بیماری پوکی استخوان در کمین استخوانهای بدن انسان

  • شناسه خبر: 13874
بیماری پوکی استخوان در کمین استخوانهای بدن انسان

۹۹ درصد ماده معدنی کلسیم در استخوانها ودندانهاست که با پیدایش بیماری پوکی استخوان ،این ماده در معرض خطر است. دکتر آدینه پور فوق تخصص غدد درون ریز واستادیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار “خانه خشتی” اظهار داشت:پوکی استخوان بیماری خاموش است  که به کاهش توده استخوانی و همچنین سست وضعیف شدن […]

خانه » آخرین اخبار » بیماری پوکی استخوان در کمین استخوانهای بدن انسان
۹۹ درصد ماده معدنی کلسیم در استخوانها ودندانهاست که با پیدایش بیماری پوکی استخوان ،این ماده در معرض خطر است.
دکتر آدینه پور فوق تخصص غدد درون ریز واستادیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار “خانه خشتی” اظهار داشت:پوکی استخوان بیماری خاموش است  که به کاهش توده استخوانی و همچنین سست وضعیف شدن بافت استخوان گفته میشود که نهایتا به شکستن استخوان منجر میشود.
وی افزود: حدود ۹۰ درصد از  خانمها در کشورمان به این بیماری دچارند.دکتر آدینه پور علل بوجود آورنده این بیماری را سن بالا ،سابقه خانوادگی (وراثت) ،نوع استخوان بندی ،نژاد و ابتلا به برخی بیماریها نظیر بیماریهای پرکاری تیرویید ،غدد پارا تیرویید ،غدد جنسی ،غدد فوق کلیوی نام برد و افزود:شیوع پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است و شکستگی ناشی از آن در زنان تقریبا ۴ برابر مردان است. وی عوامل قابل پیشگیری و کنترل در این بیماری را  داشتن وزن کم ،تحرک زیاد ،دوری از استعمال دخانیات ،تغذیه مناسب مملو از کلسیم  و انجام ورزشهای مناسب از جمله شنا و دوچرخه سواری برای نسل جوان  و۳۰ دقیقه پیاده روی برای سالمندان عنوان کرد وافزود:کلسیم بیشترین ماده معدنی در بدن انسان است که حدود ۹۹ درصد کلسیم در استخوانها ودندانها وفقط ۱ درصد آن در خون و بافت نرم بدن موجود است.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد :این ماده معدنی در لبنیات ،ماهیهای نرم استخوان مثل ماهی آزاد ،ساردین وکیلکا ،سبزی های تازه ،خشکبار ،حبوبات وسویا یافت میشود.
وی گفت:هر فرد در هر مقطع سنی باید روزانه حداقل ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم به بدن خود برساند که بیشترین کلسیم در این مواد غذایی است :
۱ لیوان شیر =۳۰۰ میلی گرم (کلسیم)
۳۰ گرم قره قروت =۸۵۰ میلی گرم
۱ لیوان ماست =۳۰۰ میلی گرم
۱۰۰ گرم پنیر یا ۱ لیوان کشک =۳۰۰ میلی گرم
۱۰۰ گرم بادام =۲۵۰ میلی گرم
۱۰۰ گرم آلبالو خشک =۲۰۰ میلی گرم
۱۰۰ گرم فندق = ۲۰۰ میلی گرم
دکتر آدینه پور خاطر نشان کرد:افرادی که به این بیماری دچارند روزانه ۳ لیوان شیر به علاوه یک قرص کلسیم و یک قرص ویتامین (دی) برای جذب کلسیم مصرف نمایند واز مصرف بیش از حد نمک که سدیم آن مانع جذب کلسیم میشود پرهیز کنند.
رضایی
برچسب ها:
استخوان انسان بیماری پوکی استخوان در کمین استخوانهای بدن انسان پوکی پوکی استخوان کلسیم
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان