افتخارآفرینی فرزند یکی از پرسنل بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان

  • شناسه خبر: 135722
افتخارآفرینی فرزند یکی از پرسنل بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان

امیرحسین ستوده فر فرزند صدیقه سیاهکوهی کارشناس ارشد آناتومی از پرستاران بخش آی. سی. یو بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) در المپیاد نجوم و اخترفیزیک موفق به کسب مدال نقره شد.

خانه » اجتماعی » افتخارآفرینی فرزند یکی از پرسنل بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان

خانم صدیقه سیاهکوهی کارشناس ارشد آناتومی از پرستاران بخش آی. سی. یو بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) می باشد. چندی پیش بود که فرزند ایشان آقای امیرحسین ستوده فر در المپیاد نجوم و اخترفیزیک موفق به کسب مدال نقره شد. تربیت صحیح، پشتکار و حمایت جدی ایشان و همسرشان از فرزند خود این افتخار را برای شهرستان رفسنجان رقم زده است. در این خصوص گفتگویی با خانم سیاهکوهی داشته ایم که دعوت می کنیم بخوانید:
با تبریک موفقیت فرزندتان در المپیاد جهانی نجوم و اخیرفیزیک، بفرمایید امیرحسین ستوده فر از چند سالگی به درس نجوم علاقمند شد و این مسیر را دنبال کرد؟
با تشکر از شما، باید بگویم امیرحسین از ۶ سالگی علاقه خودش را با سوال پرسیدن از آسمان و ستارگان نشان داد.
نقش شما به عنوان والدین در این رابطه چقدر موثر بود؟
به هر حال من در این خصوص که رشته تخصصی است، اطلاعات زیادی نداشتم اما تا جایی که اطلاعاتم یاری می کرد جواب می دادم.
بسیاری از دانش آموزان و حتی شهروندان رفسنجان شاید تمایل داشته باشند که امیرحسین از کجا شروع کرد، چه اندازه در این مسیر زحمت کشید و … تا مدال نقره جهانی گرفت. به عنوان مادر خانواده که معمولاً رابطه نزدیکی با فرزندان دارند، توضیح می دهید؟
شاید بتوان گفت نقطه آغاز، رفتن امیرحسین به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که بیشتر با علم نجوم آشنا شد و از طرف خانم زمانی، کتابهای خوبی مقتضی سنش به او معرفی شد. کم کم که امیرحسین وارد دبستان شد و توانست خوندن و نوشتن یاد بگیرد شروع به جمع آوری مطالبی در زمینه سیارات و ستارگان به شکل مقاله کرد و آقای حسینی مدیر دبستان فرهنگیان نیز تشویق وحمایت زیادی از امیرحسین می کرد و اجازه خواندن مطالبی در سر صف درمورد نجوم به او می داد که باعث اشتیاق بیشتر امیرحسین شد. زمانی که امیرحسین کلاس چهارم دبستان بود کلاسهای نجوم و رصد عملی توسط آقای دکتر دوست محمدی با هماهنگی آقای لطفی مدیر فروشگاه گنجینه برگزار شد، این کلاسها اطلاعات علمی امیرحسین را بالا برد. همچنین از مقطع راهنمایی آقای خالقی مسئول پژوهشسرای رفسنجان نیز مانند یک پدر دلسوز از کوچکترین کمکی در زمینه تدریس فیزیک و مطالب مربوطه کوتاهی نداشتند و تشویقها وحمایت ایشان هم ستودنی بود و ادامه این مسیر را بسیار هموار کرد. از کلاس سوم راهنمایی تا دوره دبیرستان تلاش امیرحسین برای شرکت در المپیاد دو برابر شد و کتابهای زیادی در این زمینه مطالعه کرد. امیرحسین ‌در کلاسهای المپیاد که در کرمان برگزار می شد نیز شرکت کرد، در اینجا جا دارد از آقای حسینی مدیر دبیرستان علامه حلی دوره دوم که فرصت حضور در این کلاسها و رسیدن امیرحسین به هدفش خیلی تلاش کردند نیز تشکر کنم. در سال دوم دبیرستان امیرحسین مرحله اول و دوم المپیاد را قبول شد و به مرحله کشوری راه پیدا‌ کرد و در دوره دو ماهه باشگاه المپیاد دانش پژوهان جوان که در تابستان همان سال برای پذیرفته شدگان برگزار شد شرکت کرد که در پایان این دوره خوشبختانه امیرحسین از بین ۴۱ نفر توانست با کسب مدال طلای کشوری، در جمع ۱۰ نفر اول که همگی اهل تهران بودند، قرار بگیرد مجددا دوره آموزشی بعدی برای ۱۰ نفر شروع شد و این بار از بین ۱۰ نفر، ۵ نفر جهت مسابقات جهانی انتخاب شدند که امیرحسین یکی از این پنج نفر بود. مسابقات المپیاد نجوم و اخترفیزیک نیز که چند هفته پیش در پوکت کشور تایلند برگزار گردید که خوشبختانه امیرحسین صاحب مدال نقره و کشور ایران در تیمی مقام سوم جهان را کسب کرد.
امیرحسین روزانه چقدر درس می خواند؟
امیرحسین روزی بین ۸ تا ۱۰ ساعت درس می خواند و نکته قابل توجهی که باید عرض کنم این است که ایشان مهمانی و مسافرت را به کلی ترک کرده بود و در کنار المپیاد از دروس مدرسه هم غافل نبود.
پیش بینی می کردید امیرحسین روزی روی سکو قرار بگیرد؟
حقیقت این است که من حدود ۹۰ درصد مطمئن بودم که ایشان به مرحله جهانی می رسد.
وقتی خبر کسب مدال نقره در المپیاد را توسط ایشان شنیدید کجا بودید و چه احساسی داشتید؟
من شیفت بیمارستان بودم که فهمیدم نتایج المپیاد جهانی اعلام شده و خوشبختانه امیرحسین مدال نقره را بدست آورده آن لحظه فقط خدا را شکر کردم و اشک شوق ریختم که بالاخره به هدفش رسید.
حتماً شرکت در کلاسهای المپیاد، او را از کلاسهای درسی بازمی داشت یا حداقل وقت زیادی از ایشان برای پرداختن به کتابهای درسی می گرفت. آیا شما او را سرزنش می کردید یا نه در این راه از او حمایت داشتید؟
خدا می داند همیشه به او امید می دادم و تشویقش می کردم هیچوقت سرزنشی در کار نبود چون این علاقه و تصمیم خود امیرحسین بود هرچند که خیلی ها به امیرحسین می گفتند در مسیر المپیاد قرار گرفتن باعث هدر دادن وقت و دور شدن از کنکور خواهد بود.

برای شرکت در المپیاد نجوم، فرزندتان در چه کلاسهای علمی و غیردرسی شرکت کرد؟
امیرحسین در کلاسهای پژوهشسرا، در بعضی از کلاسهایی که در دانشگاه ولی عصر(عج) و کرمان برگزار می شد، شرکت کرد.
چقدر برای امیرحسین در راه این موفقیت کتب درسی یا وسایل و امکانات مهیا نمودید؟
هر کتابی که امیرحسین احتیاج داشت و خودش فکر می کرد نیاز دارد برایش تهیه می کردیم البته ما اصرار به خرید تلسکوپ یا دوربین نجومی داشتیم ولی خودش همیشه می گفت نیازی به این وسایل ندارم.
در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.
فقط به والدین گرامی توصیه ای که دارم دنبال علاقه فرزندشان باشند و از شهر و امکانات ننالند و بدانند که با توکل به خدا و پشتکار خود دانش آموزان و تشویق والدین می توانند به هر چه بخواهند دست یابند.

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان