درخشش دانشجوی رفسنجانی در عرصه پژوهش و چاپ کتب و مقالات علوم و معارف قرآن کریم

  • شناسه خبر: 114757
درخشش دانشجوی رفسنجانی در عرصه پژوهش و چاپ کتب و مقالات علوم و معارف قرآن کریم

محمد کرمی نیا دانشجوی مقطع کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث دانشکده تفسیر و معارف قرآن قم در طول نیمسال تحصیلی جاری موفق به نگارش ۸ مقاله در همایش های مختلف شده است.

خانه » فرهنگی مذهبی » درخشش دانشجوی رفسنجانی در عرصه پژوهش و چاپ کتب و مقالات علوم و معارف قرآن کریم

به گزارش خانه خشتی به نقل از پایگاه قرآنی – دانشگاهی ایحاء، محمد کرمی نیا دانشجوی مقطع کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث دانشکده تفسیر و معارف قرآن قم در طول نیمسال تحصیلی جاری موفق به نگارش ۸ مقاله در همایش های مختلف شده است.

وی در همایش قرآن و علوم انسانی دانشکده علوم قرآنی میبد ۲ مقاله با عناوین «معادل گذاری نقش نحوی حال در ترجمه های فارسی قرآن کریم» و «رنگ ها از منظر قرآن و روانشناسی» رائه کرد که مقاله اول رتبه اول را در این همایش کسب نمود و به صورت سخنرانی در همایش ارائه شد و مقاله دوم نیز پذیرفته شد و در کتاب همایش به چاپ رسید.

همچنین در همایش ملی روش پژوهشی علامه معرفت کرمان مقاله ای با عنوان «بررسی روش تفسیر قرآن به قرآن و جایگاه نکات ادبی و بلاغی و کلامی در تفسیر اثری جامع علامه معرفت» را ارائه نمود که حائز رتبه دوم در این همایش گردید.

پذیرش دو مقاله با عناوین «راهکارهای انتقال روحیه فرهنگ شهادت به نسل جوان» و «فرهنگ ایثار و شهادت و نقش زن در این مقوله» در همایش ملی ۳۰۰۰ شهید استان خراسان شمالی از دیگر افتخارات وی می باشد.

سه مقاله « سیره اقتصادی امام جواد علیه السلام»، « مسائل و دگرگونی فکری و فرهنگی عصر امام جواد علیه السلام» و «پژوهشی به مسائل و جریان های فکری عصر امام جواد علیه السلام در قالب فرقه های موجود» در همایش علمی – پژوهشی سیره امام کاظم و امام جواد علیهما السلام نیز از این دانشجو به چاپ رسیده است.

از این رو در خصوص موضوعات مختلف پژوهشی و همچنین انگیزه های وی برای فعالیت در این حوزه با این دانشجوی فعال به گفت و گو پرداختیم.

ایحاء – در ابتدا خود را به طور مختصر معرفی نمایید و بفرمایید که از چه تاریخی به فعالیت های پژوهشی پرداخته اید.

محمد کرمی نیا هستیم ، متولد آذر۱۳۷۴ ،  اهل شهرستان رفسنجان ، دانشجوی کارشناسی علوم قرآن و حدیث (ترم سوم) دانشکده علوم قرآنی قم.
بنده فعالیت پژوهشی را از تاریخ  ۱۲ مهر امسال برای همایش ملی ۳۰۰۰شهید استان خراسان شمالی شروع کردم و به لطف خداوند متعال توانستم سه مقاله در زمینه ایثار و شهادت ینویسم و ارسال کنم که در همایش ذکر شده ۲ مقاله از بنده پذیرفته شد و این شد شروع کار پژوهشی من و انگیزه ای برای کارهایم.

ایحاء – علل و اهداف خود را از انجام فعالیت های پژوهشی بیان نمایید.

علتی که بنده به فعالیت های پژوهشی روی آوردم ، علاقه زیاد به این کار می باشد و در این کار هدفی دارم و آن هم این است که مقالات و پژوهش هایی که در این عرصه انجام میدهم ، بتواند گرهی از مشکلات جامعه قرآنی کشور را در سطح کشور حل کند و هدف پژوهش، رسیدن به نقطه حل مشکلات جامعه می باشد.

ایحاء – به نظر شما جامعه امروز تا چه حد به انجام کارهای پژوهشی نیاز دارد. 

مطالعه و تحقیق و پژوهش از هدف های عمده و اساسی دانشگاه است و آنچه امروز می تواند نیاز های اساسی کشور را در حل مشکلات موجود برطرف نماید، آموزشِ همراه با تحقیق و پژوهش است.

ایحاء – نگاه امروز جامعه به کارهای پژوهشی چگونه است؟ آیا جامعه مبنا و زیربنابودن کارهای پژوهشی را پذیرفته است ؟ دیدگاه شما در این باره چیست؟

امروزه جایگاه پژوهش در کشور ما در وضعیت مطلوبی است و رشد چشمگیری در امر پژوهش را شاهد هستیم و پژوهش های ما در سطح خوبی قرار دارد  و این همان رشدی است که همواره حضرت آقا بر آن تأکید داشته اند. البته ناگفته نماند مدتی است که سرعت رشد در این حوزه بخصوص فعالیت های قرآنی کم شده است.

ایحاء – با توجه به اینکه حضرتعالی در یک ترم تحصیلی ۸ مقاله به همایش های مختلف علمی پژوهشی ارسال نموده اید ، مهمترین علل پیشرفت خود در فعالیت های پژوهشی را چه میدانید؟

مهم ترین علت پیشرفتم در فعالیت های پژوهشی در وهله اول توکل به خدا و سپس پشتکار در این عرصه می باشد و در آخر تشویق های خانواده ام .

ایحاء – بزرگترین مشکلات بر سر راه پژوهش های قرآنی چیست ؟

موانع زیادی همواره بر سر راه پژوهش های قرآنی وجود دارد که مهمترین آن ها عبارت اند از کمبود انگیزه دانشجویان  ، کمبود منابع علمی ، مشکلات ترجمه نشدن برخی از کتب  ، کمبود و در مواردی عدم وجود کتابخانه های تخصصی قرآن و حدیث در شهرستان ها و استان ها

ایحاء – راه کارهای خود را جهت رفع مشکلات و موانع موجود در امر پژوهش های قرآنی بیان کنید.

بنظر بنده مهم ترین راهکار در جهت رفع این مشکلات  ایجاد انگیزه در دانشجویان برای انجام کارهای پژوهشی می باشد که این کار را اساتید دانشگاه ها می توانند انجام بدهند . همچنین ایجاد مراکز پژوهشی در شهرستان ها و استان ها و  دایر کردن امکانات نرم افزاری میان پژوهشگران از دیگر راه کارها است.

ایحاء – چه پیامی برای کسانی که میخواهند در عرصه پژوهش به خصوص پژوهش های قرآنی فعالیت نمایند، دارید؟

در اولویت اول به خداوند توکل نمایند و سپس موضوعی را انتخاب کنند که برایشان جالب است و به جمع آوری اطلاعات و نوشتن مقاله اقدام کنند و از نرم افزارهای پژوهشی بخصوص جامع التفاسیر و جامع الحادیث و مشکات در نوشتن مقالات کمک بگیرند و زمانی که مقاله آماده شد ، برای همایش هایی که با موضوع مقاله تطابق دارد ارسال کنند. به امید خدا نتیجه کارشان را خواهند گرفت و بنده هم آماده همکاری با پژوهشگران در حوزه قرآن و حدیث می باشم که می توانند با ایمیل من مکاتبه نمایند . (karaminia.mohammad@yahoo.com)

ایحاء – در پایان ضمن تشکر از توجه حضرتعالی ،نظرات ، پیشنهادات و انتقادات خود را در خصوص موضوع مصاحبه بیان کنید.

در پایان جا دارد تشکر کنم از پایگاه قرآنی –  دانشگاهی ایحاء که فرصتی را برای این گفت و گو محیا کردند و همچنین تشکر ویژه ای از پدر مهربانم ، مادر عزیزم  و خواهر دلسوزم که همواره در همه ی مراحل زندگی مشوق من بوده اند.

برچسب ها:
درخشش
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • محمد کرمی نیا

    ممنون از شما بزرگواران به سبب انتشار این خبر (با احترام - کرمی نیا)
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان