رهبر معظم انقلاب:

مردم باید اثر اقتصاد مقاومتی را در زندگی ببینند؛ اکنون اینگونه نیست/ تبیین محکمات و اصول نظام اسلامی/ گرایش به نمایش اشرافی‌گری از مشکلات امروز جامعه

  • شناسه خبر: 120259
مردم باید اثر اقتصاد مقاومتی را در زندگی ببینند؛ اکنون اینگونه نیست/ تبیین محکمات و اصول نظام اسلامی/ گرایش به نمایش اشرافی‌گری از مشکلات امروز جامعه

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند: مردم باید اثر اقتصادمقاومتی را در زندگی ببینند؛ اکنون اینگونه نیست.

خانه » سیاسی » مردم باید اثر اقتصاد مقاومتی را در زندگی ببینند؛ اکنون اینگونه نیست/ تبیین محکمات و اصول نظام اسلامی/ گرایش به نمایش اشرافی‌گری از مشکلات امروز جامعه

به گزارش خانه خشتی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه) در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان، این مجلس را استثنایی، بسیار مهم و تأثیرگذار در حال و آینده کشور خواندند و با تأکید بر ضرورت احساس مسئولیت مسئولان در قبال مردم بویژه در مسائل معیشتی افزودند: باید با تلاش بی وقفه و عینی کردن آثار اقتصاد مقاومتی در زندگی مردم، حرکت پرافتخار ۴ دهه اخیر را شتاب و رونق بیشتری بخشیم.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ضرورت عمق و کیفیت بیشتر فعالیتهای مجلس خبرگان با قرائت بخشی از فرمان معروف حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر، افزودند: امیرمؤمنان در این بخش از فرمان خود تأکید دارند که مسئولین باید برای هر اقدام و سخن و حتی سکوت خود در برابر خداوند و مردم حجت داشته باشند و بتوانند پاسخگوی آن باشند.

ایشان گفتند: در کلام حضرت امیرالمومنین علیه السلام، علاوه بر لزوم داشتن حجت روشن مسئولان در برابر خداوند و مردم، تصریح شده است نحوه عملکرد مسئولان باید زمینه ساز اعتماد و علاقه مردم به آنان شود و آثار اقدامات آنان برروی زمین قابل مشاهده و ملموس باشد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اگر احساس مسئولیت در مسئولان بگونه ای بود که آنان همواره دغدغه کار و تلاش و هدف گرایی و مجاهدت داشتند، نشان می دهد آنان در خطوط اصلی حکومت اسلامی، حرکت می کنند اما اگر بر خلاف این بود باید بدانیم که از چارچوبهای حکومت اسلامی خارج شده ایم.

ایشان به یک نکته حاشیه ای اشاره کردند و افزودند: برخی روشنفکرنمایان به گونه ای صحبت می کنند که گویا آموزه های غرب منشأ و مروج احساس مسئولیت در قبال مردم است در حالیکه مسئولیت اجتماعی و احساس مسئولیت در قبال خداوند و مردم از مبانی اسلامی حکومت و معارف و مفاهیم قرآنی است.

رهبر انقلاب اسلامی، «احساس مسئولیتِ مسئولان» را موضوعی «فوری، ضروری و واجب» خواندند و گفتند: در قبال مسائل فرهنگی و معیشت مردم، به‌شدت مسئول هستیم و اگر حتی یک جوان مؤمن در اثر عملکرد ما خدای ناکرده از راه منحرف شود، ما مسئولیم.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه به اختلاف نظر و سلایق متفاوت در موضوعات اصلی کشور و امکان وجود استدلال های گوناگون برای صاحبان هریک از دیدگاهها اشاره و خاطرنشان کردند: در چنین مواردی، راه حل، رجوع به مبانی و اصول و محکمات نظام اسلامی است و اگر استدلال مطرح شده با اصول همخوانی داشت، صحیح است و در غیر این صورت، مردود خواهد بود.

ایشان با تأکید  بر اینکه محکمات و اصول نظام اسلامی به‌صورت مکرر در بیانات امام راحل آمده است، گفتند: تأکید همیشگی و فراوان من برای رجوع مسئولان، مردم و به‌ویژه جوانان به بیانات و وصیتنامه امام بزرگوار (ره) به همین علت است.

رهبر انقلاب اسلامی، «تحقق احکام اسلامی ولو به‌صورت تدریجی»، «عقب نشینی نکردن از روند اجرای احکام اسلامی»، «مبارزه با استکبار و اعتماد نداشتن به آن» را از محکمات نظام اسلامی برشمردند و گفتند: «مبارزه با استکبار و مقابله با استبداد بین المللی و برتری جویی اهل کفر بر اهل ایمان»، از لوازم حتمی و بی چون و چرای نظام اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مبارزه فقط به معنای رویارویی نظامی نیست بلکه ابعاد و شیوه های گوناگون فرهنگی، فکری، سیاسی و امنیتی دارد.

«مردم گرایی و اعتماد به مردم»، «عدالت طلبی»، «ایستادگی در برابر ظلم و فساد» و «اعتماد به نفس ملی و عزت ملی» از دیگر مبانی و اصولی بودند که حضرت آیت‌الله خامنه ای به آنها اشاره کردند و گفتند: «احساس سیادت فرهنگی» و «ذلیل نبودن در مقابل فرهنگ بیگانه» از دیگر مبانی و محکمات نظام است و ما نباید در فرهنگ، احساس ضعف و فرودستی کنیم بلکه باید همواره احساس برتری فرهنگی داشته باشیم.

حضرت آیت الله خامنه ای حرکت جهادی در همه زمینه ها از جمله در عرصه علم و دانش را از دیگر مبانی نظام اسلامی دانستند و گفتند: «خودداری از گرایش به اشرافی‌گری» از دیگر محکمات نظام اسلامی است اما متأسفانه یکی از مشکلات امروز جامعه، گرایش به نمایش اشرافی گری حتی در طبقات متوسط و پایین در اثر عملکرد برخی مسئولان است.

ایشان، «دلسوزی بسیار برای طبقات ضعیف» را از دیگر اصول نظام اسلامی برشمردند و تأکید کردند: مهمترین وظیفه مجلس خبرگان، در درجه اول بررسی وجود صفات برشمرده شده در رهبری و همچنین استمرار آنهاست.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان، تکرار تعبیر «اقتصاد مقاومتی» را در بیان مسئولان، کارشناسان و صاحبنظران، نشانه پذیرش این چارچوب فکری برشمردند و افزودند: مهم این است که این چارچوب در عمل تحقق یابد.

ایشان با یادآوری اینکه در سال ۹۴ نیز مسئله اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته بود، افزودند: چون آن سال، حرکت مطلوبی در عمل شکل نگرفت، سال ۹۵ را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردیم.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته مسئولان دولتی کارهای قابل توجهی در این زمینه انجام داده اند اما این، فقط بخشی از کارهای لازم است.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر همه کارهای ضروری در موضوع اقتصاد مقاومتی انجام شده بود، امروز تفاوت محسوسی را در اوضاع اقتصادی کشور و زندگی مردم شاهد بودیم.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: به رئیس جمهور محترم هم گفته ام که بیان شاخص های کلان خوب است البته اگر آمارها قابل خدشه نباشد، اما به هر حال اینها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه مدت و میان مدت اثر نمی گذارد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه راههایی برای اثرگذاری عینی در زندگی مردم وجود دارد، افزودند: شکایات مردم و دیدگاههای صاحبنظران به‌دست ما می رسد و باید در مسائلی نظیر تولید، اشتغال، از بین بردن رکود به معنای واقعی کلمه، قاچاق و واردات و صادرات به‌گونه‌ای عمل کرد که مردم تأثیر آن را در زندگی خود، کاملاً احساس کنند اما اکنون، اینگونه نیست.

ایشان، «جذب سرمایه گذاری خارجی» را اقدامی مثبت برشمردند اما افزودند: تاکنون میزان کمی از توافقات خارجی محقق شده است، بنابراین نباید به امید و انتظار سرمایه گذاری آنها نشست بلکه باید آن کاری را که خودمان می توانیم، در داخل انجام دهیم.

ایشان در جمع بندی این بخش از سخنانشان تأکید کردند: اقتصاد مقاومتی با مبانی محکم فکری و نظری، تنها راه علاج مشکلات کشور است و باید اجرا شود.

بخش سوم سخنان رهبر انقلاب اسلامی در جمع خبرگان منتخب ملت به تبیین چرایی و ابعاد مختلف دشمنی سلطه گران جهانی با نظام اسلامی اختصاص داشت.

ایشان، «تلاش نظام اسلامی برای تحقق اسلام ناب محمدی» و «حرکت عظیم و جهادی ملت به سمت آرمانها» را علت اصلی خصومت عمیق و همه جانبه مستکبران با جمهوری اسلامی خواندند و خاطرنشان کردند: آنها با حکومت روحانیان و اجرای ظواهر احکام اسلام مادام که با منافعشان تضادی نداشته باشد، مخالف نیستند و به همین علت با برخی کشورهای دارای این خصوصیات روابط حسنه ای دارند.

رهبر انقلاب اسلامی، «نجات کشور از وابستگی به قدرتها» و «بسته‌شدن راه سوءاستفاده آنها» را از نتایج روند تدریجی تحقق اسلام ناب در ایران برشمردند و افزودند: همین الان نیز اگر اجازه دهیم امریکایی ها مثل دوران طاغوت، همه‌کاره‌ی ایران باشند و به آنها اعتماد کنیم، هیچ مشکلی با نام «جمهوری اسلامی» نخواهند داشت.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به مراتب مختلف خصومت جبهه زورگویان جهانی با ایران افزودند: دشمنی امریکا و رژیم صهیونیستی، «نقد و تند و عملیاتی» است اما برخی دیگر، به علت منافعشان، این دشمنی را در زبان و عمل چندان نشان نمی دهند.

رهبر انقلاب اسلامی، استناد به اطلاعات موثق، مسائل امنیتی و سیاسی، فشار شدید اقتصادی و هجوم وسیع اما بی سر و صدا در عرصه فرهنگ را از محورهای اصلی طراحی و عملیات جبهه دشمن دانستند و افزودند: هدف اصلی آنها ناامید کردن مردم از نظام اسلامی و گرفتن این پشتوانه اساسی از مسئولان در ایستادگی مقابل دشمن است.

حضرت آیت الله خامنه ای، «مقابله قوی، تهاجمی و متکی بر منطق» را راه اساسی خنثی کردن طرحها و توطئه های جبهه مستکبران خواندند و افزودند: باید در همه زمینه ها از جمله حقوق بشر، تروریسم و جنایات جنگی در مقابل غرب حالت هجومی داشته باشیم.

ایشان انتقادات شدید اخیر امریکا از انتخابات در ایران را به سخره گرفتند و افزودند: امریکایی‌ها که با پلیدترین و ضدبشری ترین رژیم های منطقه همکاری دوستانه دارند و این افتضاح بزرگ را در انتخابات اخیرشان به راه انداختند، انتخابات ملت ایران را مورد هجوم و انتقاد قرار می دهند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: با وجود هجوم بی وقفه همه ابرقدرتها و امپراطوری رسانه ای صهیونیستها، ملت ایران پس از انقلاب در همه زمینه ها به پیش رفته است.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: حتی در زمینه فرهنگ که با حساسیت و نگرانی و دغدغه بنده همراه است، به پیش رفته ایم و جوانان امروز با عمق بسیار بیشتر از جوانان اوایل انقلاب، آماده دفاع و جانفشانی در عرصه های مختلف هستند.

رهبر انقلاب اسلامی، عمق راهبردیِ عمیق و وسیع جمهوری اسلامی در دنیا و به‌خصوص در غرب آسیا را از مهمترین پیشرفتهای ۴ دهه اخیر دانستند و خاطرنشان کردند: نفوذ روز افزون ایران و طرفداری ملتها از نظام اسلامی، عقبه مستحکم ماست و این واقعیت امریکایی ها را عصبانی کرده و تحلیلگران آنها را به فکر چاره ای برای مقابله با نفوذ روزافزون ایران انداخته است.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان، پیشرفتها و موفقیتها را نشانه الطاف الهی خواندند و مسئولان را به قدرشناسی این نعمات فراخواندند و تأکید کردند: عمل مسئولان به وظایف سنگین خود یعنی شکر واقعی این نعمات.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در ابتدای سخنانشان با تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، یاد و خاطره مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی را گرامی داشتند و با اشاره به حضور فعال و اثرگذار ایشان در مجلس خبرگان از ابتدای تشکیل این مجلس گفتند: مرحوم آقای هاشمی شخصیتی با ارزش و از عناصر مؤثر در نظام جمهوری اسلامی بود و یاد این برادر عزیز از ذهن ما فراموش نمی شود.

حضرت آیت الله خامنه ای، یاد و خاطره مرحوم آقای شاهرخی نماینده مجلس خبرگان در استان لرستان را نیز گرامی داشتند.

ایشان به جانفشانی آتش نشانان فداکار هم اشاره کردند و افزودند: این انسانهای فداکار و عمدتاً جوان برای حفظ جان و مال مردم از جان خود گذشتند و وجود این روحیه نشان می‌دهد در شرایطی که چنین انسانها و روحیه هایی کمیاب است، روحیه فداکاری در کشور و در میان جوانان آن همچنان زنده است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین از رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان به دلیل فعال کردن کمیسیونهای این مجلس قدردانی کردند.

در ابتدای این دیدار، آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان با قدردانی از مواضع راهگشای رهبر انقلاب اسلامی در موقعیت‌های حساس، گفت: خبرگان وظیفه خود می‌دانند که انقلابی فکر کنند، انقلابی بمانند و در مسیر انقلاب اسلامی حرکت کنند.

آیت‌الله جنتی تاکید کرد: اعضای مجلس خبرگان درباره وضعیت فرهنگی، مسئله فضای مجازی و به‌ویژه معیشت مردم و شرایط اقتصادی کشور دغدغه دارند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی نایب رئیس مجلس خبرگان هم با بیان اینکه دشمنان به دنبال ضربه‌زدن و تسلط بر انقلاب هستند گفت: انقلاب اسلامی پس از رحلت امام خمینی(ره) اهداف و دستاوردهای خود و یکپارچگی و وحدت ملی را حفظ کرد و اقتدار و عزت بی‌نظیری را در منطقه و دنیا برای ایران به همراه آورده است.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی در خصوص مباحث مطرح شده در دومین اجلاس مجلس خبرگان، گفت: «محکوم کردن فتنه و فتنه‌گران»، «حمایت از مستضعفان»، «مقابله با ظلم و دفاع از مظلوم»، «لزوم چاره‌اندیشی برای مشکلات اقتصادی و مسئله معیشت و بیکاری جوانان»، «لزوم توجه بیشتر دولت به اقتصاد مقاومتی»، «اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و شوراها»، «ضرورت ساده‌زیستی مسئولان»، «تشکر و قدردانی از حضور پرشکوه مردم در حماسه راهپیمایی ۲۲ بهمن»، «تاکید بر پیگیری حقوق‌های نجومی»، «توجه به مشکلات مردم خوزستان»، «لزوم حفظ وحدت و همدلی اقوام و مذاهب»، «اهمیت توجه به تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی» و «تقویت روحیه جهادی» از مهمترین محورها، مباحث و نطق‌های رئیس و اعضای مجلس خبرگان در اجلاس اخیر بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان