دفع بهداشتی نخاله های پسته امسال به دور از روستاها و محل زندگی رفسنجانی ها

فنول داخل نخاله باعث خشکیدن درختان پسته می شود

  • شناسه خبر: 11982
فنول داخل نخاله باعث خشکیدن درختان پسته می شود

“خانه خشتی” : نخاله های پسته یا همان پوست های نرم و قرمز رنگی که از پسته جدا می شوند به علت رطوبت و دمای مناسب اگر به مدت چند روز روی هم انباشته باشند و دفع نشوند عامل گسترش قارچ آسپرژلوس می شوند که زمینه ای است برای ایجاد و افزایش سم افلاتوکسین می […]

خانه » آخرین اخبار » فنول داخل نخاله باعث خشکیدن درختان پسته می شود

“خانه خشتی” : نخاله های پسته یا همان پوست های نرم و قرمز رنگی که از پسته جدا می شوند به علت رطوبت و دمای مناسب اگر به مدت چند روز روی هم انباشته باشند و دفع نشوند عامل گسترش قارچ آسپرژلوس می شوند که زمینه ای است برای ایجاد و افزایش سم افلاتوکسین می شود .
به گزارش خبرنگار “خانه خشتی” ، مهندس مجید رنجبر کاظمی سرپرست واحد مدیریت بهداشت محیط حرفه ای معاونت بهداشت رفسنجان یکی از توصیه های اکید در رعایت نکات بهداشتی هنگام فر آوری پسته را دفع نخاله های پسته دانست و افزود افراد در روستا که در کارگاههای ضبط پسته خانگی پسته خود را فرآوری نمودند و همچنین صاحبان ترمینالها بهتر است نخاله های پسته را به دور از روستا محلی که امسال شوراها و دهیاران برای دفع نخاله ها انتخاب کردند ببرند.
وی اظهار داشت با این کار هم محیط زندگی افراد آلوده به بیماریها نمی شود و هم امکان دارد در آینده از نخاله های دفن شد بتوان کمپوستی برای تغذیه درختان تولید کرد .
سرپرست واحد بهداشت و محیط گفت از آنجایی که عمده مالکان از نخاله ها و پس آبیهای نخاله برای کود دهی در پای درختان استفاده می کنند توصیه می کنیم پس آب و نخاله ها را در پای درختان سرازیر نکنیم زیرا این دو ماده عنصر مضر فنول را دارا می باشند که باعث خشک شدن درختان می شوند.
وی ادامه داد استفاده از آب تمیزو کلر دار برای شستشوی پسته را از بین می برد.
مهندس کاظمی یاداور شد نظافت ابزار از جمله چرخ پوست گیری – دستگاه پوک گیر- دستگاه شستشو- گو گیر- رطوبت گیر- قبل و بعد از شروع
کار و همچنین بهسازی محیط کارگاهها- قابل شستشو بودن کف کارگاه با شیب مناسب – قابل شستشو بودن دیوارها تا ۳۰ سانتی متر – داشتن شرایط مناسب و تهویه و دمای پایین انبار از جمله مواردیست که در رابطه با بهداشت برداشت پسته باید رعایت شود.
وی کارت بهداشتی –داشتن لباس مناسب – پیش بند – کفش و دستکش مناسب برای کارگران ضروری دانست و افزود داشتن کارت بهداشتی به منزله سالم بودن شخص کارگر است و می تواند طی این مدت تولید پسته استاندارد در کارگاه حضور داشته باشد و افراد فاقد کارت بهداشتی ممکن است مریض باشند که در این صورت هم بیماری خود راتشدید و ممکن است به افراد مجاور نیز انتقال و هم پسته را آلوده می کند.
مجید رنجبر کاظمی گفت : طرحی بنام نظام مراقبت محصولات کشوری امسال در کشور اجرا خواهد شد که پسته یکی از این محصولات است که فاکتورهای آلودگی میکروبی ، افلاتوکسین و باقیمانده سموم در پسته اندازه گیری خواهد شد وی تصریح کرد سم افلاتوکسین فاکتور مهمی است که کشاورزان باید با رعایت مسائل بهداشتی برای پایین آوردن میزان این سم حد اکثر تلاش خود را بکنند و پسته های زرد و سیاه آلوده را از پسته های سالم جدا و معدوم سازند و همچنین پسته هایی که در زیر خط ترمینال جمع آوری می شود نیز باید جداگانه شسته و خشک شوند زیرا این پسته ها با زمین تماس پیدا می کنند و احتمال رویش قارچ در پسته بالاست .
وی گفت ۱ دانه پسته با درصد بالای قارچافلاتوکسین می تواند چهار کیلو پسته را با درصد بالاتر از استاندارد سم افلاتوکسین از بین ببرد.
مهندس کاظمی گفت : امسال ۹ ناظر و ۱۲۰ بازرس در شهرستانهای انار و رفسنجان در کارگاههای خانگی مکانیزه و نیمه مکانیزه اصول رعایت بهداشت را به کشاورزان تاکید و سیستمم برداشت پسته آنها را مورد بررسی قرار می دهند.
وی همچنین خاطر نشان کرد سال گذشته ۴ هزار و ۱۳۲ کارگاه ضبط پسته خانگی و ۶۲۶ ترمینال ضبط پسته نیمه مکانیزه و ۵۲۶ ترمینال ضبط پسته مکانیزه در این دو شهرستان فعال بودند .

برچسب ها:
دفع بهداشتی نخاله های پسته امسال به دور از روستاها و محل زندگی رفسنجانی ها فنول داخل نخاله باعث خشکیدن درختان پسته می شود
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان