به همت ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان؛

هنر بانوان قالیباف استان کرمان،فرش صحن حضرت زهرا(سلام الله علیها) نجف اشرف می‌شود

  • شناسه خبر: 120396
هنر بانوان قالیباف استان کرمان،فرش صحن حضرت زهرا(سلام الله علیها) نجف اشرف می‌شود

در آستانه میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها، ۱۱۴ قطعه فرش دستباف از استان کرمان جهت انتقال به تهران و ارسال به نجف اشرف بارگیری شد.

خانه » اجتماعی » هنر بانوان قالیباف استان کرمان،فرش صحن حضرت زهرا(سلام الله علیها) نجف اشرف می‌شود

به گزارش خانه خشتی به نقل از آرمان کرمان ؛ توفیق بافت فرش‌های صحن حضرت زهرا سلام الله علیها در نجف اشرف نصیب بانوان هنرمند و فرش‌باف کرمان شده است.

با خبر شدیم امروز ۲۲ اسفند در سالروز وفات حضرت ام‌البنین سلام الله علیها ۱۱۴ تخته فرش دستباف از استان کرمان برای مفروش شدن صحن حضرت زهرا سلام الله علیها برای انتقال به نجف اشرف توسط دو دستگاه کامیون بارگیری شدند تا در آینده نزدیک، صحن مبارک آن حضرت با هنر فرش‌بافان استان کرمان مفروش ‌شود. از این تعداد ۹۴ تخته در راور و ۲۰ تخته در کرمان، رفسنجان، گلباف و کوهبنان بافته شده‌اند.

 

در همین رابطه با مهدی تویسرکانی مدیر پروژه تولید فرش صحن حضرت زهرا سلام الله علیها به گفتگو نشستیم که ماحصل آن در پی می‌آید.

تویسرکانی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که بهمن سال ۱۳۹۳ فیمابین آقای رزم‌حسینی استاندار کرمان و ستاد عتبات عالیات کشور منعقد شد، اظهار داشت: در این تفاهم‌نامه استان کرمان بافت ۳۰ هزار مترمربع فرش برای صحن فوق را متقبل و این کار از اول مهر سال ۱۳۹۴ شروع شد.

 

 

فرش کرمانی با برند «فرش راور» بر سنگفرش صحن حضرت زهرا(س) می‌نشیند

وی افزود: ۱۲۲ دار قالی برپا گردید و حدوداً ۲۸۰ بانوی هنرمند بافنده بافت فرش گره‌دار کرمانی با برند «فرش راور» را آغاز کردند.

مدیر پروژه تولید فرش صحن حضرت زهرا سلام الله علیها در ادامه از بافت ۸۵ تخته فرش طی شروع کار تا به حال خبر داد و گفت: ۲۰ تخته از این فرش‌ها روکارگیری و شستشو شده و آماده‌ی انتقال به نجف اشرف می‌باشند، ۲۰ تخته فرش نیز تا آخر اردیبهشت سال ۱۳۹۶ از دار قالی پایین کشیده می‌شوند و مابقی نیز تا پایان مرداد سال آتی آماده می‌شوند.

 

ایجاد اشتغال برای  بیش از ۷۰۰ نفر

 

تویسرکانی وسعت این تعداد فرش را تقریباً دو هزار متر مربع عنوان کرد و افزود: با اجرای این پروژه در استان کرمان برای ۶۰۰ نفر به طور مستقیم و بیش از ۱۰۰ نفر غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

 

وی با بیان اینکه این فرش‌ها از محل نذورات و کمک‌های مردمی بافته و تهیه می‌شوند، گفت: نیروهای بسیاری مشتاقانه در انتظار همکاری با این پروژه هستند که امیدواریم با توسعه‌ی کارگاه‌ها این فرصت برایشان فراهم شود.

 

 

کارگاه‌های بافت فرش، کارگاه اقتصاد مقاومتی/بیمه، مهمترین مشکل فرش‌بافان

 

وی اجرای این پروژه را در راستای اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال بسیار موفق ارزیابی کرد و اظهار داشت: در حال حاضر مهمترین مشکل ما عدم بیمه‌ی بافندگان فرش است که امیدواریم این مشکل با همکاری مسئولین مربوطه برطرف شود تا بافندگان عزیز با اطمینان خاطر بیشتری کار کنند.

 

تویسرکانی یادآور شد: بیش از ۶۰ درصد بافندگان در این رشته سابقه و تبحر دارند و مابقی نیز آموزش دیده‌های صنعت فرش توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند.

 

 

مجری طرح بافت فرش ستاد عتبات عالیات در راور: برای ۳۷۵ نفر اشتغال ایجاد کرده‌ایم

 

اکبر مهاجری مجری طرح بافت قالی برای صحن حضرت زهرا سلام الله علیها در راور نیز در خصوص چگونگی اجرای این طرح اظهار داشت: در راستای فرمایش مقام معظم رهبری پیرامون عملیاتی نمودن اقتصاد مقاومتی، بافت قالی در مناطق محروم و شهر راور را به عنوان سرآمد قالی در دنیا دنبال کردیم.

 

وی افزود: برای شروع پروژه بافت قالی برای صحن حضرت زهرا سلام الله علیها ۱۴۴ دار قالی با ۳۲۰ بافنده فعال شدند و بحمدالله بدون هیچگونه وابستگی خارجی در این زمینه کار تولید قالی در حال انجام است.

 

مهاجری از راه اندازی کارگاه بافت فرش در ریگان، فهرج و فیض آباد در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تصمیم داریم با برپایی ۲۲۰ دارقالی ده هزار مترمربع فرش تولید و به نجف اشرف ارسال کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح برای ۳۲۰ نفر به طور مستقیم و برای ۵۵ نفر به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده و خوشبختانه به تازگی موفق شده‌ایم بحث بیمه بافندگان را نیز حل کنیم.

 

مهاجری ابراز کرد: قالی‌های بافته شده هر کدام حدوداً ۷۲ کیلو وزن دارند و هر یک دارای چهار میلیون و یک صد گره می‌باشند و هر بافنده به طور متوسط در روز ۱۷ هزار گره می‌زند.

 

وی به اشتغال ۲۰ نفر کارشناس ارشد و کارشناس در رشته‌های فرش و سایر رشته‌ها در این کارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این طرح باعث شده علاوه بر احیای صنعت فرش در راور، کارگاه‌های دیگری نیز برپا شود.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها:
فرش
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان