یادداشت/

معارفه شهردار ، تودیع اخلاق

  • شناسه خبر: 133951
معارفه شهردار ، تودیع اخلاق

امروز صدای پای اقتدار گرایی بیشتر از هر زمان دیگری شنیده می شود…

خانه » اجتماعی » معارفه شهردار ، تودیع اخلاق

دو روز گذشته طی مراسمی محمدرضا عظیمی زاده به عنوان شهردار جدید رفسنجان معرفی شد. نکته قابل توجه در این مراسم عدم دعوت از شهردار سابق رفسنجان بود که این مراسم را در واقع  بدل به معارفه کرده تا تودیع . اهمیت این اتفاق بسیار فراتر از حضور و یا عدم حضور شهردار سابق در مراسم فوق الذکر است بلکه نشانه ای است از نگاه جریان فعلی حاکم بر شهر که نیاز به بررسی بیشتر و دقیقتری دارد .

از دیدگاه نگارنده جریان سیاسی حاکم فعلی بر شهر را میتوان به دو دسته تقسیم کرد ۱- هسته مرکزی قدرت ۲- جریان پیرامونی

در هسته مرکزی که امروز تقریبا کلیه امورات شهر را در دست دارد گروهی دیده میشوند که در سالهای نه چندان دور کلیه امورات شهر را در دست داشتند و امروز به واسطه از دست دادن پایگاه خود در ساختار انتصابی قدرت  با چرخشی ۱۸۰ درجه ا ی در قامت  اصلاح طلبی ظاهر شده اند .در این میان گروه دوم شامل بدنه اصلاح طلب شهر هستند که و در واقع  در نقش سیاهی لشکر هسته مرکزی عمل میکنند.

تحلیل ترکیب سیاسی فوق به آنجا ختم میشود که هسته مرکزی قدرت با طراحی و اجرای ساختار شبه دموکراتیکی خواست و منویات خود را به اسم خرد جمعی در دامان اصلاح طلبان قرار میدهد و از انجا که هسته مرکزی بیشتر از اعتبار گیری از بدنه اصلاحات شهر به آن اعتبار میدهد جریان اصلاحات چاره ای جز تبعیت از خواست هسته مرکزی ندارد.

نمود بارز این سیستم انتخابات شورای اصلاحات در انتخابات شورای شهر گذشته بود. ازآنجا که احراز صلاحیت کاندیداهای شورای اصلاحات در انحصار یک شخص که از قضا خود نیز کاندیدا بود، قرارداشت و از انجا که نظر و خواست اصلاح طلبان شهر به بازی گرفته شده بود تنها ۲ نفر اول توانستند بیش از نیمی از آراء شورا را به دست آوردند و مابقی منتخبین لیست حد نصابی کمتر از نصف آراء را داشتند .

فضای سیاسی شهر امروز در اختیار جریانی است که برای پوشاندن گذشته و نگاه انحصار گرای خود متوسل به جریان اصلاحات به عنوان پوشش شده است و این نگاه انحصارگرای به قدرت را میتوان در موارد بسیار از جمله ماجرای ابلاغ حکم شهردار جدید مشاهده کرد.

وصول آراء مردم  در سبد هسته مرکزی،انفعال جریان رقیب و از همه مهم تر تربیت سیاسی مبتنی بر انحصار قدرت دست به دست همه داده که هسته مرکزی به دنبال احیای قدرت مطلق گذشته خود در شهر باشد که در این قدرت مطلق برای هیچ فرد و جریانی که در چهارچوب خواست و سلیقه آن قرار نداشته باشد حتی اگر همفکر باشد جایی وجود ندارد.

بیانه دکتر بهرامپور که از جریان اصیل اصلاح طلبی شهر درانتخابات مجلس گذشته است خود گواهی براین مدعا است و این چنین است که میتوان چرایی عدم حضور شهردار سابق را در مراسم معارفه را بهتر درک کرد .

در واقع از نظر هسته مرکزی، قدرت صرفا و صرفا باید در چهار چوب و خواست او باشد و هر آنکه بی اذن و یا به گفته دکتر بهرامپور بی اجازه این هسته به عرصه سیاسی شهر ورود کند و خدای ناکرده بر منصبی تکیه زند ذنب لایغفر کرده و باید تاوان آن را پس دهد .

و اینگونه است که امروز صدای پای اقتدار گرایی بیشتر از هر زمان دیگری شنیده می شود که عدم دعوت از شهردار سابق در مراسم تودیع خود را میتوان تنها نشانی از کینه ورزی هسته مرکزی قدرت ارزیابی کرد  .

به قلم سیدعلی حقگو

 

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • شاهد

    وا اسفا

    رفسنجانی

    انحصارطلبی در خون این جماعت اصلاح طلب است. روزگاری ملت به دکتر بهرامی رأی دادند، از تریبون نماز جمعه گفتند مشتی گوساله به یک گاو رأی دادند. دست آخر هم نگذاشتند برود مجلس و مهره خودشان را چپاندند در مجلس. حالا هم که با فریبکاری خودشان را منجی مردم جا زدند و رأی آوردند، باز هم همان رفتارهای انحصارطلبانه شروع شده است. چند ماه از شروع به کار شورا گذشته، انگار که هیچ. فقط اسم هر کجا که رسیده اند گذاشته اند ... اکبر هاشمی!!!

    شهروند

    واقعا که یه عده تا قدرت دستشون نیاد چهره واقعی خودشون رو نشان نمیدهند کسانی که تا دیروز ادعای اخلاق و ادب داشتند حالا با این رفتارهاشون چه درقضیه تغییر فرماندار و چه در این جریان معارفه و تودیع ، چهره ای که پشت نقاب پنهان شده بود برای جمع آوری آرا مردم را عیان کردن. البته این هنوز از نتایج سحر است باش تا صبح دولتت بدمد....

    citizen

    واقعا که یه عده تا قدرت دستشون نیاد چهره واقعی خودشون رو نشان نمیدهند کسانی که تا دیروز ادعای اخلاق و ادب داشتند حالا با این رفتارهاشون چه درقضیه تغییر فرماندار و چه در این جریان معارفه و تودیع ، چهره ای که پشت نقاب پنهان شده بود برای جمع آوری آرا مردم را عیان کردن. البته این هنوز از نتایج سحر است باش تا صبح دولتت بدمد....
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان