رمز اصیل ماندن مداحی ها پیوند نسل جدید با شیوه های سنتی است

  • شناسه خبر: 130447
رمز اصیل ماندن مداحی ها پیوند نسل جدید با شیوه های سنتی است

عضو کانون مداحان استان کرمان گفت: آشنایی و پیوند نسل جدید مداحان با شیوه و سبک مداحی سنتی رمز تاثیر گذاری و اصیل ماندن مداحی ها در مجالس اهل بیت(ع) است.

خانه » فرهنگی مذهبی » رمز اصیل ماندن مداحی ها پیوند نسل جدید با شیوه های سنتی است

به گزارش خانه خشتی ، محمد رضا احمدیان در این رابطه افزود: برخی مداحان، بویژه مداحان جوان بدون مطالعه و با تقلید از بعضی مداحان معروف به امر مداحی می پردازند و اشعار و نوحه های سخیف و بی سروته را در مجالس عزای اهلبیت (ع) اجرا می کنند.
وی تصریح کرد: در سالهای گذشته مداحان از اشعار شاعران آیینی مانند استاد سازگار، انسانی و غیره استفاده می کردند، اما در حال حاضر بیشتر مداحی ها به سمت اشعار بی مایه و پر از اشتباه های ادبی و برگرفته از سبک های شبه غربی رفته که بزرگترین آسیب حوزه مداحی است.
عضو کانون جامعه مداحان استان کرمان ادامه داد: برای موفق شدن در عرصه مداحی استفاده از سبک اساتید همچون حجت الاسلام کوثری، موذن زاده اردبیلی، اسماعیل اخباری برای نسل جدید مداحان بسیار راهگشاست و بهره گرفتن از کلاس های مداحی زیر نظر اساتید مجرب و آشنایی با مقاتل معتبر و آشنایی با اشعار آیینی بسیار لازم است.
وی بیان کرد: در دیداری که با رهبر معظم انقلاب با مداحان داشتم ایشان فرمودند باید در سبک خواندن بین مولودی ها و نوحه ها تفاوت و تغییر ایجاد شود و شروع جلسات با پندیات و غزل های ناب باشد.
احمدیان با اشاره به دریافت مبالغ گزاف از سوی برخی مداحان در مجالس عزاداری گفت: هر چند دادن صله به شاعران و مداحان از طرف ائمه و بزرگان از قدیم مرسوم بوده اما کسی برایش قیمت تعیین نمی کرد، متاسفانه بعضی مداحان ستایشگر و مرثیه ثرایی اهل بیت(ع) را به عنوان شغل انتخاب کرده اند و گاها مبالغ دهها میلیونی دریافت می کنند که انحراف و آسیب آشکار است.
وی تاکید کرد: مداحان نقش بسزایی در بیان حقایق قیام عاشورا دارند و اخلاص و معرفت به اهل بیت و امام حسین (ع) شرط اول مداحی موفق است و صرفا گریه انداختن مستمعان فضیلتی برای مداحان محسوب نمی شود.
عضو کانون مداحان استان کرمان با بیان اینکه بنده از نوجوانی و مدت ۲۰ سال مداحی میکنم تصریح کرد: خوشبختانه نسل جدید و نوجوان و جوان آشنایی و علاقه زیادی با مداحی پیدا کرده است و تقریبا در هر محله ای یک هیات تشکیل شده و باید در کنار سبک های جدید از شیوه مداحان سنتی هم استفاده شود.
وی تصریح کرد: اعمالی مانند برهنه شدن، قمه زنی، استفاده از آلات موسیقی غربی و غیره موجب وهن و سبک شدن و سو استفاده مخالفان و دشمنان اهلبیت(ع) است.
وی گفت: کار مداحان بسیار سخت و حساس است و باید وقایع عاشورا به صورت مستند و مستدل بیان شود و مداحان از بیان برخی حرفها و مسائل که جنبه خرافه و اختلاف افکنی دارد به جد خودداری کنند.
احمدیان افزود: خوشبختانه اخیرا فعالیت هایی برای ساماندهی مداحان انجام شده و در این زمینه بنیاد دعبل خزایی با شناسایی و گزینش مداحان و فراهم آوردن برخی تسهیلات سبب انسجام جامعه مداحی شده است.
وی با بیان اینکه جامعه مداحی استان کرمان از انسجام و وحدت بسیار خوبی برخوردار است اظهار کرد: اغلب هیات های مذهبی شئونات مجلس عزاداری اهلبیت(ع) بویژه در ایام محرم و حزن سیداشهداء (ع) را حفظ می کنند و نظارت های بسیار خوبی بر کار مداحان انجام می شود.

در استان کرمان ۲ هزار و ۷۶۰هیات مذهبی در قالب ۲۱شورای هیات های مذهبی با بهره گیری از ۳۹ هزار و ۱۲۰مداح فعال هستند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان