها و منش های خود را تغییر دهد و به خودنمایی و آرایش های ظاهری بپردازد، ارزش هایی چون حجاب و حیا و وقار را خدشه دار می کند و خود و اجتماع را به تباهی و فساد و بالاخره به ضدارزش ها می کشاند.

د) افزایش افت تحصیلی و آموزشی:

دختران و پسران اگر در کنار تحصیل، دل مشغولی های دیگری داشته باشند، از تحصیل باز می مانند و وقت زیادی از فرصت های مطالعاتی و تحصیلی آنان به هدر می رود. بسیاری از مشاوران از صحبت های دختران و پسران جوان درباره مدهای روز و آرایش های جدید گله مند هستند. نمی خواهیم بگوییم دختران و پسران باید در دانشگاه ها کاملاً از هم جدا باشند و دیواری بین آنها کشیده شود. اگر اینها فضای آموزشی را رعایت کنند و محیط را محیط درس بدانند و از آن چه برازنده فضای آموزشی نیست پرهیز کنند، بسیار تحسین برانگیز خواهد بود. به گفته مربیان تربیتی، در مدارسی که دختر و پسر با هم درس می خوانند، کم کاری، عقب افتادگی و بی مسئولیتی به خوبی مشاهده شده است. زیرا دختران در چنین محیطی، با بدحجابی توجه دیگران را به خود جلب می کنند و تمرکز ذهنی و روحی را از آنان می گیرند و باعث افت تحصیلی آنان می شوند و خود نیز دیگر حوصله درس خواندن ندارند و تمام حواسشان به لباس و نوع پوشش است. روح مطالعه و تحقیق در آنها خاموش می شود و افت تحصیلی پیدا می کنند.

ه) تضعیف اعتقادات دینی در جامعه

جامعه ای که در سطح بالایی از باورهای دینی باشد، در سایه ایمان، در برابر بسیاری از آسیب ها مصون می ماند و دشمنان نمی توانند در صفوف آن رخنه کنند و نقشه های آنان نقش بر آب می شود. این جامعه که دل به خدا سپرده و سرانجام زندگی را رسیدن به خالق خود می داند، دل به دیگری نمی سپارد و عقاید خود را متزلزل نمی کند. در این جامعه، حجاب و پوشش جزء احکام مسلم دین و مذهب به شمار می رود و زنان حاضر نمی شوند خود را به زینت های زودگذر و دنیایی مزین کنند و در پرتو آن عقاید دیگران را متزلزل نمایند و خود نیز زمینه ساز فساد در جامعه شوند.

شجاعی

منبع : بوتیا نیوز

برچسب ها:
آثار و پیامدهای فرهنگی ـ اجتماعی گسترش بدحجابی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان