زنگ خطری برای بنای تاریخی وقدیمی کاروانسرای شهررفسنجان

  • شناسه خبر: 13947
زنگ خطری برای بنای تاریخی وقدیمی کاروانسرای شهررفسنجان

“خانه خشتی”:در حریم خصوصی کاروانسرای تاریخی  شهرمان ساختمانی۴طبقه با ارتفاع ۱۴متردر حال ساخت است. این کاروانسرا تنها کاروانسرای تاریخی شهر رفسنجان با قدمتی ۴۰۰ ساله از دوره صفویه (شاه عباس)است که باشماره ۷۲۷۹ در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار می کشور به ثبت رسیده است.این بنا یکی از بناهای شاخص ومطرح شهرستان است که بامصالح خشت […]

خانه » آخرین اخبار » زنگ خطری برای بنای تاریخی وقدیمی کاروانسرای شهررفسنجان

“خانه خشتی”:در حریم خصوصی کاروانسرای تاریخی  شهرمان ساختمانی۴طبقه با ارتفاع ۱۴متردر حال ساخت است.

این کاروانسرا تنها کاروانسرای تاریخی شهر رفسنجان با قدمتی ۴۰۰ ساله از دوره صفویه (شاه عباس)است که باشماره ۷۲۷۹ در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار می کشور به ثبت رسیده است.این بنا یکی از بناهای شاخص ومطرح شهرستان است که بامصالح خشت وآجر ونمای داخی آن دارای تزیینات آجرکاری دوران اشکانیان است.

این کاروانسرا به سبک بناهای ۴ ایوانی ساخته شده که در اطراف حیات مرکزی آن ۱۶ اتاق ودرون آنها مجهز به شومینه  وهمچنین دارای ۲ بارانداز است که درقدیم کاروانهای مسافرتی که از این محل گذر داشتند برای رسیدن به مقصدطولانی خود یک یا دوشب را به استراحت خود واسبان میپرداختند.هر ساله گردشگران وتوریستهای زیادی ازاین بنای تاریخی دیدن میکنند.

باقری مدیر میراث فرهنگی وامور گردشگری شهرستان رفسنجان در گفتگو با خبرنگار “خانه خشتی” اظهار داشت:یکی از ضوابط طرح تفصیلی شهر رفسنجان که در سال ۸۲ مصوب شده ،بعداز حریم بلافصل تا شعاع ۱۰۰متری در محدوده درجه یک بنای ثبت شده احداث بنا در ۲طبقه با ارتفاع حداکثر ۷ونیم مترمجاز میباشد.

وی افزود:ساختمانی ۴طبقه در ۴۵ متری  این بنا با ارتفاع غیر مجاز ۱۴ متر در حال ساخت است.

باقری عنوان داشت:افرادوگردشگرانی که برای دیدن این بنا میایند دوست دارند طبیعت زیبا وقدیمی را مشاهده نمایند در حالی که با حضور در حیات مرکزی این کاروانسرا ونگاه به آسمان قسمتی ازاین ساختمان چند طبقه به چشم میخورد که از زیباییهای این بنای تاریخی کاسته است.

مدیر میراث فرهنگی وامور گردشگری تصریح کرد:با ساخت ساختمانهای این چنینی با ارتفاع بالای ۷ونیم در اطراف هر بنای تاریخی ،جذابیت وزیبایی واهمیت این بنا از بین خواهد رفت.

حسینی شهردار شهرستان رفسنجان نیز با اشاره به شروع ساخت این پروژه۴طبقه در قبل از سال ۸۱ اظهارداشت:از روند کار در احداث طبقه چهارم جلوگیری بعمل آوردیم ومقررکردیم از این پس برای دریافت مجوز ساختمان سازی،افرادرابه اداره میراث فرهنگی ارجاع داده تا در صورت نزدیک بودن به هر بنای تاریخی طبق عملکردضوابط میراث فرهنگی مجوز ساخت ازسوی شهرداری صارخواهد شد.

رضایی

برچسب ها:
زنگ خطری برای بنای تاریخی وقدیمی کاروانسرای شهررفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان