کاهش اثرات مخرب کم آبی ، سرمازدگی و پوکی با نوآوری محققین

  • شناسه خبر: 132172
کاهش اثرات مخرب کم آبی ، سرمازدگی و پوکی با نوآوری محققین

اخیرا جمعی از متخصصین کشاورزی کشور دست به تولید نوآورانه ای زده اند که مشکل تامین آب و عناصر غذایی را به طور همزمان برطرف می نماید.

خانه » اقتصادی » کاهش اثرات مخرب کم آبی ، سرمازدگی و پوکی با نوآوری محققین

به گزارش خانه خشتی ؛ از سالها پیش کشاورزان تولید کننده پسته با مشکلاتی در زمینهٔ خرید کود روبه‌رو بوده‌اند ، عدم اطمینان به خلوص و یکسان نبودن کیفیت کودها از این جمله بود . طی سالهای اخیر کمبود آب نیز به مشکلات عدیده کشاورزان اضافه شده است طوری که در بعضی مناطق دورنمای کشاورزی پسته را تیره و تارکرده است.
اخیرا جمعی از متخصصین کشاورزی کشور دست به تولید نوآورانه ای زده اند که مشکل تامین آب و عناصر غذایی را به طور همزمان برطرف می نماید. این محصول که به نام کود آب نگهدار مشهور است در کارخانه شرکت آب نگهدار کویر آریا که در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان واقع است تولید می گردد. ازاین‌رو سری به کارخانه تولیدکننده این کود زدیم تا از نزدیک شاهد تولیدات نوآورانه این شرکت باشیم.
ابتدا به سراغ دکتر عسکری مدیرعامل این شرکت می‌رویم. ایشان با توجه به اهمیت نگهداری آب در پیرامون ریشه درخت گفت : آب و عناصر غذایی مورد نیاز گیاه دو عنصر اساسی در کشاورزی است که تامین به موقع این دو عنصر، تعیین کننده میزان موفقیت در این زمینه می باشد.
کشاورزان می دانند که در سال جاری به دلیل شرایط اقلیمی خاصی که وجود داشت؛ آن سرمایی که در دوره گل‌دهی بود و آن گرمایی که در دوره‌ گرده افشانی بود، در منطقه رفسنجان خسارت زیادی به محصول کشاورزان وارد آورد. کشاورزانی که از کود آب نگهدار در باغات خود استفاده کرده بودند، از این خسارات مصون مانده بودند. از آنجا که مواد نگهدارنده آب موجود در این کود، آب و عناصر غذایی را چون آهنربا در خود نگه داشته و به تدریج در اختیار گیاه قرار می دهد به حفظ جریان شیره خام و پرورده کمک شایانی می کند.
این کود آب را برای مدت بیشتری در محدوده توسعه ریشه نگه میدارد. کشاورزان قدیمی هم به صورت تجربی این نکته را دریافته اند که در باغاتی که آب پای زمین باشد خسارت سرما زدگی و گرما زدگی کمتر است.
از طرف دیگر کم برگی و یا بی برگی درختان در هنگام پر شدن دانه پسته باعث می شود که محصول پسته اکثر باغات موجود در استان کرمان با درصد بالایی از پوکی همراه باشند. خوشبختانه در باغات کشاورزانی که از کود آب نگهدار استفاده کرده بودند به واسطه دسترسی بهتر ریشه درختان به آب و عناصر غذایی برگهای درختان تا آخر دوره حفظ گردید و این عامل باعث گردید به طور قابل ملاحظه ای درصد پوکی پسته کاهش یافته و پسته ها درشت تر و خندان تر نیز شوند.

پس از گفتگو با دکتر عسکری به سراغ یکی از کشاورزانی می‌رویم که به میزان ۱۵ تن در هکتار از این کود استفاده کرده است او می‌گوید:این کود را دو سال قبل به صورت محدود روی یک باغ کوچک امتحان کردم به میزان حدود ۱۰ تن در هکتار و نتایج راضی کننده بود و درختان شاداب و پر محصول بودند و پتک سال بعدش هم بسیار عالی شد ،امسال هم برای کلیه باغات استفاده کردم با ۲۰ تن در هکتار،که نتایج بسیار عالی بود به خصوص در ارقام کله قوچی ،اکبری و احمداقایی؛ از نظر من سال اوری را برای اکبری به شدت کاهش میده و پتک ها سال اینده هم محکم و قوی هستند.
میزان توصیه شده ۱۰ تا ۲۰ تن در هکتار بود ولی من به خاطر این که آب و زمین مرغوب بود میزان مصرف بالاتر را در نظر گرفتم.
در کل به طور صادقانه عرض کنم که از این محصول راضی هستم چون اولا محصول امسال قابل قبول بوده و دوما گره های سال آینده حفظ شدن و سوما برگ درختان هنوز بعد از برداشت حفظ شده که نشان قوی شدن درخت هست .

مهندس حاج عبداللهی رئیس بخش تولیدات جهاد کشاورزی رفسنجان ضمن بازدید از باغات کشاورزی بیان داشت: تامین آب و مواد آلی در کشاورزی ایران مسئله بسیار پراهمیتی است به این دلیل افزودن این مواد می‌تواند کمک زیادی به عملکرد گیاه در واحد سطح بکند. باغاتی که امروز مشاهده کردم از نظر درصد مواد آلی و مواد مغذی در سطح خوبی بودند، برگهای شادابی داشتند و امسال از عملکرد بالایی نیز برخوردار بودند.

 

    

برچسب ها:
آب رسانان کویر پسته تولید کود دانش بنیان رفسنجان کرمان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • محمدعلی میرزایی

    سلام با شماره آقای نوشته شده تماس گرفتم اما کسی جواب گو نبود لطفا بگویید که از کجا میتوان کود نگهدارنده آب را در تهران تهیه کرد
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان