از فلش تا شهرداری ؛ اعداد سخن میگویند

  • شناسه خبر: 136580
از فلش تا شهرداری ؛ اعداد سخن میگویند

سیاه نمایی، رقیب هراسی، کتمان حقایق و همچنین تکیه بر شعارهای اصلاح گرایانه عوام پسند سم مهلکی است که دیر یا زود اثرات ویرانگر خود را در جامعه نمایان خواهد کرد.

خانه » سیاسی » از فلش تا شهرداری ؛ اعداد سخن میگویند

فضای سیاسی امروز شهر ما متاثر از بازگشت گروههای اصلاح طلب به کرسی مدیریت اجرایی است که نقطه اوج ظهور و بروز این قدرت یابی حضور درمس منطقه کرمان و شورای شهر و شهرداری رفسنجان است .
سیاست تبلیغاتی جریان اصلاحات از ابتدای بازگشت به قدرت، تخریب با همه توان عملکرد رقبای اصولگرای خود بود که دراین میان زیاده خواهی و ناپختگی سیاسی عده ای میدان مناسبی برای عرضه اندام این جریان فراهم نموده است.
با گذر بیش از ۴ سال از روی کار آمدن دولت دکتر حسن روحانی اما شرایط سیاسی و اقتصادی کشور بگونه ای دیگر در حال رقم خوردن است . دولتی که همه تاب و توان خود را بر نفی گذشتگان قرار داده بود امروز دچار بحران کارآمدی گردیده، تورم افسار گسیخته ماههای اخیر،بی عملی دولتمردان کهنسال و از همه مهم تر به پایان رسیدن سوخت دستگاه سیاه نمایی، عرصه را برگفتمان اعتدال تنگ نموده است .
دولتی که در سال ۹۲ و در عین ناباوری همگان و با تکیه بر تخریب رقیب به کرسی ریاست قوه مجریه دست پیدا کرد امروز و در کمتر از یکسال از آغاز دور دوم خود با واقعیات سختی رو به رو گذشته که توان حل آن را ندارد . و این الگویی است که برخی در شهر ما به دنبال پیاده کردن آن هستند .
سیاه نمایی، رقیب هراسی، کتمان حقایق و همچنین تکیه بر شعارهای اصلاح گرایانه عوام پسند سم مهلکی است که دیر یا زود اثرات ویرانگر خود را در جامعه نمایان خواهد کرد که سر خوردگی از صندوق رای کمترین آن است .
در رفسنجان هم اوضاع کما بیش همین گونه است . جریان اصلاحات که سنگر به سنگر پست های شهر را فتح نموده است همین سیاق و روش را در پیش گرفته .
هدفی که نگارنده را مجاب به دست بردن به قلم نمود نه واهمه از دست رفتن قدرت جریان اصولگرا است و نه نگرانی به قدرت رسیدن اصلاح طلبان که فرآیند فوق حاصل رای اکثریت مردم بوده و برای همه ما قابل احترام، بلکه دغدغه آن بود که گروهی با دادن اطلاعات غلط به افکار عمومی بدنبال فریب توده ها هستندکه بر این فاجعه نمیتوان سکوت کرد .سیاست گرته برداری شده که در شهر ما مو به مو در حال اجرا است این نگرانی را ایجاد میکند که عاقبتی چون دولت اعتدال که پیدا کند . دولتی که با تخریب به قدرت رسید و امروز بعد از بعد ۵ سال سرانجامش به نا امیدی مطلق مردم ختم شده در رفسنجان مجریان سیاست آن مردم را به کجا خواهند برد ؟
از این جهت و برای تحلیل واقع بینانه دو رویداد مهم امسال را که با رویکرد متناقض تبلیغاتی جناح اصلاح طلب رو به گشت را به اختصار بررسی نموده که در اولی  حادثه کوره فلش را لاپوشانی نموده و در دومی پیراهنی خونین را سر دست گرفتند که تنها با یک یادداشت افشاگرانه آن را آتش زدند.
در ۱۷ شهریور ماه امسال و در پی حادثه روی داده در کوره فلش مجموعه ذوب مس سرچشمه و فرآیند تولید مس کاتدی بطور کامل متوقف شد . پس از این سانحه روایات رسمی و غیر رسمی بسیاری از دلایل بروز این سانحه منتشر گردید . مسئولان امر در ابتدا با سکوت مطلق بدنبال کم اهمیت نشان دادن آن بودند که یادداشت افشاگرانه سایت خانه خشتی این رویه را تغییر داد و به یک باره فضای سیاسی شهر را متاثر کرد .
خلاصه کلام مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس و مدیران مس منطقه کرمان این بود که حادثه روی داده از نظر تاثیر گذاری بر درآمد شرکت مس بی اثر بوده و از نظر مسائل مربوطه کلیه خسارات بر عهده پیمانکار است و بیمه جبران خسارات را بر عهده میگرد .
در مورد این گفته ها که با تردید جدی رو به رو است در گذشته مطالبی به عرض مخاطبان گرامی رسید اما نکته مغفول مانده آن بود که به فرض صحت ادعای مدیران مس خسارت وارده به تولید را چه کسی جبران خواهد کرد ؟
خبرگزاری جهان نیوز طی یادداشتی در مورخ ۸ آذر ماه امسال به بررسی ابعاد سانحه روی داده در کوره فلش مجتمع سرچشمه پرداخته که بخشی از آن اشاره به خسارت وارده در تولید مس کاتدی در این مجموعه است .
بر پایه محاسبه صورت گرفته شده در این یادداشت که خود برگرفته از آمار منتشر شده ایمیدرو میباشد در ۷ ماه اول سال گذشته تولید مس کاتد در پالایشگاه مس سرچشمه به میزان ۷۳ هزار تن و به عبارت روزانه ۳۴۵ تن در روز میباشد . حال اگر قیمت هر تن مس کاتدی در بازار جهانی را ۷۰۰۰ دلار در نظر بگیریم مبلغی نزدیک به ۲.۵ میلیون دلار و با توجه به نرخ امروز دلار که حدودا ۴۲۰۰ تومان است روزانه ۱۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از عدم تولید مس کاتد خواهد بود . با فرض خارج شدن ۶۰ روزه مجموعه ذوب از مدار تولید در پی حادثه فلش مجموعا عددی قریب به ۶۰۰ میلیارد تومان به مجموعه مس منطقه کرمان خسارت عدم تولید مس کاتد وارد شده است و این منهای موارد ادعایی مدیران مس است که به فرض صحت ادعا در چهارچوب تعهد پیمانکار ویا تعهدات بیمه جبران خواهد شد .
رویداد مورد بررسی دیگر که آن هم یکی از تاثیرگذارترین اتفاقات سال جاری در فضای سیاسی شهر بوده است بحث صورت مالی شهرداری رفسنجان در زمان تحویل آن به شورای شهر جدید و سرپرست منصوب از طرف آن است .

پیرو یادداشت گذشته و با استناد به گزارش صورت مالی شهرداری در زمان تحویل به سرپرست شهرداری برخلاف ادعای محمد مختاری موجودی نقد شهرداری عددی نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان بوده وعلاوه بر آن مستغلات شهرداری نیز در حدود ۵۰۰ قطعه زمین با ارزش تقریبی ۲۰۰ میلیارد تومان میباشد .
در این میان نکته قابل توجه نقش رسانه های وابسته به اردوگاه اصلاح طلبان است . رسانه های با اتاق فکر و تامین مالی مشترک که برخلاف شعارهای خود صرفا به دنبال کوبیدن رقیب بودنند بدون رعایت اخلاق حرفه ای و بررسی صحت و سقم ماجرا و زوایای مربوطه صرفا خط تبلیغاتی دیکته شده را دنبال نمودند.
تحلیل موارد فوق الذکر دو موضوع را به ذهن متبادر میکند :
اول انکه جریان اصلاحات صرفا بدنبال توجیه عملکرد خود با نفی رقیب است و نکته مهم تر آنکه بر خلاف شعارهای جناح سیاسی خود به منظور ذهنیت سازی اقدام به ارائه اطلاعات نادرست و بعضا کذب به افکار عمومی میکند .
و در این میان رسالت رسانه آن است که اطلاعات را به شکل متقن و صحیح به مخاطب خود انتقال دهد که برپایه آن اقشار مردم با چشمی باز و ذهنی روشن دست به انتخاب حاکمان خود بزند در غیر اینصورت دور باطل اطلاعات غلط و انتخاب نادرست مکرر تکرار خواهد شد که نتیجه ای جز خسران ملک و ملت را در بر نخواهد داشت .

به قلم سید علی حقگو

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • ولایی اصلاح طلب

    احسنت عالی بود... از امروز دوباره به جای جواب دادن به این موارد هجمه و حمله در رسانه هایشان به شما و مدیران سابق تشدید می شود. باید گفت اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید...
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان