بیش از ۲۶ درصد مردم رفسنجان به چاقی مبتلا هستند

  • شناسه خبر: 132421
بیش از ۲۶ درصد مردم رفسنجان به چاقی مبتلا هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: طبق آخرین بررسیها ۲۶.۴ درصد مردم این شهرستان به چاقی که یکی از عوامل بروز بیماریهای مزمن وغیر واگیر است مبتلا هستند.

خانه » آخرین اخبار » بیش از ۲۶ درصد مردم رفسنجان به چاقی مبتلا هستند

به گزارش خانه خشتی؛ دکتر احمد جمالی زاده به مناسبت روز جهانی غذا اظهار کرد: همچنین ۳۸.۸ درصد مردم این شهرستان دچار اضافه وزن هستند که باید مراقب باشند و وزن خود را کنترل کنند تا به حد استاندارد و وزن متعادل برسند تا از بیماریها مصون باشند.
وی با اشاره به اینکه امروزه یکی از مشکلات و معضلات بهداشت و درمان در کشور ما شیوع بیماریهای غیر واگیر و مزمن است بیان کرد: این بیماریها متأسفانه سالانه باعث مرگ هزاران نفر از هموطنانمان می شود، همچنین باعث ناتوانی عده دیگری شده که این افراد مجبورند تا پایان عمر تحت کنترل و درمان با انواع مختلف داروها بوده و هزینه های زیادی به آنها تحمیل می شود.
جمالیزاده تصریح کرد: در ایجاد و بروز این بیماریها چند عامل خطر اصلی نقش دارد که در ایجاد اکثر اینها موضوع تغذیه تاثیر اساسی دارد و بیماریهایی مثل بیماریهای قلبی، عروقی، دیابت، پرفشاری خون، انواع سرطانها و دهها بیماری دیگر ازاین دسته هستند.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از عادتهای غذایی که در جامعه وجود دارد و یا در حال رواج می باشد از دلایل بروز اینگونه بیماریهاست لذا در مقایسه با استانداردهای غذایی و یا متوسط مصرف برخی از مواد در جهان، کشور ما و حتی شهرستان رفسنجان وضعیت خوبی ندارد و میزان چاقی که یک عامل خطر مهم برای بیماریها به شمار می رود درحال افزایش هست.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ادامه داد: سرانه مصرف ماهی در جهان ۱۶ کیلوگرم است در حالی که در کشور ما این سرانه ۸ کیلوگرم است، همچنین بر اساس سبد مطلوب غذایی مصرف قند و شکر در طول روز حداکثر ۴۰ گرم توصیه شده اما مردم این مصرف را روزانه به ۶۶ گرم رسانده اند.
وی افزود:مصرف نوشابه در ایران از متوسط جهانی بیشتر است ، همچنین در مصرف روغن هم زیاده روی می شود به طوری که بر اساس سبد مطلوب غذایی باید روزانه ۳۵ گرم روغن مصرف شود که ۴۶ گرم مصرف می کنند.
جمالیزاده بیان کرد: مردم ایران همچنین سبزی و لبنیات را کمتر از حد استاندارد استفاده می کنند و موجب می شود کلسیم و ویتامینهای مورد نیاز بدن به خوبی تأمین نشود و همین امر و نیز زیاده روی در مصرف نمک،قند وروغن می تواند عاملی برای بروز بسیاری از بیماریها باشد.
وی با اشاره به اینکه طبق بررسی دو سال قبل میزان چاقی دانش آموزان در کشور ۱۱.۴ بوده است که متاسفانه در رفسنجان این میزان ۲۱.۷می باشد.
دکتر جمالیزاده خاطرنشان کرد: طبق بررسی انجام شده کمبود ویتامین Dدر کشور ودر رفسنجان حدود ۶۰ درصد میباشد.
وی گفت :مردم باید مصرف شیر ولبنیات ،سبزی ومیوه را روزانه در برنامه غذایی خود بگنجانندواز مصرف روغن های جامد اجتناب کنند.

برچسب ها:
جمالی زاده چاقی رفسنجان علوم پزشکی کرمان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان