به بهانه روز دختر؛

دختران رفسنجان چه انتظاراتی دارند؟

  • شناسه خبر: 126400
دختران رفسنجان چه انتظاراتی دارند؟

روز میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) دختر امام موسی کاظم(ع) و خواهر تنی امام رضا(ع) که یکی از با فضیلت ترین بانوان حریم اهل بیت(ع) است در کشور ما به روز دختر نامیده شده است.

خانه » فرهنگی مذهبی » دختران رفسنجان چه انتظاراتی دارند؟

به گزارش خانه خشتی ، روز میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) دختر امام موسی کاظم(ع) و خواهر تنی امام رضا(ع) که یکی از با فضیلت ترین بانوان حریم اهل بیت(ع) است در کشور ما به روز دختر نامیده شده است.

این روز عزیز بهانه ای شد تا پای صحبتهای جمعی از دختران شهرم رفسنجان ، بنشینم تا آنها از ناگفته ها و انتظاراتشان بگویند:

یکی از این دختران معتقد است بود که دختر هم مانند پسر میتواند کار کند در هر شغلی که بخواهد و محدودیت معنایی ندارد . وی گفت: بعضی از خانواده ها دختر را به دلیل داشتن ظرافت و لطافت روحی از انجام کارهای سخت محروم میکنند هرچند که این شغل مورد علاقه دخترشان باشد. هر زمان که خواست اجازه بیرون رفتن را ندارد.

البته وی علت اصلی این برخورد از سوی والدین را مشکل عدم امنیت و احساس امنیت در سطح شهر و مخصوصا هنگام شب عنوان کرد.

دختران گزارش خانه خشتی امکانات رفاهی سطح شهرستان ویژه بانوان را اندک دانستند؛ به نظر آنها مکانهایی مانند کافی شاپ زنانه یا پارک بانوان با شرایط مساعد، در سطح شهر وجود ندارد.

به نظر یکی از این خانمها اغلب مسئولین مرد هستند و اگر خانم هم باشند مقام انها بالاتراست و وقتی یک مسئول مرد باشد انقدری که باید به امکانات رفاهی زنان توجه کنند توجه نمیشود و کارهای دیگر را مهمتر میبینند.در کل سطح شهر تنها یک پارک برای بانوان وجود دارد که هیچ تغییر و تحول چندانی در آن صورت نگرفته و به همان شکل همیشگی بوده است اگر یک مقدار تغییر در رنگ، نحوه چیدمان و… اجرا شود شاید وضع فرق کند و اینکه دخترها میتوانند بیشتر به جاهای مخصوص زنان بروند تا مکانهای عمومی، در این صورت می توان شاهد برخی آسیب های اجتماعی نباشیم.

نظر دختران را راجع به امکانات آموزشی در شهر رفسنجان جویا شدیم که به نسبت قابل توجهی از این وضع رضایت داشتند.

خانمی بیان داشت: خوشبختانه در این مورد فرقی بین دختران و پسران نیست و ما میتوانیم در هر زمینه و رشته به راحتی اموزش ببینیم ، وجود کلاسهایی مانند کلاسهای خیاطی، نقاشی، موسیقی و … واقعا رضایتمند است.

اما در مورد ورزش و آموزش رشته های ورزشی ویژه بانوان این دختران انتظار حمایت بیشتری داشتند.

دختران گزارش خانه خشتی از وضعیت فرهنگی شهر رضایتمندی چندانی نداشتند.

صحبت انها این بود : طرز فکر مردم و دید انها نسبت به دختر واقعا محدود است هرچند دختران ما آن دید گسترده تر و توقعات دخترانی که در شهرهای بزرگتر زندگی میکنند را به نسبت انها ندارند اما به نسبت کوچکی شهرستان و سطح فرهنگ آن نسبت به شهرهای بزرگتر واقعا ازار دهنده است به این صورت که هر اتفاقی که افتاده باشد و یک طرف قضیه یک دختر باشد مسلما دختر را مقصر میدانند با جملاتی مثل «اره خب شما دختری باید سنگین رفتار کنی و…»و اغلب خانواده ها دختر را مانند یک مسئولیت میبینند که باید به انجام برسانند و از هر جهت برای انها محدودیت هایی ایجاد میکنند. از این نظر که باعث بیشتر لغزش ها و گناه های موجود در جامعه دختران هستند . بدحجابی و در سطح شهر ما کم حجابی را موجب انها میدانند در حالیکه در این امر پسرها کمتر دیده می شوند.

گزارش از ریحانه حسن رحیمی

برچسب ها:
دختران دختران در رفسنجان روز دختر
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان