مدير مس منطقه کرمان:

کارخانه اسید مس سرچشمه ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

  • شناسه خبر: 136123
کارخانه اسید مس سرچشمه ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیر مس منطقه کرمان از سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی(۲۰۰ میلیون یورویی) برای احداث کارخانه اسید در سرچشمه خبر داد و گفت: این کارخانه با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن، نزدیک به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند همچنین کارخانه اسید در خاتون آباد نیز ۴۰ درصد پیشرفت دارد که تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری می رسند و با بهره برداری از این کارخانه ها، کل گاز SO2 مجتمع سرچشمه و خاتون آباد جذب شده و به اسید تبدیل می گردد.

خانه » اجتماعی » کارخانه اسید مس سرچشمه ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

به گزارش خانه خشتی به نقل از روابط عمومی مس منطقه کرمان، مهندس محمد حسنی در جلسه هم اندیشی با تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به سابقه همکاری صنعت مس با این دانشگاه، اظهار داشت: سابقه همکاری صنعت مس با دانشگاه علم و صنعت به سالهای دور برمی گردد و ارتباطات مس با دانشگاهها ارتباطات قوی و خوبی بوده و همچنان این ارتباطات را حفظ کرده ایم.
وی افزود: مرکز تحقیقات مس منطقه کرمان پروژه های کابردی زیادی انجام دادند و برخی به مرحله تجاری سازی رسیده اند. در حوزه های مهندسی نیز به دلیل ماهیت کار ما جای کار زیادی وجود دارد و از ورورد دانشگاه استقبال می کنیم.
وی به تاریخچه ای از صنعت مس اشاره کرد و در ادامه یادآور شد: تا اوایل دهه ۷۰ حدود ۷۰ هزار تن مس تولید داشتیم که در این دهه بسیاری از نیروهای زبده و آموزش دیده آمدند که در آن زمان شرکت به ظرفیت رسید و تولید ۱۲۰ هزار تن کاتد در سال ۷۴ اتفاق افتاد. ظرفیت مس به صددرصد رسید و هم اینکه طرحهای توسعه مس آغاز شد.
مهندس حسنی بیان داشت: در آن مقطع توسعه های بیرونی در خاتون آباد انجام شد، کارخانه ذوب در نزدیکی سرچشمه احداث شد، معدن میدوک به استخراج و بهره برداری رسید، کارخانه تغلیظ و لیچینگ در سرچشمه احداث شد، توسعه تغلیظ ها، احداث کارخانه اسید و آغاز اکتشافات معدن سونگون در آن زمان انجام شد.
مدیر مس منطقه کرمان خاطرنشان کرد: امروز این توسعه ها دو برابر شده و مجموع استخراج اولیه ای که در سرچشمه طراحی شده بود روزانه ۴۵ هزار تن بود که امروز به ۱۰۰ هزار تن از همان خط رسیده است.
وی ابراز داشت: در مجتمع مس سرچشمه سالانه ۲۸ میلیون تن سنگ سولفور استخراج و به ۶۶۰ هزار تن کنسانتره تبدیل می شود. حدود ۵۸ میلیون تن نیز باطله برداری می شود. در کارخانجات میدوک نیز حدود ۸ میلیون تن سنگ سولفور برداشت می شود و نزدیک به ۲۴ میلیون تن باطله برداری می شود.
مهندس حسنی مجموع عملیات خاکبرداری در مس منطقه کرمان را حدود ۱۰۵ میلیون تن در سال اعلام کرد و گفت: از این مقدار ۳۵ میلیون تن سنگ سولفور و ۷۰ میلیون تن باطله می باشد.
مدیر مس منطقه کرمان با بیان اینکه در کارخانجات مس میدوک ۱۴۰ هزار تن کنسانتره تولید می شود، تصریح کرد: مجموع کنسانتره ای که در مس منطقه کرمان تولید می شود بالغ بر ۸۰۰ هزار تن با عیار ۲۵ درصد تولید می باشد. در سونگون نیز مجموعا ۳۰۰ هزار تن کنسانتره تولید می شود و در مجموع، کنسانتره تولیدی شرکت ملی صنایع مس ایران حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن با عیار ۲۶ درصد می باشد.
مهندس حسنی به تغییر تکنولوژی به فلش اشاره و بیان کرد: تکنولوژی کارخانه ذوب سرچشمه ریروب بود که یک تکنولوژی قدیمی با سوخت فسیلی است که امسال کوره های ریورب را بعد از ۳۵ سال خاموش کردیم و با تغییر تکنولوژی، کوره فلش یک ماه قبل به بهره برداری رسید.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت ذوب مس سرچشمه تولید ۲۸۰ هزار تن آند در سال است و ظرفیت ذوب خاتون آباد ۸۰ هزار تن می باشد که در سال آینده به ۱۲۰ هزار تن افزایش خواهد یافت، یادآور شد: مجموع ظرفیت تولید آند در مس منطقه کرمان به ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید.
وی با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته در این رابطه گفت: معادن دره زار، چاه فیروزه و دره آلو آماده سرمایه گذاری هستند و با بهره برداری از این معادن، ۴۰۰ هزار تن کنسانتره به ظرفیت تولید ما اضافه خواهد شد.
مدیر مس منطقه کرمان با بیان اینکه پالایشگاه مس سرچشمه با تغییر تکنولوژی بدون تغییر فیزیکی و با تغییر فرآیند هم اکنون ۲۴۰ هزار تن ظرفیت دارد، افزود: پالایشگاه ۲۰۰ هزار تنی نیز در خاتون آباد نصب شده که ۱۰۰ هزار تن آن به بهره برداری رسیده و ۱۰۰ هزار تن نیز بزودی به بهره برداری می رسد.
حسنی تصریح کرد: مجموع تولید مس محتوا در مجتمع مس سرچشمه سالانه ۲۸۵ هزار تن است که دو برابر ظرفیت ابتدایی کارخانه در زمان راه اندازی می باشد.
وی همچنین با اشاره به ۵ نیروگاه گازی ۲۵ مگاواتی و نیروگاه حرارتی ۲۵ مگاواتی، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد برق مصرفی کل مجتمع مس سرچشمه از تولید خودمان است.
حسنی به اشتغال ۱۶ هزار نفر نیروی انسانی در مس منطقه کرمان نیز اشاره و بیان کرد: شرکت صنایع مس ایران هم اکنون جزو پنج شرکت برتر بورسی کشور است.

برچسب ها:
محمد حسنی مدیر مس منطقه کرمان مس سرچشمه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان