استادیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان:

۵۶ مورد داروی حل کننده لخته به بیماران سکته مغزی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان تزریق شده است

  • شناسه خبر: 133964
۵۶ مورد داروی حل کننده لخته به بیماران سکته مغزی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان تزریق شده است

متخصص مغز و اعصاب و استادیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: از یکسال و نیم گذشته تاکنون ۵۶ مورد داروی حل کننده لخته به بیماران سکته مغزی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان تزریق شده است.

خانه » آخرین اخبار » ۵۶ مورد داروی حل کننده لخته به بیماران سکته مغزی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان تزریق شده است

به گزارش خانه خشتی به نقل از روابط عمومی بیمارستان حضرت علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان، دکتر امیر مقدم احمدی با بیان اینکه اقدامات درمانی که در رابطه با سکته مغزی در شهرستان رفسنجان انجام می شود فراتر از انتظارات است، اظهار کرد: سکته مغزی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر و ایجاد ناتوانی در سنین بالا به شمار می رود و به همین دلیل هزینه های زیادی روی دست بیماران و خانواده های آنان قرار می دهد.
وی افزود: وزارت بهداشت از سه سال پیش با پیگیریهای انجمن سکته مغزی ایران، سکته مغزی را در اولویت کارهای پژوهشی و درمانی خود قرار داد و یکی از مهمترین اقداماتی که در این رابطه در دولت یازدهم انجام شد، داروی ترمبولیتیک یا تی پی ای، حل کننده لخته خون که برای سکته های حاد مغزی به کار می رود.
وی به بیمه شدن این دارو توسط دولت اشاره و مطرح کرد: هزینه هر یک عدد از این دارو حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود که با بیمه آن مقدار ناچیزی توسط بیمار پرداخت می شود.
این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان نیز جزء ۵۴ بیمارستان کشور شد که به آن سهمیه داروی حل کننده لخته با توجه به بازدیدها و هماهنگی های زیادی که بین گروه مغز و اعصاب، اورژانس، داخلی، آزمایشگاه، سی تی اسکن، بانک خون و… انجام شد، داده شد.
مقدم احمدی در خصوص واحد مراقبت و درمان سکته حاد مغزی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان اظهار داشت: با وجود اینکه رزیدنت مغز و اعصاب نداریم اما تاکنون در یکسال و نیم که این درمان در رفسنجان آغاز شده است نزدیک ۵۶ مورد دارو تزریق شده که نتایج خوبی نیز داشته است و عوارض خونریزی مستقیم نیز نداشته ایم.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ادامه داد: بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان در سال گذشته جزو ۱۰ بیمارستان نمونه کشور در خصوص درمان سکته های مغزی با داروی حل کننده لخته شناخته شد و از وزارت بهداشت لوح تقدیر دریافت کرد و آقای دکتر وکیلیان بعنوان سرپرست کارگروه درمان حاد سکته مغزی و رابط دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با وزارت بهداشت می باشند.
مقدم احمدی از راهکارهایی برای اضافه شدن درمان سکته های بزرگ مغزی از راه آنژیوگرافی در رفسنجان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: لخته هایی که رگهای بزرگ مغز را درگیر می کند و داروی حل کننده لخته که به صورت وریدی و از راه سرم تزریق می شود نتواند این لخته را باز کند، از راه آنژیوگرافی این لخته را بیرون می آورند که به این عمل « مکانیکال ترومبکتومی» می گویند.
وی با بیان اینکه آنژیوگرافی عروق مغزی در رفسنجان انجام می شود، گفت: پس از انجام آنژیوگرافی تشخیصی، آنژیوپلاستی(اصلاح تنگی از راه استنت) انجام می شود که این عمل در شهرهای همجوار به ندرت انجام می شود.
وی با اشاره به علائم سکته مغزی، خاطرنشان کرد: اختلال در تکلم، کج شدن ناگهانی صورت و ضعف ناگهانی دست سه علامت مهم سکته مغزی می باشد که باید بیمار سریعاً به پزشک مراجعه کند، نکته پراهمیت در خصوص داروی حل کننده لخته این است که باید دارو در ۳ ساعت اول پس از سکته مغزی تزریق شود لذا همه کارهای این بیماران در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان به صورت فوق اورژانس انجام می گردد و درمان شروع می شود.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عنوان کرد: این امکان در شهر رفسنجان امکان پیشرفته ای محسوب می شود که حتی برخی شهرهای بزرگ امکان درمان سکته های حاد مغزی را ندارند یا حتی اگر داشته باشند به تعداد خیلی معدودی می توانند استفاده کنند و این امکان در رفسنجان بدلیل نبود ترافیک و … می تواند بهتر مورد استفاده قرار گیرد.
مقدم احمدی درباره میزان تاثیر داروی حل کننده لخته خون نیز بیان داشت: این دارو بر اساس معیارهای خاص می تواند به بیماران تزریق شود که پس از آن، حدود ۳۰ درصد بیماران سکته مغزی خیلی بهتر می شوند، حدود ۳۰ درصد تا حدی بهتر شده و ۴۰ درصد نیز پاسخ دهی آنچنانی ندارد.
این متخصص مغز و اعصاب به تزریق موفق داروی حل کننده لخته بر روی یک بیمار در رفسنجان در هفته گذشته اشاره و ابراز کرد: بیماری که نیم ساعت پس از سکته مغزی به بیمارستان مراجعه کرده بود و یک طرف بدن وی بی حرکت بود، حین تزریق شروع به حرکت کرد و روز بعد در بخش مغز و اعصاب راه رفت. در حالی که اگر این بیمار درمان نمی شد مادام العمر ممکن بود روی تخت بخوابد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: درمان سکته مغزی با داروی حل کننده لخته توسط ۴ متخصص مغز و اعصاب آقایان دکتر وکیلیان، دکتر مقدم احمدی، دکتر آذین و خانم دکتر جلالی انجام می گیرد و درمان آنژیوگرافی مغزی توسط دکتر مقدم احمدی انجام می شود که به طور میانگین هفته ای یک تا دو مورد به بیمار سکته مغزی تزریق داروی حل کننده لخته را داریم.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان