مدیر مرکز تحقیقات پسته کشور در رفسنجان مطرح کرد :

افزایش تولید پسته درایران / عیار بالای پسته ایران در دنیا بی سابقه است

  • شناسه خبر: 127540
افزایش تولید پسته درایران / عیار بالای پسته ایران در دنیا بی سابقه است

مدیر مرکز تحقیقات پسته کشور در رفسنجان گفت :تولید پسته ایران در سال گذشته ۱۷۰ هزار تن بوده که امسال این رقم به ۲۳۰ هزار تا ۲۵۰ هزارتن افزایش یافته است ،شرایط اب و هوایی سرمازدگی جزئی، در افزایش محصول پسته تاثیر داشته است .

خانه » اجتماعی » افزایش تولید پسته درایران / عیار بالای پسته ایران در دنیا بی سابقه است

به گزارش خانه خشتی ؛امان الله  جوانشاه روز چهارشنبه ۲۵ مردادماه در نشست خبری در جمع خبرنگاران رفسنجان اظهار داشت :سابقه موسسه تحقیقاتی پسته به سال ۱۳۳۴ می رسد ،این مجموعه دارای سه گروه تحقیقاتی ،۱۹ نفر هیات علمی که از این تعداد ۱۷ نفر شاغل و دو نفر در خارج از استان فعالیت دارند نردیک یک سال و اندی است که این موسسه در قالب پژوهشکده فعالیت می کند .

وی با بیان اینکه ما براساس اعتبارات و توان خود در این موسسه فعالیت کرده ایم تصریح کرد :در همه زمینه های پسته کار کردیم در بخش ماشین الات کشاورزی به علت عدم جذب نیروی متخصص ضعیف کار شده است این در حالی است که در بخش باغبانی ،افات پسته سابقه طولانی مدت داریم و همچنین در بخش صنایع تبدیلی و باغبانی بسیار خوب عمل کردیم و موفق بودیم .

جوانشاه درخصوص عملکرد پژوهشکده و تاثیر ان در تولید پسته خاطربیان داشت : فعالیت موسسه تحقیقات این است که کار نامشخصی را در سطح کوچکی با کمترین هزینه بررسی کند بعد ان را در سطح وسیعتری به همه پیشنهاد می کند تا مورد استفاده قرار گیرد ،بسیاری از کارهای ساده و کوچک در بخش های پژوهشی بدست امده است .

وی افزود :تکنولوژی، استفاده از محصولات کشاورزی را در تمام فصول سال میسر کرده است وقتی ما بخواهیم عملکرد را در یک محصول بالا ببریم مجبور میشویم در کیفیت محصول از نظر طعم و مزه صرفه نظر کنیم برای افزایش عملکرد پسته مجبور می شویم از کود و سم استفاده کنیم که این مسائل بر روی کیفیت و طعم ان تاثیر می گذارد.

مدیرتحقیقات پسته رفسنجان اذعان داشت : عیار بالای پسته ایران در دنیا بی سابقه است، به خاطر طعم و مزه پسته، خریداران پسته تمایل بیشتری برای خرید و صادر کردن ان دارند .

وی با بیان اینکه استفاده بی رویه از سموم موجب مقاوم شدن آفات و در نتیجه کاهش اثر سم می شود تصریح کرد :تمام سمومی که ازقدیم تا به امروز در بازار وجود دارد توسط موسسه تحقیقات ما بررسی و ازمایش می شوند و تعدادی هم ،سموم تقلبی در بازار وجود دارد که پرخطر هستند و وظیفه پژوهشکده نیست با انها برخورد کند چراکه ما دستگاه اجرایی نیستیم ما فقط نقش اطلاع رسانی در این سموم را برعهده داریم.

جوانشاه افزود :کارشناسان تناوب در استفاده از سم را راهکارمناسب دانسته اند چراکه با استفاده مداوم از یک نوع سم باعث می شود قارچ ها و باکتریها نسبت به یک سم مقاومتر شوند و اثر سم از بین برود .

وی بیان داشت :در بحث ترویج و اموزش به علت پراکندگی کشاورزان از نظر سطح سواد ، شغل و تفکرات متفاوت انها باهم نتوانسته ایم بهره وری بالایی در بحث اموزش داشته باشیم .

جوانشاه افزود :در سالهای گذشته مصرف سموم در استان کرمان بیش از ۲ هزار تن بوده است که در حال حاضربه زیر هزارتن رسیده است ولی باز هم باید به سمت کاهش سموم پیش برویم .

وی اعتبارات دولتی امسال در  بخش پژوهشکده را ۲۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت :از درامد خودمان در سال جاری ۶ صابون کشاورزی با کمک بخش خصوصی (شرکت بایر)و همچنین سه نوع سم تولید کردیم که افت شان را بر روی پسیل امتحان کردیم ،تولید گوگرد و همچنین ماشین جمع اوری افات که به صورت جاروبرقی تمام افات را از روی درخت جمع می کند در دستور کار داریم که توسط بخش خصوصی این کار انجام می گیرد .

امان الله جوانشاه شرایط اب و هوایی ،مدیریت باغ و سم را سه عامل مهم در تاثیرگزاری و کنترل افات دانست و گفت :ده رقم پسته  تجاری در ایران وجود دارد که ۶ رقم ان در استان کرمان موجود است که شامل کله قوچی ،احمداقایی ،فندوقی،اکبری ،سفید پسته و…می باشند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود ازتعامل و روابط جهانی سخن گفت و بیان داشت :دنیا به سمتی پیش می رود که محصولاتشان را ارزانتر ارائه کنند ،روابط جهانی و تعامل ما هر چه بیشتر باشد فروش ما بهتر خواهد بود .

جوانشاه افزود :تولید پسته ایران در سال گذشته ۱۷۰ هزار تن بوده که امسال این رقم به ۲۵۰ هزارتن افزایش یافته است ،شرایط اب و هوایی سرمازدگی جزئی، در افزایش محصول پسته تاثیر داشته است .

وی بیان داشت :درامد سالانه موسسه و ایستگاه های تحقیقاتی بین ۷۰۰ تا یک میلیارد تومان می باشد.

ما باید در بحث پژوهش به دنبال توسعه محصولات باشیم

در ادامه احمد شاکر مدیر برنامه ریزی و پشتیبانی پژوهشکده اظهار داشت :پسته ایران از یک طرف به صورت خام صادر می شود از طرف دیگر محصولات جانبی دیگری از مرزهای ما به این کشور صادر می شود ،محصولات جانبی ما از پسته شامل

کره پسته، شکلات پسته، حلوای پسته، شیر پسته، مربا و مارمالاد است و همچنین از روغن پسته در صنایع ارایشی و بهداشتی استفاده می شود .

وی با اشاره به اینکه ما باید در بحث پژوهش به دنبال توسعه محصولات باشیم   افزود: فرهنگ مصرف را باید اصلاح کرد باید به دنبال این باشیم که محصولات خود را تولید کنیم  از انجائیکه خرما و پسته دو محصول بومی هستند باید از خرما در صنعت پسته استفاده شود .

وی خاطرنشان کرد :بحث تازه سازی و افزایش ماندگاری پسته تازه و همچنین تولید محصولات جانبی پسته با طعم دارچین ،هل و … را در دستور کار داریم .

برچسب ها:
امان الله جوانشاه مدیر مرکز تحقیقات پسته کشور در رفسنجان پسته پسته ایران عیار
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان