حجاب گستره ای به بزرگی تاریخ حیات بشر / چادر یک حجاب ایرانی است

  • شناسه خبر: 11800
حجاب گستره ای به بزرگی تاریخ حیات بشر /  چادر  یک حجاب ایرانی است

حجاب ودیعه ای برای کائنات /سابقه ای به قدمت تاریخ بشر  به گزارش “خانه خشتی”:پوشش سابقه ای دیرینه به قدمت تاریخ بشر دارد و یکی از مهم ترین ویژگی ها و امتیاز انسان نسبت به حیوانات است . انسان ها پوشش بدن خود را متناسب با وضیعت آب و هوایی و اعتقادات و فرهنگشان انتخاب […]

خانه » آخرین اخبار » حجاب گستره ای به بزرگی تاریخ حیات بشر / چادر یک حجاب ایرانی است

حجاب ودیعه ای برای کائنات /سابقه ای به قدمت تاریخ بشر 
به گزارش “خانه خشتی”:پوشش سابقه ای دیرینه به قدمت تاریخ بشر دارد و یکی از مهم ترین ویژگی ها و امتیاز انسان نسبت به حیوانات است . انسان ها پوشش بدن خود را متناسب با وضیعت آب و هوایی و اعتقادات و فرهنگشان انتخاب می کردند .
پوشش علاوه بر  محفوظ کردن انسان در برابر خطرات محیطی , گرما و سرمای شدید و مراقبت از پوست او در برابر نور خورشید …  نقش مهمی در حفظ وی از نگاه های نامحرم دارد  و  به نوعی انکار ناپذیر ، بیانگر غفت و پاکدامنی  انسان است و اگر ما در طبیعت که ساخته دست صانعی بزرگ است ؛ نگاهی هر چند کوتاه بیاندازیم؛ خواهیم دید که حجاب و پوشش مطلق انسان نیست! بلکه حتی میوه ها هم دارای یک حجاب و حفاظی هستند و اگر آن حفاظ از بین برود شیء در دسترس همه قرار می گیرد و بی ارزش خواهد شد. به عنوان مثال گل با تمام زیبایی و لطافتش محصور در میان شاخ و برگ ها و محافظت شده با خار و تیغ است که  دست   باد خزان ، انسان و حیوانات را  کوتاه می کنند. این گل هر چه کمیاب تر  و سخت تر در دسترس باشد ؛ ارزش و اعتبار بیشتری خواهد داشت .
کمی فکر کنید به یک سیب زمینی … پس از کندن پوستش؛  بعد از مدتی سیاه می شود! تنها را  دور کردن آن از سیاه شدن، پوشش تازه ای با نام آب است تا از فاسد و آسیب بی حجابی در امان باشد.
انسان که اشرف مخلوقات است و مقام وی بر تمام مخلوقات عالم هستی شرف دارد در نوع وجودی خود با تمام انواعش به پوششی برای ادامه حیات نیاز دارد که قدمت این پوشش را اگر از زمان پدیدار شدن انسان در نظر بگیریم؛ می توان تغییر و تحولاتش را بسیار و انواع آن را مختلف دید.  پس می توان گفت: ( آن چه برای آدمی لازم و ضروری است حجاب است حال این که در ادوار مختلف به صورت های گونا گون جلوه کرده است، نیاز به بحث تفصیلی دارد.) از زمان های پیش از اسلام ،حجاب و پوشش در سطوح مختلف در ایران وجود داشته است و پوشش زن و مرد ایرانی از جمله مسایلی است که از دوران باستان دارای اهمیت بوده  و از ابتدای تاریخ باستانی این کشور تا کنون دستخوش تحولات عمیق نشده و مفهوم آن در فرهنگ ایرانی حفظ شده است.
تاریخ  تحولات حجاب در ایران
پوشش ایرانی به زمان های بسیار دور وحتی به قبل از میلاد حضرت میسح (ع) بر می گردد. در سال ۱۳۵۰ قبل از میلاد با شهادت آثار به جای مانده از تمدن ایلامی ها، ایرانیان لباس کامل به تن می کردند و حتی در تاریخ هم آمده است که پارسیان، باز گذاشتن هر یک از قسمت های بدن، جز  دستان را خلاف ادب می شمردند و به جهت پوشش سر و پای خود، از سربند یا کلاه یا پاپوش استفاده می کردند.
اگر چه پوشیدن لباس برای جلوگیری از سرما و تابش آفتاب و یا به منظور  حفظ بدن است، اما انتخاب رنگ و نقش‌ روی پارچه و تزیین لباس، معرف قومیت، شخصیت، باورها و منزلت اجتماعی است و اوصاف گفته شده از نظر روانشناسی بیانگر شخصیت یک فرد است.
اما عواملی از قبیل شرایط جغرافیایی، نحوه زندگی و اسکان  و اوضاع اجتماعی، جنگ ها و اوضاع سیاسی، اعتقادات مذهبی ، آداب و رسوم و نظام حاکم بر جامعه را می توان در فرم و اشکال لباس ها در یک جامعه تأثیر گذار دانست.
با یک نگاهی اجمالی به پوشش در ایران و تاریخ به وجود آمدن آن در این منطقه دانستیم که حجاب در هر سرزمینی با گونه ای خاص وجود داشته است. اما باید بدانیم که کشور ما یکی از نخستین، سرزمین هایی است که در بحث گرایش به پوشش در جهان  قدمتی طولانی دارد .
میراث دار فرهنگ حجاب ؛ بزرگترین مصرف کننده لوازم آرایشی !
پر واضح است در روند تاریخ ، بر اثر شرایط مختلف، حجاب برای ایرانیان به گونه های دیگر تغییر کرده و با ورود اسلام جایگاه معنوی و انسانی خاصی پیدا کرده است . جایگاهی که معرفت به آن می تواند ما را در حفظ حیات این در گران بها کمک کند .
متأسفانه هم اکنون در  کلان شهرها مخصوصا در پایتخت، مردم ایران با فرهنگی چند هزار ساله که با قدرت تمام صادر کننده آداب و رسوم زیبا و پسندیده بودند و روزگاری به عنوان اسوه و نمونه ی حفظ پوشش در دنیا سرآمد بودند ، تا حدی تنزل یافته اند که به بزرگ ترین مصرف کننده وسایل آرایشی در جهان هم  تبدیل شده اند.
عنوانی که نه تنها مدالی درخشنده بر پیکره فرهنگ غنی و دستورات اسلامی ما نیست بلکه سر منشاء  اعمال و رفتاره و هنجارهایی است که می تواند بر مهم ترین شرایط زندگی ما یعنی امنیت و حیا تأثیر منفی بگذارد .
  چه عواملی در فرهنگ  یک جامعه اثرگذارند ؟
از عواملی که می توان در تغییر فرهنگ های یک جامعه آن را دخیل دانست؛ دید غلط مردم نسبت به فرهنگ اصیل خود است. عده ای با نشستن در پای ماهواره ها و برنامه های فرهنگ ساز غربی، بر این باورند که فرهنگ ایرانی در دنیا به یک مهره سوخته تبدیل شده است و اگر خواستی، رسوا نباشی / هم رنگ جماعت شو …  در  واقع اینگونه می گویند که : (باید از فرهنگ های دیگر ملل به اصطلاح پیشرفته تقلید کنی تا تو هم در مسیر پیشرفت و ترقی ! قرار بگیری .
در صورتی که این یک اشتباه محض و حتمی است که عواقب آن را متأسفانه چند سالی است که می بینیم . الگوبرداری از غیر باعث سست شدن نظام خانواده و پس از آن جامعه می شود.
  خون بهای حجاب چند است ؟
 ما ایرانی ها باید همواره به این نکته عنایت خاصی داشته باشیم که رسم امانتداری ما از دیرباز در دنیا مشهور و زبانزد مردم بوده است. مگر پدران ما به تبعیت از انبیاء الهی ما را در امر حفظ حجاب به رعایت کردن این مقولیه ارزشمند ، سفارش نکرده اند؟ آیا این است رسم امانتداری در این میراث بزرگ!
مگر در زمان رضا شاه مادران و خواهران ما در راه مبارزه با کشف حجاب به شهادت نرسیدند؟ آیا فراموش کردن خون بهای حجاب ظلم به آنها نیست؟! کمی فکر کنید به چه قیمتی می توانیم  با دست خود حجابی که برای حفظ آن خون داده ایم را به یک مشت فرهنگ ناشناخته بفروشیم؟
از خواب گران، خواب گران  خیز !
عجب ! به تازگی عده ای هم  در جامعه پیدا شده اند و می گویند که چادر از پیشرفت  ما جلوگیری می کند و تمدن ما را خوار جلوه می دهد و یک صدا  در تبلی توخالی می کوبند که ( حجاب محدودیت است نه مصونیت)!
باید در جواب آنها گفت :بی حجابی و پوشش یک نوع تمدن است پس باید حیوانات از ما با متمدن تر باشند.
در زندگی هر شخصی چندین حالت برای خواب وی وجود دارد  . در نوع اول؛ شخص بر اثر خستگی به خواب عمیق فرو می رود و پس از صدا زدن بیدار می شود. نوع دوم ،  شخص فریبکار و دروغ گو است و خود را به خواب زده است . در حقیقت خود را به خواب می زند و اگر کسی در بیدار کردن این دو فرد تلاش کند، مسلما در امر بیدار کردن نفر دوم موفق نخواهد شد . امیدوارم که آن دسته از کسانی که بی حجابی را نوعی دست مایه برای امورات شهوانی خود قرار داده اند جزء دسته دوم نباشند.
تمثیل خوبی  در این  رابطه وجود دارد،  فرض کنید ( فردی یک قطعه  زمین، برای ساخت و ساز مسکن خریداری کند اما به هر علتی نمی تواند در آن کار کند!  بالاخره شب هنگامی  عمله و بنا و مهندس و مصالح می فرستد تا خانه ای برای او بسازند. پس از خرج بسیار و تکمیل شدن منزل می فهمد که خانه را در زمین شخص دیگری درست کرده اند! در آن زمان به او چه حالتی دست می دهد؟ این حالت را ما برای کسانی که با بی حجابی و پیروی نکردن از دستورات الهی وارد قیامت می شوند مثال می زنیم.)
خوب است افرادی  که با ترویج این بی فرهنگی ها در جامعه، قصد گمراه کردن جوانان را دارند بدانند که زمانی می رسد ؛خواهند دید که با توپ همسایه بازی می کردند  و از خود چیزی برای ادامه بازی ندارند.
در پایان این نوشته نیکوست به سخن حضرت آیت الله خامنه ای در جمع پرستاران اشاره کنیم:
مقام معظم رهبری در بیانات گهربار خود با اشاره به ایرانی بودن حجاب می فرمایند: «زنان ما چادر را انتخاب کرده اند… زنان ما می خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند و چادر «لباس ملی» ماست. چادر بیش از آنکه یک حجاب اسلامی باشد، یک حجاب ایرانی است! مال مردم ما و لباس ملی ماست. ( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار پرستاران ۲۰،۷،۷۳)

مهدی امیری پور نویسنده طنین یاس

برچسب ها:
بزرگی تاریخ چادر حجاب حجاب ایرانی حیات بشر گستره ای
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان