تأثیر المان ها و مؤلفه های فرهنگی و هنری در افزایش امید شهروندی

  • شناسه خبر: 117418
تأثیر المان ها و مؤلفه های فرهنگی و هنری در افزایش امید شهروندی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رفسنجان گفت: هر چقدر شهر زیباتر باشد، اعتماد به نفس و غرور مردم به واسطه نمایش زیبایی ها، جاذبه ها و توانمندی های فرهنگی و هنری شهر بالاتر می رود.

خانه » آخرین اخبار » تأثیر المان ها و مؤلفه های فرهنگی و هنری در افزایش امید شهروندی

به گزارش خانه خشتی، ایمان محمدآبادی در برنامه رادیویی «شهر من رفسنجان» در بیان تعریفی از واژه فرهنگ، آن را مجموعه آداب و رسوم، باورها، بایدها، نبایدها، ارزش ها و ضد ارزش های جامعه عنوان کرد و گفت: به طور عام رفتارهای روزمره، آداب معاشرت، رفتار ما با یکدیگر و آداب و سنن در حوزه فرهنگ قرار می گیرد.

وی در ادامه هنر را زیر مجموعه ای از فرهنگ دانست که توسط هنرمندان و فعالان این عرصه خلق می شود و با اشاره به کاربرد هنر در حوزه های مختلف از قبیل صنعت، اظهار کرد: هر رفتاری که آمیزه ای از زیبایی داشته باشد و تولید را از روزمرگی جدا کند به عنوان هنر تعبیر می شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رفسنجان با تأکید بر اینکه فرهنگ و هنر دو جزء جدایی ناپذیرند و تحت هیچ شرایطی نمی توان فاصله و جدایی بین آن ها قائل شد، تصریح کرد: هنر بخشی از فرهنگ ماست و این هنر ما را با سایر کشورها و زبان ها متمایز می کند؛ همچنان که هنر ایرانی یا شعر شاعران رفسنجانی در سطوح مختلف دیگری قابل شناسایی و با جای دیگری تفاوت دارد.

محمدآبادی در تشریح ارتباط میان فرهنگ و هنر، وجود نقاشی های به جا مانده روی دیوار غارها در دوران زندگی انسان های نخستین را نمونه یک اثر هنری برشمرد که به فرهنگ آنان متصل بوده و نسل به نسل منتقل گشته است.

وی خط را یک شیوه نگارشی و یک اثر هنرمندانه بیان کرد و گفت: خط در نگاه اول به منظور انتقال مفاهیم و ایجاد یک زبان مکتوب برای انتقال مسائل فرهنگی و روزمره اجتماعی جامعه بوده است که بعدها به هنر تبدیل شد.

محمدآبادی با اشاره به اهمیت نقش خانواده به عنوان کوچکترین اجتماع و پایه اصلی جامعه در فرهنگ و هنر، گفت: خانواده اساس فرهنگ یک جامعه است؛ بیشترین مفاهیم فرهنگی در سال های ابتدایی زندگی انسان دریافت می شود؛ لذا اهمیت خانواده به این موضوعات و شناخت خانواده از فرهنگ و جامعه موجب انتقال مفاهیم به فرزندان می شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رفسنجان در ادامه به نقش متقابل جامعه و خانواده در حوزه فرهنگ اشاره کرد و افزود: خانواده نقش بسیار مهمی در کشف استعدادهای هنری فرزندان دارد و می تواند با پرورش قابلیت ها از طریق ارائه آموزش های هنری توانمندی های فرزندان را بارور کند تا نسلی از هنرمندان شکل بگیرد.

محمدآبادی با بیان اینکه فرهنگ همان چیزی است که مردم در جامعه با خود دارند و حمل می کنند، اظهار کرد: برای افزایش جایگاه فرهنگ و هنر در میان شهروندان بایستی ضمن مطالعه جامعه، نازیبایی ها را در جامعه پالایش کنیم و جایگزینی برای آن بیابیم؛ به طور مثال اگر در حوزه پوشش مشکل و نازیبایی وجود دارد، با استفاده از هویت ها و ظرفیت های فرهنگی و تاریخی شهر و جامعه مواردی را استخراج و به روز کنیم و در قالب های مختلف فرهنگی و هنری به مردم آموزش دهیم تا جامعه ای بهتر و با فرهنگ بهتری داشته باشیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رفسنجان با ابراز تأسف از بروز تغییرات اجتماعی ناشی از مسائل معیشتی و اقتصادی در جامعه، گفت: متأسفانه شاهد حذف کالاهای فرهنگی از سبد خانوار هستیم که این اتفاق ضربه بزرگی به جامعه ما زده است و اگر ادامه یابد، ضربه های بیشتری خواهیم خورد؛ حذف کالاهای فرهنگی از قبیل کتاب، موسیقی، سینما و تئاتر از سبد نیازهای خانواده مصیبت هایی به بار می آورد.

وی با اشاره به رابطه مستقیم میان فرهنگ و هنر و امید شهروندی، خاطر نشان کرد: مواردی چون روشنایی معابر، طراحی پارکها، نصب المان ها، طراحی محیطی و مبلمان شهری از سنگفرش گرفته تا پیاده روها و … از جمله مؤلفه های فرهنگی و هنری است که در معرض جامعه و مردم قرار می دهیم تا مفاهیمی را القاء کنیم.

محمدآبادی یادآور شد: بخشی از امید شهروندی مربوط به شهروندان و بخشی مربوط به میهمانانی است که در مناسبت های مختلف وارد شهر می شوند؛ هر چقدر شهر زیباتر باشد، اعتماد به نفس و غرور مردم نیز به واسطه نمایش زیبایی ها، جاذبه ها و توانمندی های فرهنگی و هنری شهر بالاتر می رود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رفسنجان با اشاره به تعامل مثبت این اداره با شهرداری و شورای اسلامی شهر، وجود شهر زیبا را موجب افزایش امید شهروندان دانست و تصریح کرد: بخشی از پیشنهادات و طرح های ما در شهر انجام شده و بخشی دیگر نیز در حال مطالعه برای اجراست؛ ما وظیفه داریم پیشنهادات و طرح هایمان را به شهرداری و شورای اسلامی شهر ارائه دهیم؛ آن ها نیز تلاش می کنند تا این اتفاق بیفتد و شهری زیبا داشته باشیم.

برچسب ها:
امید شهروندی خانواده رادیو رفسنجان شهر من رفسنجان شهرداری رفسنجان فرهنگی هنری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان