ما درخت افکن نه‌ایم آنها گروهی دیگرند

گزارش خانه خشتی کویر از چالش های زیست محیطی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 124709
گزارش خانه خشتی کویر از چالش های زیست محیطی در رفسنجان

اهمیت محیط زیست و حفظ آن آنقدر آشکار و بدیهی است که نیاز به استدلال و تبیین و تشریح ندارد.

خانه » اجتماعی » گزارش خانه خشتی کویر از چالش های زیست محیطی در رفسنجان

به گزارش خانه خشتی به نقل از هفته نامه خانه خشتی کویر ؛ محیط زیست همان گونه از نامش پیداست به محیط زندگی انسان ها اطلاق می شود. که فقدان و یا آسیب آن مساوی با فقدان و یا آسیب رسیدن به انسان ها و دیگر موجودات زنده پروردگار است. مسئله محیط زیست چند سالیست در کل کشور به دلایل مختلف از جمله بلایای طبیعی- سوءمدیریت مسئولین و صد البته رفتارهای ناصحیح شهروندان با چالش های جدی روبرو شده که برای نگاه داشت آن علاوه بر بهبود مدیریت دستگاه ها به انقلابی رفتاری از سوی ما شهروندان نیازمند است.  محیط زیست در رفسنجان نیز چند سالیست که با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که در صورت تداوم آن فجایع و مشقات بی شماری را برای زندگی اهالی رفسنجان ایجاد می کند. پرداختن به موضوع محیط زیست به دلیل گستردگی موضوعات و فراوانی مشکلات آن قطعا خارج از حوصله این نوشتار است اما بیان برخی موارد شاید خالی از لطف نباشد.

یکی مسائل مهم زیست محیطی در رفسنجان مسئله آلاینده هاست. و از منابع عمده آلاینده وجود مجتمع مس سرچشمه و سموم کشاورزی است که در اثرات مخربی را بر آب و خاک و هوا گذاشته است. مهدوی مسئول دوستداران طبیعت رفسنجان در گفت و گو با خانه خشتی کویر در این خصوص اظهار داشت: «نزدیک ۴۰ سال است که می بینیم دودکشهای سرچشمه دود تولید می کنند و وارد هوا می شوند و هیچ تغییری هم نکرده اند. همانطور که من شنیدم ظاهرا این لوله ها به گونه هستند که یک و شش دهم بر الاینده ها اضافه می شود اینها احتیاج به تحقیق و مطالعه دارد که چقدر این لوله ها  به آلایندها می افزاید». علاوه بر این تحقیق و مطالعه لازم است مسئولین مجتمع مس و دانشگاه علوم پزشکی و دیگر نهادهای مسئول به برخی ادعاها در این خصوص پاسخ داده دهند که تا چه اندازه آلودگی های ناشی مجمتع مس سرچمشه عامل برخی موارد مانند وجود آرسنیک در آب رفسنجان- سقط جنین- مرگ های ناگهانی-مشکلات گوارشی و سرطان می شود.

وجود محصول کشاورزی پسته در رفسنجان و به تبع آن استفاده از سموم کشاورزی برای دفع آفات از مهترین محصول اقتصادی شهر نیز دومین منبع آلایندگی در رفسنجان به شمار می رود. مهدوی معتقد است:‌«رفسنجان در محاصره هزاران هکتار باغ پسته است و این باغات مرتب سم پاشی می شود  و اینکه اینها چه تاثیری بر سلامت مردم دارد جای بحث و تحقیق دارد»

وجود سد سرچشمه و مشکلات آن نیز از دیگر عوامل زیست محیطی رفسنجان است که می تواند مسبب فاجعه باشد. سلمانی مسئول هیئت کوهنوردی رفسنجان و از فعالان محیط زیست در گفت و گو با خانه خشتی در این خصوص اظهار داشت:«بر اساس گزارشی که دوستان و کوهنوردان به من داده اند ظاهرا بین دو سد سرچشمه رسوبی که از سد خارج کرده اند با ارتفاع بالایی انباشت شده است که واقعا برای رفسنجان فاجعه است. در حال حاظر اندکی رطوبت دارد ولی اگر کمی خشک شود به صورت ریزگرد به سمت رفسنجان بیاید فاجعه ای به بار می آورد و از نظر بیماری مشکل ساز است تاثیر منفی بسزایی دارد و مطمن باشید که وضع از این بحرانی تر می شود»

اگر چه معدن مس سرچشمه از تولید کننده های عمده مخرب های زیست محیطی رفسنجان است اما مسائل دیگر معادن نیز نباید غافل شد. علاوه بر معدن مس سرچشمه مناطق شرقی رفسنجان و رشته کوه های داوارن به دلیل معدن کاوی و استخراج آن محیط زیست رفسنجان را دستخوش مشکلات بسیاری کرده و خواهد کرد که به اعتقاد کارشناسان و فعالان محیط زیست عمده این مشکل به دلیل ضعف نظارت ها از سوی مسئولان و نهادهای متولی است. سلمانی در این خصوص می گوید: «خیلی راحت یک پروانه اکتشافی می دهند. خب این پرونده اکتشاف به خاطر مجوزی که صادر شده است کل پوشش گیاهی و جانوری را تخریب می کنند تا برسد به نقطه ای که وجود معدن برایشان صرفه اقتصادی دارد یا ندارد! وقتی در کوه پا می گذارید و از آن ارتفاعات کارها را می بییند شما را به این فکر وا میدارد که اجداد ما  اینها را حفظ کردند و نگه داشتند ولی ما در این ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر همه آن ها را تخریب کردیم و در تخریب سهیم بودیم. اگر همین جور پیش برود طبیبعت و خود ما انسانها صدمه می بینیم. مجوزها را راحت می دهند اما صدور کارت همیار طبیعت برای علاقه مندان گاهی یکسال طول می کشد.»

در ادامه فعالیت های مخرب زیست محیطی در منطقه شرق رفسنجان اخیرا نیز خبر «تخریب کوه‌سرخ رفسنجان توسط معدن‌کاوان» منتشر شد. قضیه از این قرار بود که وجود معدنی یکصد ساله در این منطقه برخی را برای اکتشاف و استخراج آن به طمع انداخت و تلاش برای اخذ مجوز برای این معدن آغاز شد که با هوشیاری اداره‌های شهرستان رفسنجان این تلاش ها ناکام ماند و مجوزی صادر نشد اما از آنجایی که این منطقه در مرز دو شهرستان رفسنجان و زرند واقع شده است، بی تدبیری مسئولین شهرستان زرند راه را برای خائنین به طبیعت باز کرد. کوه سرخ واقع در روستای داوران که دومین قلعه مرتفع شهرستان رفسنجان و محلی برای حضور ورزشکاران و کوهنوردان از سراسر استان کرمان به شمار می رود متاسفانه با وضعیت اسفباری روبرو شده است به طوری که روند تخریب آن بسیار تسریع یافته است. این منطقه که سال ها مورد استفاده گردشگران و طبیعت‌گردان بوده و زیست گاه برخی حیوانات از جمله قوچ و بره وحشی است  امروز همنشین بنزین، گازوئیل، روغن هیدرولیک و زباله‌های این‌چنینی شده‌‌اند که خطر نابودی این گونه های حیات وحش را جدی کرده است. اما سلمانی در گفت و گو با خانه خشتی در این باره خبر خوبی داد و اظهار داشت:« با تجمعاتی که در زرند داشتیم و قول مساعدی که فرماندار زرند داد فعلا روند معدن کاوی متوقف شده است و دنبال این هستیم که توقف به تعطیلی دائم کشیده شود»

علاوه بر موارد فوق الذکر دره زیبای راگه رفسنجان که برای جهانی شدن آن و جذب توریسم ملی و بین المللی اقدامات در خوری انجام شد و در فاصله کوتاهی به شهرت جهانی دست پیدا کرد نیز مصون از خطرات زیست محیطی که عمدتا پایه انسانی دارد نبوده است. متاسفانه در علی آباد راگه برخی افرادی که در انجا حق آبه قنات داشتند به دلیل کمبود آب اقدام به ساخت سد با انواع مواد ها از جمله خاک- بتن- لاستیک- ضایعات و …در مسیر رودخانه دره کردند که متاسفانه با این اقدام به طور کامل مسیر این دره مسدود شده است  به طوری که اگر گردشگران از ورودی ضلع شرقی وارد دره شوند و اگر بخواهند مسافت  کل مسیر را را طی کنند نمی توانند زیرا از وسط راه شاهد مسدود شدن آن خواهند بود. این مسئله علاوه بر این که چهره زشتی را برای دره به وجود آورده است خطرات زیادی را نیز به دنبال دارد. از جمله این خطرها علاوه بر آلودگی آب و طبیعت به دلیل نوع مواد با کار رفته در ساخت سد که مبرهن است می توان به این اشاره کرد که آب جمع شده پشت سد باعث می شود دیوارهای این دره تخریب بشوند و در صورتی که در حال حاظر هم بخواهند این سد را تخریب کنند شاید تا مدت زیادی بتواند همچنان خطر افرین باشد. بر اساس گزارش های خبرنگار خانه خشتی کویر ظاهرا پیگیرهایی بدین منظور انجام شده است ولی متاسفانه نتیجه قطعی در این مورد صورت نگرفته است.

آنچه که گفته شد تنها بخش کوتاهی از مشکلات متنوع و گسترده محیط زیستی رفسنجان است که البته در این بین نباید از اقدامات قابل قبولی که از سوی برخی مسئولین- محیط بانان- کوهنوردان- دوستداران طبیعت و سازمان های مردم نهاد و شکارچیان برای حفظ محیط زیست و مقابله با بحران های آن انجام شده است غافل شد که در گزارش های دیگر به این موضوع پرداخته می شود. اما آنچه اهمیت دارد حفظ محیط زیست تماما در گرو تصمیمات مسئولین نیست بلکه همه باید برای حفظ محیط زیست تلاش کنند و نسبت به آن حساسیت داشته باشند. بی تردید آگاهی و حساست شهروندان نسبت به اهمیت محیط زیست و خطرات آن می تواند گامی بزرگ در جهت خنثی سازی بمب هایی باشد که برخی خائنین در محیط زندگی ما جاسازی کرده اند.

برچسب ها:
چالش های زیست محیطی در رفسنجان رفسنجان محیط زیست محیط زیست رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان