مدیرعامل اب و فاضلاب استان کرمان در نشست خبری مطرح کرد :

پدیده خشکسالی و برداشت بی رویه،کیفیت و کمیت آب استان را دچار چالش کرده است

  • شناسه خبر: 127536
پدیده خشکسالی و برداشت بی رویه،کیفیت و کمیت آب استان را دچار چالش کرده است

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان گفت : پدیده خشکسالی و برداشت بی رویه کیفیت و کمیت اب استان را دچار چالش کرده است ،کیفیت اب در کل استان مشکل دارد دولت باید در این زمینه چاره ای بیاندیشد .

خانه » اجتماعی » پدیده خشکسالی و برداشت بی رویه،کیفیت و کمیت آب استان را دچار چالش کرده است

به گزارش خانه خشتی ؛ محمد طاهری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان در نشست خبری در جمع خبرنگاران رفسنجان اظهار داشت :۷۰% اقلیم جغرافیایی ایران در منطقه گرم و خشک قرار دارد ،استان کرمان هم این قاعده مستثنی نیست و میزان بارندگی در  شهرستان رفسنجان که  در شمال استان قرار دارد  از میانگین ان کمتر بوده است .

وی تصریح کرد :میزان بارندگی که در رفسنجان وجود دارد نمیتواند دشتهای ما را سیراب نماید میزان برداشت اب  از سراسر استان خیلی بیشتر از ان چیزی است که اب خوان تغذیه می شود به طوریکه میانگین بارندگی از ۱۴۵ میلیمتر به ۱۳۰ میلیمتر کاهش یافته است.

طاهری با بیان اینکه  در سال گذشته میران بارندگی شهرستان ۵۹ میلیمتر بوده افزود :خشکسالیهای پی در پی از سفره های اب زیر زمینی از نظر کمی ،باعث کاهش منابع اب شده به طوریکه اب دهی چاه ها را به نصف کاهش یافته است و همچنین باعث شده است کیفیت اب در سراسر استان دچارمشکل و چالش شود .

وی به اهمیت و جایگاه اب در مصرف زندگی روزمره مردم اشاره کرد و بیان داشت :اب تنها محصولی است که همه مردم روزانه با ان سروکار دارند و همچنین در سلامت مردم نقش مهمی دارد لذا ضرورت دارد نسبت به سلامت ان چاره ای اندیشیده شود ، در کشورهای توسعه یافته اب شرب مردم در قالب بسته بندی سالم در اختیار مردم قرار می گیرد .

طاهری اذعان داشت : پدیده خشکسالی و برداشت بی رویه کیفیت و کمیت اب استان را دچار چالش کرده است ،کیفیت اب در کل استان مشکل دارد دولت باید در این زمینه چاره ای بیاندیشد .

وی به طرح انتقال اب به شهرستان اشاره کرد و گفت :طرح انتقال اب به شهرستان در دستور کار قرار گرفته است از نظر کیفیت، اب  شهرستان های رفسنجان ،کوهبنان ،ریحانشهر و …مشکل داشت که اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است .

طاهری با بیان اینکه نصب دستگاه های تصفیه اب در رفسنجان با توجه به نیازو استقبال مردم ایجاد شده است گفت :طبق قراردادی که بخش خصوصی در خصوص نصب دستگاه تصفیه اب بستیم قرار بر این شد که ۵۰ دستگاه تصفیه در ۵۰ نقطه شهرستان ایجاد شود به طوریکه ساکنین هر محل از نزدیکترین دستگاه تصفیه محل خود اب برداشت نمایند ولی با توجه به عدم استقبال مردم از این دستگاه ها احتمال دارد شرکت خصوصی قرارداد خود را با ما قطع نماید.

وی افزود :رسانه های نقش مهمی در اطلاع رسانی در این زمنیه دارند ،یکی از دلایل عدم استقبال مردم از دستگاه های تصفیه اب ،هزینه و  مشکل حمل اب می باشد که امیدواریم سیستم توزیع اب برای رفاه مردم در نظر گرفته شود و مشکل حل شود،کیفیت اب دستگاه تصفیه کننده ها به مراتب از اب های بسته بندی بهتر است و هر لیتر اب این دستگاه ۳۶ تومان قیمت دارد .

مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب کرمان بیان داشت :نصب دستگاه تصفیه ها اب در رفسنجان به علت عدم اطلاع رسانی مورد استقبال مردم قرار نگرفته است لذا تعداد این دستگاه ها توسعه نیافته براینکه سرمایه گذار بخش خصوصی برای نصب انها باید هزینه های قابل توجهی را بپردازد لذا سرمایه گذار متناسب با نیازهای شهرستان، کار ایجاد دستگاه ها را انجام میدهد .

وی بیان داشت :میزان مصرف اب مردم رفسنجان در روز ۴۵ هزار کیلومتر است و به ازای هر نفر ۱۸۰ لیتر اب تولید می شود در حالیکه این عدد در پاریس ۱۱۰ لیتر با بارندگی هزار میلی متر تولید می شود هنوز تا این عدد فاصله زیادی است میانگین مصرف اب در شمال استان  ۲۰ مترمکعب است .

در ادامه جلسه مهندس حسین چرخ انداز مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب رفسنجان اظهار داشت :۱۳ دستگاه تصفیه اب خانگی در ۳ نقطه شهر نصب شده است مردم میتوانند اب شرب سالم را از انجا تهیه نمایند ،این دستگاه ها در خیابان ۱۵ خرداد ،پارک موزه ،خیابان تامین اجتماعی جنب اداره گاز ،بلوار باهنر جنب اداره تربیت بدنی ،بلوار هجرت ،خیابان کارگر ،پارک بوستان مادر ،بیمارستان ،پارک شقایق،شهرک هزار واحدی ،شهرک صنعتی ،اداره اب و فاضلاب  و بلوار مطهری  نصب شده اند .

وی تصریح کرد : بدهی مشترکان به آب و فاضلاب رفسنجان دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می باشد .

 

 

 

 

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان