مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مطرح کرد :

باروری ابرها ارزانترین روش استحصال آب است

  • شناسه خبر: 124720
باروری ابرها ارزانترین روش استحصال آب است

مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت :باروری ابرها ارزانترین روش استحصال اب است و در ایران هزینه هر متر مکعب اب برای استحصال زیر ۵۰ تومان می باشد .

خانه » اجتماعی » باروری ابرها ارزانترین روش استحصال آب است

به گزارش خانه خشتی ؛ فرید گلکار مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها روز گذشته در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان رفسنجان اظهار داشت :این مرکز عملا از سال ۷۶ اغاز به کار کرده است هدف اصلی این مرکز افرایش سطح تولید اب و بارش در مناطق مختلف کشور می باشد .

وی تصریح کرد :این مرکزقبل از انقلاب از سال ۵۳ تا ۵۷ توسط یک شرکت کاندایی به صورت زمینی و هوایی مشغول به فعالیت بوده است و بعد از این تاریخ تعطیل شده است که مجددا از سال ۷۶ فعالیت خود را اغاز نمود و در سال ۷۷ با عقد قرارداد اجرا و انتقال فن اوری باروری ابرها با موسسه اب و هواشناسی روسیه  به مدت ۵ دوره عملا اجرای پروژه را با یک فروند هواپیمای متعلق به ان موسسه اغاز نمود .

گلکار بیان داشت :باروری ابرها  در مناطق مختلف هر ماه و سال متفاوت است لذا باید دوره ده ساله ان طی می شد تا نتایج ان واضح و روشن مشخص شود .

وی افزود :باروری ابرها به صورت نرمال ۷۰ سال سابقه دارد کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی بر روی برخی مناطق ایران به خوبی جوابگو بوده است ولی برخی مناطق هم باید با ازمایش ارزیابی شود .

مدیر تحقیقات باروری ابرها اذعان داشت :در سال ۹۳-۹۴ ،۱۹۰ میلیون مترمکعب افزایش بارش توسط باروری ابرها را در استان کرمان داشتیم که این میزان طی دوره ۴ماهه حاصل گردید .

گلکار بیان داشت :ارزیابی پروژه ها در مناطق مختلف کشور کار بسیار سختی می باشد در  سال گذشته ارزیابی به صورت اماری بود ولی امروزه ارزیابی ها دقیق تر و به روز تر شده اند .

وی افزود :میانگین بارندگی در کشورها متغیر است ،در برخی کشورهایی چون هند و چین کشاورزان به صورت مستقیم همکاری دارند و باروری ابرها در هر کشور مشخصات خود را دارد .

وی بیان داشت :بسیاری از کشورها جهت تعدیل وضع هوا و افزایش بارش از این پروژه استفاده می کنند کشور امریکا ۳۰ تا ۴۰ پروژه دارد و ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان برای ان هزینه کرده است و و ۳۸ هزار نیروی پرسنلی در این حوزه دارد .

گلکار تصریح کرد:باروری ابرها ارزانترین روش استحصال اب می باشد در ایران هزینه هر متر مکعب اب برای استحصال زیر ۵۰ تومان می باشد .

وی افزود :در خاورمیانه تنها دو کشور جمهوری اسلامی ایران و رژیم غاصب اسرائیل دارای مرکز مستقل و تخصصی تعدیل وضع هوا می باشند و ما بقی کشورها از طریق پیمانکاران خارجی برای اجرای پروژه ها افزایش بارش اقدام می کنند .

گلکار بیان داشت :پروژه باروری ابرها در استان کرمان الخصوص رفسنجان میتواند بارش را به میزان مناسب افزایش دهد .

وی اذعان داشت :باروری ابرها در رفسنجان به صورت هوایی و زمینی می توان انجام داد نصب راه دار مختص شهرستان ،استفاده از نیروهای بومی برای اجرای این پروژه و نصب ژنراتورهای زمینی توسط کشاورزان می تواند راه گشا باشد .

برچسب ها:
آب استحصال باروری آب بحران آب در رفسنجان رفسنجان فرید گلکار مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان