کارشناس مسائل سیاسی:

امام هنگام پذیرش قطعنامه ۵۹۸ آبروی خود را با خدا معامله کرد

  • شناسه خبر: 125897
امام هنگام پذیرش قطعنامه ۵۹۸ آبروی خود را با خدا معامله کرد

سید افقهی گفت: امام آبروی خود را با خدا معامله کرد؛ در همان بیانیه که ایشان مسئله جام زهر را مطرح کردند، فرمود من آبروی خود را با خدا معامله کردم که خداوند هم پاسخ ایشان را داد و هم آبروی امام حفظ شد و مظلومیت ملت ایران ثابت شد.

خانه » سیاسی » امام هنگام پذیرش قطعنامه ۵۹۸ آبروی خود را با خدا معامله کرد
به گزارش خانه خشتی ، سید هادی سید افقهی در گفتگو با ناب نیوز در خصوص پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط امام راحل (ره) گفت: برخی عوامل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که از طرف شورای امنیت در اواخر جنگ تحمیلی صادر شد، ظاهری بود یا بعدها ظاهر شد اما به نظر می رسد اسناد محرمانه دیگری در این زمینه وجود دارد که سال های آینده پس از افشا شدن اسناد و مدارک وزارت خارجه بعد از سی سال، تاریخ برای ما بازگو می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: آنچه که تاکنون از زبان برخی بزرگان، فرماندهان جنگ و چهره های شاخص سیاسی به ویژه مرحوم هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و محسن رضایی به عنوان فرمانده اسبق سپاه مطرح شده این است که این افراد خدمت امام رفتند و گزارشی از اوضاع جبهه، وضعیت تسلیحاتی، نیروهای مردمی مطرح شد.

وی افزود: همچنین صحبت هایی در خصوص ورود آمریکا به خط جنگ مخصوصا بعد از سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ایرباس وبه شهادت رساندن عده کثیری از هموطنان ما، ارائه دادند؛ یکی از دلایل مهم مطرح شدن پذیرش قطعنامه به زعم این افراد، این بود که اسلحه نداریم و از سوی دیگر کم کم در حال درگیر شده با آمریکا هستیم و خطر در کمین است.

سید افقهی عنوان کرد: امام به چنین چیزی اعتقاد نداشتند؛ ایشان فرموده بودند ما تا آخرین نفس و قطره خون می جنگیم و همچون سیدالشهدا شهید می شویم چرا که مردم ما اهل سازش نیستند؛ اما حضرت امام به نظر و عقل جمعی احترام می گذاشتند و اگرچه باور خودشان نبود، اما چون جمعی نزد ایشان رفته و مسئله قطعنامه را مطرح کردند ،علیرغم میلشان این مسئله را پذیرفتند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: از این رو اصطلاح جام زهر را به کار می برند یعنی چیزی که به خورد ایشان دادند و گزارش را نمی توانستند تکذیب کنند؛ میل ایشان این بود جنگ ادامه یابد اما فرماندهان منتخب مردم بودند یا خود امام آنها را منصوب کرده بود.

وی تصریح کرد: هرچند مرحوم هاشمی رفسنجانی چندماه قبل از فوت گفته بود “امام بعدا به من فرمود جام برای من شیرین شد” البته اینکه امام چه زمان این حرف را مطرح کرده و مدرک آن چیست که ما نمی دانیم.

سیدافقهی تشریح کرد: امام آبروی خود را با خدا معامله کرد؛ در همان بیانیه که ایشان مسئله جام زهر را مطرح کردند، فرمود من آبروی خود را با خدا معامله کردم که خداوند هم پاسخ ایشان را داد و هم آبروی امام حفظ شد و مظلومیت ملت ایران ثابت شد.

وی اذعان داشت: بعدها وقتی دبیرکل اسبق سازمان ملل، خاویر دکوئیار، با کمیته تحقیق و تفحص برای تعیین مقصر جنگ وارد عمل شد، رسما و قانونا اعلام کرد که آغازگر جنگ، عراق بوده است در حالیکه این واژه هم اشتباه است چرا که باید می گفت عراق کشور متجاوز بود.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: متاسفانه این مسئله بخشی از حقوق ما را برای مطالبه خسارت جنگ از عراق کاهش داد چرا که آغازگر با متجاوز فرق دارد؛ مشخص نیست در آن زمان کارشناسان و مذاکره کنندگان ما ضعیف بودند یا عجله کردند اما بهرحال عراق باید به عنوان متجاوز شناخته می شد و هنوز که هنوز است ما نتوانستیم حقوق کامل غرامت جنگ را از عراق دریافت کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها:
قطعنامه 598
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان