آموزه های دین اسلام آرامش فردی به ارمغان می آورد

  • شناسه خبر: 118310
آموزه های دین اسلام آرامش فردی به ارمغان می آورد

مریم برومند در برنامه رادیویی «شهر من رفسنجان« گفت: اگر آموزه های دین اسلام را بیاموزیم و استفاده کنیم، دنیای خودمان را زیباتر می کنیم.

خانه » آخرین اخبار » آموزه های دین اسلام آرامش فردی به ارمغان می آورد

به گزارش خانه خشتی، مریم برومند کارشناس فرهنگی با حضور در برنامه رادیویی «شهر من رفسنجان» در رابطه با فرهنگ و اخلاق شهروندی صحبت کرد.

وی فرهنگ شهروندی را مجموعه ای از ارزش ها، نگرش ها و قوانین مشترک بیان کرد که در بردارنده احساس تعهد، احترام به میراث مشترک، تشخیص حقوق و تعهدات شهروندی است و افزود: فرهنگ شهروندی در زبان مردم عامه همان اخلاق شهروندی است و از ویژگی های آن امید و اعتماد به آینده، عزت نفس، فروتنی، همکاری عمومی، دیدگاه باز و وحدت سنت و مدرنیته است.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه حقوق شهروندی در فرهنگ شهروندی جای می گیرد، اظهار کرد: آنچه بین فرهنگ شهروندی، اخلاق شهروندی و حقوق شهروندی تمایز ایجاد می کند، قانون است.

برومند ادامه داد: حقوق شهروندی یعنی چیزی که حق ایجاد می کند و قانون آن را پایه گذاری کرده است؛ در نتیجه ما با قانونگذار روبرو هستیم و او در ما تعهدی مبنی بر پایبندی به قوانین ایجاد کرده و ما باید این قوانین را رعایت کنیم.

وی حقوق شهروندی را موجب ایجاد تعهد در شهروندان بیان کرد و گفت: حقوق شهروندی در ایجاد آرامش شهروندان مؤثر بوده و به دنبال آن حقوقی از قبیل حقوق مدنی، حقوق سیاسی، حقوق اجتماعی را برای شهروندان فراهم می کند.

مریم برومند با اشاره به رابطه دوسویه اخلاق در فرهنگ شهروندی و مدیریت شهری، تصریح کرد: مدیریت شهری حقوقی برای شهروند ایجاد می کند که با توجه به زمینه آن در ابعاد سیاسی، اجتماعی، امنیتی و … خدماتی از سوی مدیران شهری فراهم می شود.

وی در توضیح دوسویه بودن این ارتباط ادامه داد: نیروی انتظامی در جامعه امنیت شهروندان را تأمین می کند و از سوی دیگر شهروند ارزشمند و خوب مکلف است به این امنیت احترام گذاشته و با نیروهای تأمین کننده امنیت همکاری کند.

برومند با بیان اینکه آشنایی با فرهنگ شهروندی در گذشته و حال متفاوت بوده است، گفت: در گذشته مردم در روستاها و شهرهای کوچک به طور طبیعی و با آموختن اندکی مهارت از پس وظایف خود بر می آمدند؛ در حالی که زندگی امروز مستلزم آموختن اصول اساسی است.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به مفاهیم ارزشمند موجود در تاریخ ایرانی و اسلامی افزود: آموزه هایی از قبیل جلوگیری از سد معبر و یا عدم وورد به حریم شخصی و فردی همسایه، دوست و همکار از مواردی است که همواره در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما به آن اشاره شده است.

وی افزود: دین اسلام سرشار از آموزه ها و مسائل کوچک و بزرگ است که برای من و شما آرامش فردی به ارمغان می آورد؛ اگر آن ها را بیاموزیم و استفاده کنیم، دنیای خودمان را زیباتر می کنیم.

برچسب ها:
اخلاق رادیو رفسنجان شهر من رفسنجان شهرداری رفسنجان فرهنگ شهروندی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان