کارشناس مسائل اقتصادی:

نظام اقتصادی موجود جوابگوی چالش های بزرگ کشور نیست/اقتصاد مقاومتی با خواهش و دستور محقق نمی شود

  • شناسه خبر: 137742
نظام اقتصادی موجود جوابگوی چالش های بزرگ کشور نیست/اقتصاد مقاومتی با خواهش و دستور محقق نمی شود

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی و اهداف حوزه اقتصاد با خواهش یا دستور محقق شود، درست شدنی نیست بلکه این امر باید با واقعیت های عملیاتی همراه باشد.

خانه » اقتصادی » نظام اقتصادی موجود جوابگوی چالش های بزرگ کشور نیست/اقتصاد مقاومتی با خواهش و دستور محقق نمی شود

به گزارش خانه خشتی یحیی آل اسحاق در گفتگو با  آرمان کرمان در خصوص عملکرد مسئولین کشور در راستای تحقق شعار امسال گفت: اقتصاد مقاومتی نتیجه جمع بندی چندسال هزینه فایده ای بود که کشور با تجربیات مختلفی که در حوزه اقتصاد داشت و از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و خط مشی اقتصادی کشور تعیین شد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه براساس این مصوبه، وظایفی بر عهده قوای سه گانه و همچنین حوزه های فعال اقتصادی گذاشته شده، ابراز کرد: نمی توان گفت اتفاقی دراین زمینه نیفتاده است بلکه همه دست اندرکاران این موضوع به سهم خود تلاش هایی انجام داده اند و شکل کار را ساماندهی کرده اند.

وی افزود: فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت تنظیم شده و نهادهای دیگر هریک در حوزه خود تقسیم وظایف کرده و اقدامات لازم از نظر شکلی ساماندهی شده است که نسبتا هم خوب بود اما در حوزه اجرایی و آثار عملیاتی اقتصاد مقاومتی دو هدف عمده مدنظر است.

تاب آوری در مقابل تهدیدات داخلی و خارجی هدف مهم اقتصاد مقاومتی است

آل اسحاق بیان کرد: هدف اول مقابله و تاب آوری اقتصاد دربرابر تهدیدات خارجی وداخلی است و باید به گونه ای باشد که موفق وسرفراز بیرون بیاید؛ همانطور که مشخص است دشمنان ما از آمریکا گرفته تا برخی کشورهای دیگر منطقه و خارج از منطقه، تهدیدات در برابر ما را در حوزه اقتصادی قرار دادند ودر واقع ما در یک جنگ اقتصادی هستیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: همچنین تهدیدات داخلی هم وجود دارد یعنی چالش ها و نارسایی هایی در اقتصاد داریم که حالت تهدیدی پیدا کرده است مانند بیکاری، معیشت مردم، حاشیه نشینی و نظام بانکی؛ بنابراین اولین وظیفه اقتصاد مقاومتی در عمل باید منجر به این می شد که ما در مقابل این تهدیدات داخلی و خارجی تاب وتوان مقاومت می داشتیم.

هنوز چالش های اقتصادی داخل کشور در جای خود باقی هستند

وی دومین هدف اقتصاد مقاومتی را رسیدن به اهداف توسعه اقتصادی دانست و تصریح کرد: از جمله اهداف اساسی اقتصاد مقاومتی این بود که به این اهداف تعیین شده خود دراقتصاد برسیم اما واقعیت این است که هنوز چالش های اقتصادی در حوزه داخلی سرجای خود است و ما شاهد بیکاری میلیونی و نارسایی معیشت مردم هستیم و درآمد بالای ۵۰ یا ۶۰ درصد مردم با هزینه آنها هماهنگی ندارد.

آل اسحاق ادامه داد: همچنین از نظر رفاه و اداره امور اقتصادی مشکلاتی داریم؛ مسائل بانکی ساماندهی نشده، شاهد رکود در کشور هستیم و درآمد هزینه دولت در مسائل بودجه ای مشکل دارد لذا موفق نبوده ایم؛ در خصوص تهدیدات بیرونی هم می بینیم که در قالب برجام و مذاکرات و … به دلیل بدعهدی کشورهای معاند، هنوز مشکلات درجای خود باقیست.

اقتصاد مقاومتی با خواهش ودستور محقق نمی شود

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: بنابراین اگر بخواهیم بگوییم انتظاری که از اقتصاد مقاومتی داشتیم کامل عمل شده، درست نیست؛ البته انتظار اجرای کامل، انتظار درستی نیست زیرا در واقع این امر احتیاج به زمان، شرایط، مقدمات و الزاماتی دارد؛ اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی و حوزه اقتصاد با خواهش یا دستور شود، درست شدنی نیست بلکه این امر باید با واقعیت های عملیاتی همراه باشد.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم هم در مقابل تهدیدات مقاوم شویم و هم به اهداف توسعه ای مدنظر برسیم، شرط اول این است که همه کشور باید همدل و متحد باشند؛ اینکه هرکس از جریان های مختلف دیدگاهی داشته باشد و یا فضای سیاسی کشور را شعبه شعبه کند، اقتصاد نمی تواند از ظرفیت کامل کشور استفده کند؛ آنچه که امروز گرفتار آن هستیم این است که متاسفانه فضای سیاسی کشور سایه و تسلط خود را را در همه امور از جمله حوزه اقتصاد ساری و جاری کرده است.

ضرورت همراه شدن ظرفیت ها و سرمایه های کشور برای حل مسائل اقتصادی

آل اسحاق یادآور شد: زمانی که بخواهیم مسائل اقتصادی را با برخورد و رویکرد سیاسی حل کنیم نه ابزار و نگاه اقتصادی، نتیجه منطقی این است که هرکس و هرجریان یک ایده و فکر دارد که باهم در تقابلند و اجازه نمی دهند ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی و سرمایه های کشور با هم همراه شوند لذا به مشکل برمی خوریم پس شرط اول این است که همدلی وهمراهی کامل وجود داشته باشد و شرط دیگر این است که فضای سیاسی حاکمیت خود را در فضای اقتصادی سلطه ندهد؛ تازمانی که این سلطه هست ما نمی توانیم از ظرفیت های اقتصادی کشور استفاده کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد: یکی از مشکلاتی که داریم این است که نظام ما متناسب با واقعیت های اقتصادی نیست؛ یعنی مدل و الگویی که دراین حوزه برای اداره امور اقتصادی کشور در کلان و خرد داریم، باید بازنگری شود چون با آنچه تاکنون انجام داده ایم، به اهداف خود نرسیدیم.

وی اذعان داشت: دراین خصوص باید مجددا الگویی ارزیابی کنیم که چند هدف در آن مشخص باشد؛ اولین هدف حل مشکلات موجود جامعه یعنی معیشت مردم و بیکاری است، همچنین این الگو باید پایدار باشد، اقتصاد کشور را به حرکت در اورد و همچنین روابط بین الملل را حل کند.

آل اسحاق با اشاره به اینکه مجموعه سیاست ها وبرنامه هایی که داریم، چیزی نیست که به هدف برسیم، بیان کرد: واقعیت این است که درآمد و هزینه بالای ۵۰ درصد از مردم کشور باهم نمی خواند و با مشکلات جدی رو به رو هستند؛ اگر به این مسائل رسیدگی نشود، نمونه آن اغتشاشات جدید می شود که دشمن از این فضا در جنگ اقتصادی استفاده و خساراتی به کشور وارد کرد لذا باید در تدابیر و اولویت های خود تجدیدنظر کنیم.

نظام اقتصادی موجود جوابگوی چالش های بزرگ کشور نیست

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: ما چالش های بزرگی در اقتصاد داریم که این نظام تدبیر موجود جوابگوی آن نیست؛ هر بنگاه و شرکتی وقتی سیستمی اجرا می کند، از آن بازخورد می گیرند یعنی نقاط قوت و ضعف سیستم را بررسی  و آسیب ها را حل می کنند.

وی افزود: آنچه درکشور می بینیم مخصوصا جریانات اخیر، آسیب ها را کاملا نشان داد؛ گرانی و بیکاری از مشکلات اصلی کشور هستند؛ وقتی کشور به بیکاری بیفتد، تکفل خانواده ها بالا می رود یعنی خانواده انتظار دارد فرزندانش پس از بزرگ شدن، کمک حال درآمد خانواده باشند، اما نه تنها کمکی نمی کنند بلکه باری روی دوش خانواده اند و پدر و مادر مشغول به کار باید تعداد زیادی را پوشش دهند و ضریب تکفل در خانواده های ایرانی بالا رفته است.

آل اسحاق با بیان اینکه ۷۵ درصد هزینه های یک خانواده متوسط صرف خوراک، اجاره مسکن، بهداشت، پوشاک و آموزش می شود، اظهار داشت: دولت به هر دلیل عنوان می کند رشد اقتصادی داشته ایم  و تورم را تک رقمی کرده ایم؛ قطعا باید به حرف دولت که براساس آمار بیان می شود اعتماد کنیم اما از سوی دیگر مردم می گویند مواد غذایی ما گران شده؛ اجاره مسکن نسبت به سال قبل افزوده شده است و در حوزه بهداشت نیز فردی که نیاز به عمل جراحی دارد باید حقوق یک سال خود را صرف این عمل کند.

آنچه دولت با عدد و رقم نشان می دهد چیزی نیست که جامعه حس می کند/ دولت در تدابیر و سیاست های اقتصادی بازنگری کند

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه آنچه جامعه حس می کند چیزی نیست که دولت با عدد و رقم نشان می دهد، عنوان کرد: دولت باید این وضع را تدبیر کند؛ درست است که رشد چنددرصدی داشته ایم اما بازتاب آن در جامعه دیده نشده است و باید دولت تغییرمسیر داده و معیشت مردم و رفاه عامه خانواده های ایرانی را اولویت قرار دهد.

وی تشریح کرد: دولت باید در رفتار، تدابیر، سیاست ها و مدیریت مربوط به بخش اقتصادی بازنگری کند؛ تصور دولت این بود اگر از برجام نتیجه گرفتیم، خیلی از مشکلات در سایه آن حل می شود اما عملا می دانستیم اینها بدعهدند و به قول خود عمل نمی کنند لذا حال باید دیپلماسی خود را براساس شرایط جدید تنظیم کند.

حل مشکلات اقتصادی با رویکرد سیاسی صرف قابل حل نیست

آل اسحاق اذعان داشت: اگر بخواهیم به اهداف اقتصاد مقاومتی برسیم، بازنگری در تدابیر لازم است؛ البته این مسائل تنها به دولت برنمی گردد بلکه دولت محوردار و مدیرعامل بحث است اما سایرعوامل مانند قوه قضاییه، مجلس و همه فعالین اقتصادی باید همکاری کنند تا به اهداف برسند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه باید بدانیم هم در موارد خارجی و هم حوزه داخل مشکلات زیادی داریم، خاطرنشان کرد: حل این مشکلات با رویکرد سیاسی صرف قابل حل نیست؛ باید سیاسیون کشور حداقل ۶ ماه سایه خود را به گونه ای از حوزه اقتصاد کنار بکشند یا یار باشند؛ هنوزتا انتخابات فرصت زیادی مانده لذا باید دست به دست هم دهیم و دولت را یاری کنیم تا به اهداف اقتصاد مقاومتی برسیم.

انتهای پیام/

برچسب ها:
اقتصاد مقاومتی یحیی آل اسحاق
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان