مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان مطرح کرد :

۵۴ درصد پسته استان در شهرستان تولید می شود/ ۵۰ درصد عامل پوکی پسته به واسطه گرما بوده است

  • شناسه خبر: 132571
۵۴ درصد پسته استان در شهرستان تولید می شود/ ۵۰ درصد عامل پوکی پسته به واسطه گرما بوده است

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت : ۵۴ درصد پسته استان در شهرستان تولید می شود با امارهای خوبی که داریم پسته شهرستان در دنیا برند شده است و اینکه برخی می گویند باغات ما تا ده سال دوام ندارند این صحبتها جز اینکه موجب ناامیدی و از بین رفتن سرمایه ها شود چیزی دربرندارد ،ما باید با همکاری همدیگر تولید را چندسالی سرپا نگه داریم .

خانه » اخبار ویژه » ۵۴ درصد پسته استان در شهرستان تولید می شود/ ۵۰ درصد عامل پوکی پسته به واسطه گرما بوده است

به گزارش خانه خشتی ؛ حسین رضایی صبح امروز در جلسه مشترک ستاد پسته و شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اظهار داشت :وضعیت امسال با تاخیر دو هفته ای در سبز شدن درختان مواجه بودیم که  هر سال برداشت پسته از ۱۶ شهریور تا ۲۰ مهر ادامه داشت اما امسال از ۲۵ شهریور برداشت پسته همه گیر شد تا اخر هفته ادامه دارد .

وی تصریح کرد :در طی ۶ سال گذشته امار گمرک پسته شهرستان از ۲۹ هزار تن تا ۴۶ هزار تن و آمار تولید از ۳۸ هزار تن تا ۸۰ هزار تن بوده است ،با ۸۵ هزار هکتار سطح زیر کشت( ۲۰ درصد سطح زیرکشت شهرستان رفسنجان) در ۶ سال گذشته از ۲۲ تا ۳۴ درصد محصول کشور، در شهرستان تولید شده است و تولید ما از سهم سطح زیر کشت بیشتر است .

رضایی با بیان اینکه ۵۴ درصد پسته استان در شهرستان تولید می شود افزود : با امارهای خوبی که داریم پسته شهرستان در دنیا برند شده است و اینکه برخی می گویند باغات ما تا ده سال دوام ندارند این صحبتها جز اینکه موجب ناامیدی و از بین رفتن سرمایه ها شود چیزی دربرندارد ،ما باید با همکاری همدیگر تولید را چندسالی سرپا نگه داریم .

وی در خصوص خاموشی چاه موتورها گفت :خاموشی چاه موتورها یک ماه در سال، می تواند تاثیر داشته باشد ،پیش بینی تولید پسته امسال ۷۳ هزار تن بود که با توجه به پوکی محصول این عدد به ۶۵ هزار تن رسید و باید منتظر فراوری پسته خشک هم باشیم .

مدیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید پسته نسبت به سنوات قبل خوب بوده است تاکید داشت :از تولید پسته اینده نگران هستیم باید در این زمینه مدیریت صحیح داشته باشیم ،کشاورزان تمام محصول خود را به بازار عرضه نکنند قیمت پسته فعلا خوب است بیشترین پوکی در بخش فردوس با ۳۷ درصد و حومه با ۳۳ درصد است و کمترین پوکی در ارقام احمداقایی بوده است متوسط پوکی ۳۲ درصد است .

حسین رضایی خاطرنشان کرد : شرایط جوی امسال منجر به خسارت رقم اکبری شد که در سطح ۷۰ درصد بر این رقم خسارت وارد شد و جوانه گل سال بعد را تحت‌ تأثیر قرار داد اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته خنک تر بود خرداد ماه هم ۱.۳ گرمتر از پارسال شد،در تیرماه ۹۱ ساعت بالای ۳۷ درجه گرما داشتیم که تاثیر منفی بر مغز پسته ها داشت  که ۵۰ درصد عامل پوکی به واسطه گرما بوده است .

وی ضمن اشاره به اینکه باید امنیت پسته را در نظر بگیریم افزود : با توجه به شرایط آب و هوایی، امسال از اول آبان ماه تا ۱۵ آذر ماه چاه‌موتورها خاموش می‌شود چراکه این قضیه هر چه جلوتر اتفاق بیفتد برای باغات مناسب تر است .

برچسب ها:
پسته گرمازدگی پسته مدیرجهادکشاورزی رفسنجان موتور پمپ ها
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان