موفقیت کشاورز رفسنجانی در برداشت محصول باکیفیت از آب شور

  • شناسه خبر: 135797
موفقیت کشاورز رفسنجانی در برداشت محصول باکیفیت از آب شور

ک کشاورز و گلخانه دار رفسنجانی موفق شد با وجود شوری بالای آب ( EC 6000 ) در لاهیجان برداشت محصول بالایی داشته باشد.

خانه » آخرین اخبار » موفقیت کشاورز رفسنجانی در برداشت محصول باکیفیت از آب شور

به گزارش خانه خشتی؛یک کشاورز و گلخانه دار رفسنجانی موفق شد با وجود شوری بالای آب ( EC 6000 ) در لاهیجان برداشت محصول بالایی داشته باشد. همچنین این کشاورز موفق شد مصرف آب را ۳۰ درصد کاهش دهد.

عصر سه شنبه چهاردهم آذر ماه است.به همراه دکتر عسکری به گلخانه پرورش خیار در لاهیجان می رویم.کمی از شهر فاصله گرفته ایم.وارد جاده خاکی فرعی میشویم.پانصد متری می رویم به گلخانه آقای قربانی می رسیم.وارد گلخانه می شویم اینجا محلی است که آقای قربانی و دو کارگرش در آن مشغول به کار هستند.محیط گلخانه استاندارد و اصولی است.چهره ای مهربان به مثابه همه کشاورزان رفسنجانی دارد و از دیدنمان خوشحال میشود و استقبال گرمی می کند.

افزایش محصول و کاهش چشمگیر مصرف آب

او میگوید چهارسال است که در این زمینه فعالیت میکنم با مشکل اساسی شوری آب رو به رو بوده ام.راه های زیادی را امتحان کردم با کارشناسان زیادی تماس گرفتم اما نتیجه مطلوبی نگرفتم ، گیاهان رشد درستی نداشتند و یک روز درمیان برداشت گلخانه ۲۰ کارتن بود.اما هم اکنون برداشت محصول من به ۵۰ کارتن در روز رسیده است. مصرف آب را هم ۳۰ درصد کاهش داده ایم.از این رو با آب کمتر محصول بیشتری برداشت میکنیم!

 

مردم باور نمیکنند

قربانی می گوید: مردم باور نمیکنند ، میگویند می روید آب شیرین می خرید! و با تانکر به اینجا می آورید .نمی توانند قبول کنند گاهی بعضی مسائل راحت حل میشود.
تنها نکته در این بود من از یک نوع خاص کود استفاده کردم که متناسب با این محیط است.آن هم کود تیپ دو آب نگهدار است. تلاش و پشت کار و توکل به خدا چیزی است که باعث رشد و موفقیت ما شده است.

 

کم آبی و شوری بالای آب و خاک از مشکلات رایج کشاورزان منطقه است

برای بدست آوردن اطلاعاتی علمی تر و دقیق تر با دکتر عسکری ناظر و مشاور این گلخانه صبحت میکنیم،ایشان می گوید:
خوشبختانه مطالعات و تحقیقات علمی در چند سال اخیر در سطح جهانی پیشرفت چشمگیری در زمینه کشاورزی حاصل کرده است. تیم تحقیقاتی شرکت آب نگهدار کویر آریا که سابقه کار و تحقیق در برترین دانشکده کشاورزی دنیا (دانشکده کشاورزی دانشگاه ایالتی آیووای آمریکا و صنعتی اصفهان ) را در کارنامه خود دارند سعی داشته اند که کشاورزی ایران به ویژه منطقه رفسنجان را از این پیشرفت های علمی بی نصیب نگذارند. کود آب نگهدار با ویژگی های شگفت انگیزی که دارد راهکاری علمی و عملی برای حل بسیاری از مشکلات کشاورزان استان کرمان می باشد. کم آبی و شوری بالای آب و خاک از مشکلات رایج کشاورزان منطقه است. کود آب نگهدار بویژه تیپ ۲ و ۳ آن برای چنین وضعیتی طراحی شده است و به شدت عوارض کم آبی و شوری را کاهش می دهد. محصول بالا و با کیفیت گلخانه آقای قربانی که با آبی شور و با صرفه جویی بیش از ۳۰ درصد در آبیاری حاصل شده است گواهی بر این ادعا است.

هزینه یکسان ولی فواید بی شمار

دکتر عسکری بیان می کند در نمونه های زیادی هم که برای باغات پسته طی چند سال گذشته استفاده شده بود ما همین اثرات مشابه را شاهد بوده ایم .
ایشان ادامه می دهد از آنجا که این کود کاملا خشک ، بدون ضایعات و خالص است ، میزان مصرف آن حدود نصف کود های سنتی است که اغلب همراه با خاک و آشغال ، رطوبت بالا و … هستند و در مجموع استفاده از این کود هزینه یکسانی نسبت به کود های حیوانی دارد ، در حالیکه منافع آن در مقایسه با کود های سنتی غیر قابل مقایسه است.
از قربانی و همکارانش در این گلخانه ۲۰۰۰ متری میتوان به عنوان نمونه ای از خود باوری ، اعتماد به خود و انتخابی هوشمندانه نام برد.

آخرین فرصت های نجات سرزمین مادری

شاید وقت آن رسیده کشاوزی رفسنجان با تمام سختی هایی که در آن درگیر است به سمت راه های علمی و اصولی حل مشکلات برود.این سرزمین زخم خورده دیگر توان برداشت های غیر اصولی آب و منابع را ندارد و اگر اقدامی درست صورت نگیرد؛دیری نمانده که این دشت خسته از پای در افتد .

 

گزارش و عکس :امیررضا دهشیری

 

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان