بی مهری که دل سالمندان را شکست / موسسه‌ی توان‌بخشی سالمندان در رفسنجان تعطیل شد

  • شناسه خبر: 137578
بی مهری که دل سالمندان را شکست / موسسه‌ی توان‌بخشی سالمندان در رفسنجان تعطیل شد

موسسه‌ی توان‌بخشی بزرگسالان شهید اکبری نژاد در رفسنجان به لطف بی مهری ها تعطیل شد.

خانه » فرهنگی مذهبی » بی مهری که دل سالمندان را شکست / موسسه‌ی توان‌بخشی سالمندان در رفسنجان تعطیل شد

به گزارش خانه خشتی ، چند ماه پیش روز سالمند به موسسه‌ی توان‌بخشی بزرگسالان شهید اکبری نژاد رفتم. مادرانی را دیدم که از ته دل می‌خندیدند و برای مؤسس این مرکز دعا می‌کردند. افرادی که آنجا کار می‌کردند و سالمندان بسیار صمیمی بودند. حتی مادری دیدم که می‌گفت از بیماری رنج می‌برده است و از زمانی که اینجا آمده و با این دوستان آشنا شده است بیماری‌اش بهبودیافته است و مادری که شاید هیچ‌وقت شمع تولدش را فوت نکرده بود اینجا روز تولدش را هم برایش جشن گرفته‌اند و او از ته دل می‌خندد …

ولی افسوس که این روزهای خوب برای شهروندان ارشد رفسنجانی شاید دوامی نداشته باشد برای پیگیری این امر به سراغ حسین عباس زاده طهرانی مؤسس این مرکز رفتیم تا گوشه‌ای از درد دل‌هایش را بشنویم.

 انگیزه و دلیل شما برای راه اندازی مرکز روزانه بزرگسالان چه بود ؟

هدف از راه اندازی اینگونه مراکز؛ توانمند سازی سالمندان و کاهش هزینه های سربار ناشی از دوره سالمندی است؛ هدف ما نیز خدمت رسانی و توانمند نمودن این همشهری های عزیزمان است. همانگونه که همه اطلاع داریم جامعه در حال رشد جمعیت سالمندی است و باید از اکنون در فکر سالمندان باشیم و با توانمند نمودن انان؛ از هزینه هایی که متعاقب بیماریهای دوره سالمندی، بر دوش خانواده و جامعه تحمیل میگردد بکاهیم در کنار نیت خیرخواهانه تاسیس مرکز؛ کارافرینی برای جوانان شهرمان که درحال حاضر در این مرکز مشغول بکار شده اند را مدنظر داشتیم.

 مرکز چگونه راه اندازی شده و چه خدماتی ارائه میکند؟

این موسسه با دریافت مجوز ازسازمان بهزیستی استان راه اندازی و تحت نظارت بهزیستی و طبق دستورالعملهای این سازمان فعالیت مینماید. که هدف سازمان بهزیستی از ارائه مجوز به مراکز روزانه این است که ارائه خدمات به سالمندان را از مراکز شبانه روزی به سوی مراکز روزانه سوق دهد که این عزیزان از اغوش گرم خانواده و فرزندانشان بهره مند باشند.

خدمات مرکز شامل این موارد است:

  • ویزیت هفتگی پزشک و ارائه مراقبتهای پرستاری دوبار درهفته
  • ارائه خدمات فیزیوتراپ و کاردرمان سه روزدر هفته
  • روانشناسی تمام وقت وارائه خدمات مشاوره فردی و گروهی ونیز ارائه خدمات مددکاری
  • برگزاری کلاسهای آموزش مسائل سالمندی(نحوه مراقبت در بیماری دیابت،یبوست،بی اختیاری ادرار،تمرینات تعادلی بطورکارگاهی، آلزایمرو روش های تقویت حافظه ، مبحث سقوط و زمین خوردن و راهکارهای عملی جلوگیری از ان نظر ورزش و مناسب سازی منزل،پوکی استخوان،فشار خون و…)
  • برگزاری کلاسهای هفتگی تفسیر قران،روانخوانی قران،درس هایی از نهج البلاغه
  • برگزاری کلاسهای خاطره گویی، تمرینات تقویت حافظه (تقویت توجه و تمرکز) با نقاشی-دومینو-پازل وفوتبال دستی
  • برگزاری کلاسهای هفتگی اشپزی و شیرینی پزی با انتخاب مربی از بین خود این عزیزان با هدف افزایش روحیه
  • برگزاری روزانه قرائت یک صفحه قران با معنی و یک دعا یا زیارت
  • برگزاری کلاس نهضت سواد اموزی
  • برگزاری جشن و مولودی خوانی به مناسبت اعیاد مذهبی و نیز تولد سالمندان مرکز
  • برگزاری کلاسهای هنری (ساخت گل کریستال /بافتنی/قالیبافی/گونی بافی/سفال) با هدف تقویت عضلات دستها و نیز ارتقاء خودباوری
  • برگزاری کلاسهای ورزشی یوگا و ایروبیک یک روز در هفته و همچنین بردن به استخر شنا یکبار درماه
  • برگزاری اردوهای تفریحی سیاحتی زیارتی داخل وخارج شهری
  • همکاری با مرکز تحقیقات سلامت سالمندان درخصوص برگزاری دوره کارورزی دانشجویان ارشد پرستاری سالمندی

 

هزینه‌های شما چگونه تأمین شود؟ رفسنجان شهری است که میتوان گفت خیرین زیادی دارد آیا تاکنون کمکی کرده‌اند؟

در ابتدای راه اندازی بعضا قول حمایت دادند وگفتند شما این موسسه را راه‌اندازی کنید همکاری لازم انجام می دهیم. درحال حاضر دغدغه اصلی ما مکان می باشد(ساختمان فعلی مرکز اجاره ای و قرار داد یکساله ان تمام شده است)  ؛ اما تاکنون هیچ‌کس ما را یاری نکرده و مورد حمایت قرار نگرفته ایم و روزبه‌روز دغدغه و مشکلات ما زیادتر می شود. ماهیانه ۷ میلیون تومان حقوق و بیمه پرسنل ،۵ میلیون تومان هزینه‌ی ناهار و ۲ الی۳ میلیون تومان هم هزینه‌های جاری و اجاره ساختمان مرکزاست که جمعا ۱۴ الی۱۵ میلیون است که تاکنون از پس ان به سختی برامده ایم و از طریق پس انداز وحقوق دوشیفت کاری مان و لوازم زندگی خود؛ هزینه ها را تاحدی پرداخت نموده ایم ولی چندماه حقوق معوقه پرسنل را داریم درعین حال مجبور شدیم ناهار مرکز را بعد از ۵ماه قطع نماییم و نیزکلاسهای سالمندان مرد را بدلیل کمبود فضا کنسل نمودیم.با توجه به مشکلات مالی پیش امده؛ به سالمندان نیزدرخصوص پرداخت شهریه صحبت نموده ایم اما عمدتا توان پرداخت مالی ندارند و فقط ۶نفر از سالمندان از ماه گذشته مشارکت مالی نمودند که جمع کل پرداختی این عزیزان؛ ماهیانه زیر یک میلیون (۵۰۰هزارتومان) است. وتاکنون حمایت مالی از سوی خیرین نیز نداشته ایم  و امیدواریم که با اطلاع رسانی که به خیرین شده و میشود با مساعدت خود این امر بزرگ و خیرخواهانه را مداوم گردانند.

با مسئولین در این خصوص صحبت نکرده‌اید؟

سازمان بهزیستی تنها نهادی است که  قول مساعدت درخصوص پرداخت یارانه ۱۵نفر از سالمندان را  در نیمه دوم سال داده است. با دیگرمسئولین شهرستان نیز مکررا مذاکره و مکاتبه  داشته ایم اما تاکنون هیچ نهادی در این خصوص مساعدت ننموده است در حالیکه اگر چنین مرکزی را در شهرستان کرمان که محل سکونت مان بود راه اندازی میکردیم  اوضاع جور دیگری بود ؛ یکی از موسسه‌های خیریه کرمان به ما پیشنهاد داد که این مرکز را در کرمان راه اندازی کنید هم ازلحاظ مالی حمایتتان می‌کنیم و هم ساختمانی را به ما پیشنهاد دادند؛ اما ما ترجیح دادیم به رفسنجان نقل مکان کرده و موقعیت کاری بهتری که داشتیم رها کنیم تا به هم شهری های خود خدمت نماییم.

آیا برای دریافت مکان به سرای سالمندان انتهای بلوار امام علی مراجعه نکرده‌اید؟

بله مراجعه نمودیم. دربدو راه اندازی با مسئولین خیریه صحبت نمودیم که نظرشان مثبت بود و گفتند یک سوله درسرای سالمندان هست که اگر دانشگاه علوم پزشکی وسایل و تجهیزات خودشان را از این سوله ببرند این سوله را در اختیار شما قرار می‌دهیم ولی تا کنون این امر محقق نشده است.

برنامه ‌تان برای آینده چیست؟

برخلاف میل باطنی‌ام در صورت عدم حمایت مالی ناچاربه تعطیلی این مرکزهستیم البته هنوزامیدواریم که بتوانیم از پس مشکلات این مجموعه براییم و از تمامی شهروندان خیر تقاضا داریم از مرکز دیدن نموده و در ادامه این کارعظیم که کوچکترین کاری است که می توانیم برای پدران و مادران مان انجام دهیم یاری مان نمایند.

لازم به ذکر است گفت و گوی فوق مربوط به قبل از تعطیلی موسسه‌ی توان‌بخشی بزرگسالان شهید اکبری نژاد انجام گرفته است و این موسسه از روز گذشته تا زمان تامین فضای مناسب تعطیلی خود را اعلام نمود و به گفته عباس زاده در صورت تامین فضا این موسسه همچون قبل به کار خود ادامه خواهد داد.

گفت و گو از آرزو سلطانی

برچسب ها:
بی مهری موسسه‌ی توان‌بخشی بزرگسالان شهید اکبری نژاد در رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • فیروزآبادی

    متأسفانه خیرین ما در رفسنجان به جاهایی کمک میکنند که شهرتی داشته باشند تا بتوانند پول خیرین را به جیب بزنند یا مسولینی باشند که امتیازی به آنها بدهند. کارهای بنده نیز به دلیل مالی و کمک نکردن خیرین در زمینه نابینایان و کم بینایان در حال تعطیلی است و افراد دیگری جلب توجه میکنند و به دلیل پست بالای دولتی سرمایه خیرین را به نام نابینایان جذب میکنند. به امید بهبودی اوضاع...
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان