خانه خشتی گزارش می دهد:

گله مندی از وضعیت وخیم آب در منطقه نوق رفسنجان / شوری آب زندگی را بر مردم تلخ کرده است

  • شناسه خبر: 126965
گله مندی از وضعیت وخیم آب در منطقه نوق رفسنجان / شوری آب زندگی را بر مردم تلخ کرده است

مردم نجیب منطقه نوق رفسنجان سالهاست که با مشکل شوری آب در این منطقه و این روزها با کمبود آن دست و پا می زنند.

خانه » اجتماعی » گله مندی از وضعیت وخیم آب در منطقه نوق رفسنجان / شوری آب زندگی را بر مردم تلخ کرده است

به گزارش خانه خشتی ، منطقه نوق زیر مجموعه شهرستان رفسنجان در استان کرمان است ، این منطقه نزدیک به پنجاه روستا دارد که از طرف شهرستان اولین روستا، روستای کمال آباد و آخرین روستای منطقه، جوادیه فلاح است.
اب منطقه نوق از چندین سال پیش شور است که دلیل ان چاه ها و اب های زیرزمینی شوری است که در این منطقه وجود دارد، متاسفانه مردم این منطقه به شدت از وضعیت آب از نظر کمی و کیفی ناراضی و خواستار رسیدگی به این موضوع هستند.
در این رابطه با چند نفر از ساکنان روستاهای مختلف این منطقه گفت و گو کردیم و نظر انها و همچنین مشکلاتشان را در باب این موضوع جویا شدیم.
اهالی این منطقه مشکل اصلی آن را کمبود آب و پایین بودن سطح کیفیت ان دانستند که میزان ان در فصل تابستان به قطعی یک هفته هم میرسد و کیفیت ان به سطح تلخی و اسیدی رسیده است.
اب شیرین این منطقه گل الود است و مزه خاصی می دهد.
نظر خانم فلاح در این باره این بود: آب شیرین به صورت افراطی گل الود است و علاوه بر اینکه لوله کشی اب شیرین به داخل منزل ها نداریم و با پارچ بیست لیتری اب می اوریم ته پارچ ها گل و لای به اندازه تقریبی دو سانت جمع میشود این اب برای استفاده اشامیدن و پخت و پز مردم مورد استفاده قرار میگیرد .
خانم رحیمی ساکن روستای اسماعیل اباد نیز در این باره گفت: در این موضوع هیچ اقدامی صورت نگرفته نه اب تصفیه شده می اوردند نه به وضع اب رسیدگی میکنند این اب باعث ایجاد بیماری هایی مانند سنگ کلیه ، حساسیت و مسموم شدن مردم شده است.

خانم رحیمی اضافه کرد: از این اب شور که جهت شستشو و نظافت شخصی استفاده میکنند باعث ریزش مو، شوره بستن پوست سر و قرمز شدن پوست می شود.
نزدیک به چهل کیلومتر از رفسنجان تا نوق لوله کشی شده زمانی که قسمتی از لوله میشکند گل و لای و خاک وارد لوله شده و حیوانات هم از همان قسمت اب میخورند که میکروب ها را وارد اب کرده و ایجاد بیماری میکند و  اقدام موثری از طرف مسئولین برای بهبود دادن وضع صورت نگرفته است.

به گفته ساکنین این منطقه، مسئولین دلیل این گل الودی را رودخانه های فصلی عنوان کردند که به مرور خوب میشود اما هیچ تغییری نکرده است.

” چهارصد متری زمین چاه زدند که خود باعث تلخی و شوری اب است در صورتی که اصل چاه زدن تا عمق پنجاه و صدمتری است “یکی از دلایل شوری آب منطقه است که ساکنین مطرح کردند.

اقای رمضانی نیا ساکن منطقه مهدی اباد نوق در این باره گفت: هرچند وضعیت اب نسبت به قبل بهتر شده است اما اب را به ازمایشگاه بردند و گفتند که چیزی جز نمک و اسید خالص نیست ؛ این بهتر شدن به معنای خوب بودن اب نیست هنوز هم اب بد است و باعث اسیب دیدگی وسایل میشودمثل گرفتگی و زنگ زدن و خوردگی لوله ها شیر الات منبع های ذخیره اب وسایلی که با اب سروکار دارند مانند کولر ابی و نمای ساختمان ها و شور شدن زیاد خاک.

ایشان در ادامه گفتند: اب این منطقه و قسمتهای دیگر مانند روستای قائمیه و ده بالا نیز از همین چاه تامین میشود
اقای ناصری ساکن شمس اباد نوق در این مورد گفت: این شوری بیش از حد اب باعث امراض پوستی شده است در حدی که کسانی مانند زنان خانه دار که با این اب شستشو داخل منزل و ظروف را انجام میدهند دستانشان سفید سفید و پوست دستانشان حساس شده است.

کمبود آب در این منطقه نیز یکی از موضوعات ناخوشایند اهالی آن است که در تابستان شدت می یابد به نحوی که ساکنین یا مجبور می شوند از پمپ استفاده کنند یا اینکه آب را در منبع های بزرگ ذخیره کنند که در این حالت روی سطح اب به شدت شوره میزند به اصطلاح سارت میبند و همین اب را برای استفاده مصارف شخصی و نظافت و شستشو ظروف و لباس ها استفاده میکنند.
در روستای حسن اباد این کمبود اب به قدری است که مردم در ساعات مشخصی از شب برای شستشوی ظروف و لباس به جوی های روان نزدیک پارک روستا مراجعه می کنند  و این وضع از نظر بهداشتی برای مردم روستا قابل تحمل نیست.

اقای ناصری در این باره گفت: هشت روستا از اب یک چاه شور استفاده میکنند مقدار اب بسیار کم است این کمبود باعث مشکلاتی بین این روستاها شده است اب به صورت شیفتی شده که تا زمان اتمام شیفت اب زیادی به منطقه وارد نمیشود .

روش غرقابی کردن زمینهای کشاورزی یکی از علت مشکل کم ابی در این منطقه از سوی ساکنین عنوان شد.
به گفته ساکنین در این موضوع بارها از سوی مسئولین وعده داده شده و عملی در کار نبوده است.

آنچه از وضع موجود برمی آید وخیم بودن مشکل اب نوق است و می طلبد که مسئولین نگاه ویژه تری را نسبت به این موضوع داشته باشند.

گزارش از ریحانه حسن رحیمی

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان