ارزیابی استراتژیک درباره علت تغییر لحن ناگهانی نتانیاهو و باراک درباره برنامه هسته ای ایران

  • شناسه خبر: 11698
ارزیابی استراتژیک درباره علت تغییر لحن ناگهانی نتانیاهو و باراک درباره برنامه هسته ای ایران

به گزارش“خانه خشتی” به نقل از ایران هسته ای، رسانه های صهیونیستی و امریکایی از تعدیل یکباره لحن بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک درباره برنامه هسته ای ایران خبر می دهند. نتانیاهو و باراک که تا پیش از این هیچ فرصتی را برای تاکید بر اینکه خود را برای درگیری نظامی با ایران آماده می […]

خانه » آخرین اخبار » ارزیابی استراتژیک درباره علت تغییر لحن ناگهانی نتانیاهو و باراک درباره برنامه هسته ای ایران

به گزارش“خانه خشتی” به نقل از ایران هسته ای، رسانه های صهیونیستی و امریکایی از تعدیل یکباره لحن بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک درباره برنامه هسته ای ایران خبر می دهند.

نتانیاهو و باراک که تا پیش از این هیچ فرصتی را برای تاکید بر اینکه خود را برای درگیری نظامی با ایران آماده می کنند از دست نمی دادند، در دو روز گذشته آشکارا لحنی متفاوت در پیش گرفته اند.

بنیامین نتانیاهو که جلسه روسای سازمان های اطلاعاتی با کابینه امنیتی اش را روز چهارشنبه به دلیل آنچه اعتراض به درز اطلاعات محرمانه خوانده لغو کرد، روز گذشته برای اولین بار در ماه های اخیر طی اظهاراتی تاکید کرد عقیده دارد به شرطی که تحریم ها علیه ایران تشدید شود، همچنان می توان به دیپلماسی در مورد ایران زمان داد.

کانال ده تلویزیون اسرائیل نیز روز پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۱ (۶ سپتامبر ۲۰۱۲) به نقل از منابع ناشناس بسیار نزدیک به نتانیاهو گزارش کرد که احتمال حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران در حال کمتر شدن است.

دراین گزارش آمده است: «نخست وزیر اسرائیل قرار است در پایان ماه جاری در نیویورک با رئیس جمهوری آمریکا ملاقات کند و اگر در این دیدار اوباما بر خطوط قرمز تاکید کند و شخصا پای بندی خود را ابراز دارد اسرائیل به ایران حمله نخواهد کرد».

در همین حال ایهود باراک هم در اظهاراتی تنها به «حق تصمیم گیری مستقل اسراییل درباره ایران» اشاره کرد بی آنکه از حمله نظامی علیه ایران سخنی بر زبان بیاورد.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان از تل آویو در روز جمعه ۱۷ شهریور، ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که پنجشنبه شب در حزب استقلال تل آویو سخنرانی می کرد، اظهار داشت: «اسرائیل و آمریکا ساعت‌هایی در اختیار دارند که هر یک در مورد برنامه هسته ای ایران با سرعت های متفاوتی جلو می رود. هر چند اسرائیل و آمریکا اختلافاتی دارند اما اسرائیل بر حق خود برای اقدام مستقل تاکید و آمریکا این موضوع را درک می کند. هیچ شکی در مورد آمادگی اسراییل برای رویارویی با این چالش در همه سطوح وجود ندارد و تنها اسرائیل در خصوص آینده و امنیت خود تصمیم گیری خواهد کرد».

درباره علت این تغییر موضع ناگهانی، حدس های متفاوتی از جانب تحلیلگران زده شده است.

نخست، عده ای از تحلیلگران عقیده دارند این تغییر لحن در واقع محصول جلسه اطلاعاتی روز چهارشنبه است که در آن اعضای جامعه نظامی و اطلاعاتی اسراییل مجددا و به صراحت بر مخالفت خود با هرگونه رویارویی نظامی با ایران و تبعات غیر قابل پیش بینی و بسیار خطرناک آن تاکید کرده اند.

علت دوم مربوط به امریکاست. مقام های دولت امریکا در هفته های گذشته به صراحت تاکید کرده اند که با هیچ نوعی از درگیری نظامی با ایران همراهی نخواهند کرد. صریح ترین اظهار نظر در این باره متعلق به مارتین دمپسی رییس ستاد ارتش امریکا بود که گفت کشورش هرگز «هم دست» چنین حمله ای نخواهد شد. از سوی دیگر، سیاستمداران اسراییلی به شدت به نتانیاهو هشدار داده اند که در حال فراتر رفتن از مرزهای مجاز است و با دخالت بیش از حد در امور داخلی امریکا ممکن است به روابط راهبردی اسراییل و امریکا چنان صدمه ای بزند که این صدمه هرگز –بویژه اگر اوباما مجددا در انتخابات رای بیاورد- قابل جبران نباشد.

سومین علت مربوط به نزدیک شدن زمان دیدار نتیانیاهو و اوباما در حاشیه نشست سران کشورهای جهان در نیویورک است که هر ساله در ماه سپتامبر برگزار می شود. ظاهرا قرار است نتانیاهو و اوباما در حاشیه این اجلاس دیدار کنند و عقیده صهیونیست ها این است که بهتر است فتیله لفاظی علیه ایران را پایین بکشند تا شاید در این دیدار اوباما برخی از خطوط قرمز پیشنهادی اسراییل درباره ایران را بپذیرد و به آن متعهد شود.

به عقیده کارشناسان در تهران، مهم ترین خط قرمزی که نتایناهو در پی تحمیل آن به اوباماست این است که رسما اعلام کند هرگز هیچ سطحی از غنی سازی در ایران را نخواهد پذیرفت.

برچسب ها:
ارزیابی استراتژیک درباره علت تغییر لحن ناگهانی نتانیاهو و باراک درباره برنامه هسته ای ایران
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان