جمع اوری ۱۵۰۰ کیلو مواد غذایی غیر قابل مصرف از مراکز توزیع و تهیه مواد غذایی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 129293
جمع اوری ۱۵۰۰ کیلو مواد غذایی غیر قابل مصرف از مراکز توزیع و تهیه مواد غذایی در رفسنجان

معاون دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در جریان اجرای طرح تشدید نظارت از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در شهر رفسنجان بیش از ۱۵۰۰ کیلو مواد غذایی غیر قابل مصرف که عمدتا سوسیس، کالباس، چیپس، پفک و نوشابه بودند، جمع آوری شده است.

خانه » پزشکی و سلامت » جمع اوری ۱۵۰۰ کیلو مواد غذایی غیر قابل مصرف از مراکز توزیع و تهیه مواد غذایی در رفسنجان

به گزارش خانه خشتی ؛ دکتر احمد جمالزاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کار خبرنگاری کاری سخت و طاقت فرسا است اظهار داشت :کار خبرنگاری از نظر روانی شغلی سخت است چراکه انتشار خبر حاشیه و تبعات مختلفی را در بردارد .

وی تصریح کرد : همه مراکز و خانه های بهداشت شهرستان نوسازی و بازسازی شده اند و برخی مراکز هم مجوز برایشان صادر شده است بزودی به بهره برداری می رسند تا پایان سال ۹۶ هیچ خانه بهداشتی وجود ندارد که نوسازی نشده باشد.

دکتر جمالزاده با بیان اینکه تمام مراکز بهداشتی درمانی به تجهیزات پزشکی مجهز شده اند افزود :فضای تمام مراکز بهداشتی، فضایی استاندارد است ،مراکز دندان پزشکی کلیه خدمات دندان پزشکی را که قبلا با  هزینه بسیار ارائه می کردند امروز به حد استاندارد رسیده اند .

وی با اشاره به اینکه جذب کارشناس روانشناسی برای اولین باردر مراکز بهداشتی درمانی صورت گرفته است خاطر نشان کرد :کمبود مراکز بهداشتی درمانی شهرستان در جذب نیرو با واگذاری به بخش خصوصی رفع شده است ،جذب مشاوره و کارشناس تغذیه برای اولین بار در مراکز بهداشتی درمانی صورت گرفته است و همچنین در زمینه بهورز و سایر پرسنل به حد استاندارد رسیده ایم .

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به اینکه ۱۲ هزار سفیر سلامت را اموزش داده ایم اذعان داشت :به منظور توانمندسازی مردم برنامه خود مراقبتی (دوره ۵ساله ) اغاز شده است که امسال سال دوم این برنامه می باشد هدف از این برنامه اموزش و اطلاع رسانی افراد توسط چاپ کتابهای اموزشی در داخل یک خانوار می باشد که یک نفر از خانواده به عنوان سفیر سلامت این کار را برعهده می گیرد .

وی ارائه خدمات دندان پزشکی برای افراد زیر ۱۴ سال و زنان باردار با هزینه رایگان را از دیگر خدمات در حوزه بهداشت دانست و گفت : بچه های زیر ۱۴ سال  در سامانه سلامت کشوری ثبت نام می شوند  و سالی دو مرتبه به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان فلوراید تراپی می شوند که با این طرح در زمینه  جذب نیرو ،کارافرینی هم خواهد شد ، سرطان های روده و سینه در صورت شناسایی در مراحل اولیه تقریبا بطور کامل می توان درمان کرد.

دکتر جمالزاد از طرح خدمات نوین سلامت از ابتدای اردیبهشت امسال خبر داد و گفت :این طرح در ابتدا در ۶ مرکز و در فاز دوم در ۱۸ مرکز خدمات بهداشتی درمانی را ارائه می دهد و خدمات این طرح تا مهرماه امسال درکل مراکز بهداشتی درمانی شهرستانهای رفسنجان و انار ارتقا پیدا خواهد کرد .

وی اضافه کرد :در این طرح همه افراد از نظر بیماری سرطان ، قلبی و عروقی خطر سنجی و به انها کارت داده می شود و بر حسب نوع کارت ،مراجعات بعدی انها تنظیم می شود و افرادی که نیازی به ارجاع داشته  باشند مشخص و بدون نوبت به کلینیک ارجاع داده می شوند  .

دکتر جمالزاده بیان داشت :مراقبت گروه های مسن ،ارائه خدمات بهداشتی درمانی برای همه گروه های سنی ،بررسی روند تکاملی کودکان ،مشاوره قبل و بعد از ازدواج ،توانمندسازی مشاورین شهرستان و ارائه خدمات دارویی به سالمندان ، دانش اموزان و کودکان از دیگر فعالیت های صورت گرفته در حوزه بهداشت می باشد .

وی از راه اندازی دانشگاه نسل سوم ویژه سالمندان در رفسنجان خبر داد و افزود :برای توانمدسازی سالمندان  دوره اموزشی ۴۰ تا ۵۰ ساعته برای انها در نظر گرفته می شود و به انها مدرک اعطا می شود .

دکتر جمالزاده زاده با بیان اینکه جمعیت رفسنجان از نظر چاقی و اضافه وزن در وضعیت مناسبی نیست تاکید داشت :۷۰% جمیعت رفسنجان در همه گروه سنی دچار اضافه وزن و چاقی هستند و قریب ۱۱% چاقی و اضافه وزن ،مختص دانش اموزان می باشد .

وی افزود :در خصوص بازرسی از مراکز تهیه مواد غذایی و رستورانها با خرید تجهیزات بازرسی از جمله دستگاه اندازه گیری شاخص میکروبی،دستگاه شوری سنج  ،دستگاه تعیین دمای نگهداری مواد غذایی ،رطوبت سنج و … در افزایش سرعت عمل و کاهش زمان موثر می باشد .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در ادامه بیان داشت :در جریان اجرای طرح تشدید نظارت از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در شهر رفسنجان که از ۱۵ مردادماه الی ۱۶ شهریور در این شهر اجرا شد بیش از ۱۸۴۲ مرکز بازرسی شدند و در این بازرسی ها بیش از ۱۵۰۰ کیلو مواد غذایی غیر قابل مصرف که عمدتا سوسیس، کالباس، چیپس، پفک و نوشابه بودند، جمع آوری شده است.

وی از راه اندازی نظام ارجاع برای طبقه بندی افراد از نظر ارجاع به پزشک متخصص خبر داد و گفت :۹۰ درصد بیماریهای افراد توسط پزشک عمومی رفع می شود این طرح به افراد کمک می کند که از مراجعه به پزشک متخصص جلوگیری شود چراکه بیشتر افراد نیاز به پزشک متخصص ندارند  و درمان انها توسط خودمراقبتی  و یا پزشک عمومی صورت گیرد .

وی اضافه کرد :نظام ارجاع در کاهش هزینه های درمانی مردم و دولت موثر می باشد و راه درمان علاج کشور می باشد .

 

 

 

 

 

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان