نگاهی به گمانه زنی ها درباره حمله به ایران/جنگ روانی با چاشنی تهدید و بلوف

  • شناسه خبر: 11705
نگاهی به گمانه زنی ها درباره حمله به ایران/جنگ روانی با چاشنی تهدید و بلوف

به گزارش “خانه خشتی”: این روزها بحث درباره یک موضوع قدیمی باز هم آنقدر داغ شده که همه رسانه های دنیا هر هفته انتشار چندین خبر وگزارش درباره آن را در دستور کار خود قرار می دهند. به ویژه که در چند هفته اخیر مقامات اسرائیلی با صحبتهای تند و آتشین خود این بحث قدیمی […]

خانه » آخرین اخبار » نگاهی به گمانه زنی ها درباره حمله به ایران/جنگ روانی با چاشنی تهدید و بلوف

به گزارش “خانه خشتی”:

این روزها بحث درباره یک موضوع قدیمی باز هم آنقدر داغ شده که همه رسانه های دنیا هر هفته انتشار چندین خبر وگزارش درباره آن را در دستور کار خود قرار می دهند. به ویژه که در چند هفته اخیر مقامات اسرائیلی با صحبتهای تند و آتشین خود این بحث قدیمی یعنی حمله به ایران را بیش از گذشته به تیتر اول رسانه ها تبدیل کرده‌اند.

در این میان موضوعی که مورد توجه کارشناسان قرار گرفته بحث بلوف زدن و یا تصمیم عملی اسرائیل دراین باره است؟ از طرف دیگر در این موضوع تردیدی وجود ندارد که اسرائیل برای اقدام به چنین علمی که از سوی بسیاری خود رسانه ها و صاحب نظران یهودی جنون آمیز خوانده می شود نیاز به کمک وهمراهی تمام عیار آمریکا و متحدین منطقه‌ای‌اش دارد.

اما در چند روز اخیر بسیاری از رسانه‌های غربی خبر از پیام محرمانه‌ای می‌دهند که از سوی کاخ سفید به سوی مقامات ایران فرستاده شده است. پیامی که به تعبیر بسیاری معادلات جدیدی را در این بحث آَشکار و روشن می کند. آن چنان که چندی پیش ژنرال دمپسی در مصاحبه ای با خبرگزاری سی ان ان درباره حمله نظامی اسرائیل، ایران را بازیگری معقولی دانست که حمله به آن باعث بی ثباتی در کل منطقه خاورمیانه می‌شود. از طرف دیگر این ژنرال بلندپایه آمریکایی در میان خبرنگاران  در لندی، با لحنی بسیار جدی به این مسئله اشاره کرده است که اگر اسرائیل تصمیم حمله به ایران دارد باید به تنهایی این کار را انجام دهد و او به هیچ وجه نمی خواهد دراین راه جنون آمیز با اسرائیل همکاری داشته باشد.

به نظر می رسد که علاوه برژنرال‌های آمریکایی، اوباما هم پیام‌های پنهانی به تل آویو مبنی بر عدم حمایت آمریکا در حمله به ایران فرستاده است که نشانه‌هایی از تصمیم جدی آمریکا برای جلوگیری از ایجاد هر گونه تنشی دراین باره دارد.

این در حالی رخ می دهد که آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان هم در پیام جداگانه ای از مقامات اسرائیلی خواسته است که از هر گونه رفتار غیر عقلانی که برضرر خود اسرائیل خواهد بود خودداری کنند. رفتار غیر عقلانی که بسیاری از دیگر صاحب نظران هم صراحتا برآن تاکید داشته اند و حتی آسیبهای آن را برای ساکنین تل آویو جنون آمیز خوانده‌اند.

چندی پیش خبر تجمع ضد جنگ بخش قابل توجهی از شهروندان اسرائیلی در مقابل خانه شخصی ایهود باراک تا چندین هفته به خبر اول رسانه‌های آمریکا و اسرائیلی تبدیل شده بود که این موضوع به باور کارشناسان حکایت از نگرانی شهروندان اسرائیلی از هر گونه رفتار غیر عقلانی دارد.

اما با توجه به تمام این اظهارنظرها و نگرانی هایی که از سوی مقامات کشورهای غربی درباره حمله اسرائیل ابراز می شود به نظر می رسد که دلایلی وجود دارد که بسیاری از کشورهای غربی حاضر به بیان آن نیستند.

از بلوف زنی تا عدم حمایت آمریکا

حسین قاسمی، استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی، به صحبتهای دمپسی درباره قدرت بحران آفرینی ایران برای اسرائیل اشاره می کند و می گوید: غربی‌ها به خوبی به ظرفیت‌های ایران آگاه هستند و براین مسئله واقفند که هر گونه حرکت غیر منطقی از سوی اسرائیل می تواند تبعات جبران ناپذیری برای این رژیم و متحدین منطقه ای غرب داشته باشد. درواقع علاوه بر صرف نامشروع بودن این حمله و فشار افکار عمومی، این قدرت ایران است که غربی‌ها را به شدت نگران می کند. از طرف دیگر اسرائیل هم بدون پشتیبانی آمریکا هرگز دست به این کار نخواهد زد. کمکی که آمریکای تصمیم به اجرایی کردن آن ندارد.

قاسمی در ادامه با اشاره به بلوف زنی سیاسی اسرائیل می افزاید: این رژیم بیش از هر زمان دیگری به دنبال ایجاد یک جنگ روانی است و به نظر می‌رسد که مقامات آن راه فشار بر ایران را این جنگهای روانی می‌پندارند که تاکنون موفقیتی برای آنها در پی نداشته است. در واقع اسرائیل بیشتر ناامن نشان دادن فضای ایران را پی گیری می کند. نشانه های این گونه تلاشهای روانی را هم حتی می توان در برگزاری اجلاس غیرمتعهدها و فشار اسرائیل برکشورهای شرکت کننده مشاهده کرد.از سوی دیگر قدرت منطقه ای ایران باعث شده که مقامات اسرائیلی در داخل به شدت از سوی افکار عمومی تحت فشار قرار بگیرند که شواهد عینی این گونه فشارها را می توان در تجمع مقابل خانه نخست وزیر اسرائیل به عینه مشاهده کرد.

باراک اوباما در سخنرانی انتخاباتی خود در کارولینای شمالی در مورد ایران بسیار محتاطانه صحبت کرد وتنها اشاره ای به صحبتهای قبلی خود داشت. به نظر می رسد که هدف این جنگ روانی ادامه جنگ اقتصادی است که غرب از مدتها پیش با ایران شروع کرده  و همچنان ناامید از نتیجه گیری دراین باره براین موضوع خود پافشاری می کند و به تازگی با افزودن بار خبری جنگ اسرائیل سعی در اضافه کردن چاشنی حمله به ایران به این جنگ روانی دارد.

علی فرازمند

برچسب ها:
جنگ روانی با چاشنی تهدید و بلوف نگاهی به گمانه زنی ها درباره حمله به ایران
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان