گزارش خانه خشتی از امکانات درمانی و بیمارستانی رفسنجان؛

رفسنجان شهر خیرین بیمارستانی

  • شناسه خبر: 114589
رفسنجان شهر خیرین بیمارستانی

امکانات درمانی و بیمارستانی رفسنجان به همت دستهای پرمهر خیرین این شهر بنا شده اند.

خانه » پزشکی و سلامت » رفسنجان شهر خیرین بیمارستانی

به گزارش خانه خشتی ، اولین خشت نظام درمانی رفسنجان در سال ۱۳۱۷ گذاشته شد. زمانی که حاج حسن مرادی عملیات احداث بیمارستان مرادی را آغاز کرد. و در سال ۱۳۳۰ نخستین بیمارستان تاریخ رفسنجان بنیان نهاده شد. و ۲ سال پس از آن یعنی در سال ۱۳۳۲ بیمارستان معین زاده که به بیمارستان شاه معروف بود در میدان فردوس به همت معین زاده خیر تاسیس شد که پزشکان آن سالهای سال هندیان بودند. بیمارستان مرادی تا سال ۱۳۵۵ فقط بیمار داخلی بستری می کرد. اما پس از آن در سال ۳۵ با دعوت از دو پزشک جراح آلمانی فعالیت اتاق عمل آن آغاز شد. تا سال ۱۳۵۰ بخش ارتوپدی نیز به آن افزوده است. بیمارستانی که تا قبل از انقلاب وابسته به هلال احمر(شیر وخورشید) بود اما پس از آن زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت.

شانزده سال پس از افتتاح نخستین بیمارستان رفسنجان خیری دیگر در این عرصه قدم گذاشت. علی اکبر نیک نفس یک قسمت از اموالش را وقف هلال احمر(شیر و خورشید سابق) کرده بود که قطعه از این اموال به ساخت زایشگاه اختصاص یافت. که در سال ۱۳۴۵ با نظارت ایرج نیک نفس فرزند حاج علی اکبر زایشگاه نیک نفس به بهره برداری رسید. و در سال ۷۴ از محل موقوفات  خیری دیگر یعنی فرج الله آزادی زایشگاه آزادی به زایشگاه نیک نفس اضافه شد.

اما سال ۱۳۶۰ باز هم به همت خیری دیگر یعنی حاج اصغر نظری و دیگر خیرین سنگ بنای بیمارستانی دیگر در رفسنجان گذاشته شد. بیمارستان علی بن ابیطالب در عید غدیر سال ۱۳۶۵ افتتاح شد. این بیمارستان با برخورداری از امکانات و تجهیزات ویژه و بخشهای مختلفی از جمله : جراحی عمومی، ارتوپدی،داخلی، بخش عفونی، مغز و اعصاب، ICU، CCU ،  NICU، اتاق عمل، اورژانس، MRI ، سی تی اسکن، آنژیوگرافی و جراحی قلب با ۳۰۰ تخت خواب از مهترین بیمارستان های استان به شمار می رود. تعداد مراجعه کننده به این بیمارستان در حال حاظر ماهیانه قریب به ۹ هزار نفر است که ضریب اشغال تخت ها بالای ۸۰ درصد است و میزان مرگ و میر در این بیمارستان تقریبا سه دهم است.

سال ۱۳۶۵ و همزمان با افتتاح بیمارستان علی بن ابیطالب، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با همت نماینده وقت رفسنجان در مجلس شورای اسلامی یعنی حاج شیخ حسین هاشیمان و جمعی از خیریین بنیاد نهاده شد. که با پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی و پرستاری ، تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی کرمان فعالیت خود را آغاز کرد. و در سال ۱۳۶۹ این دانشگاه رسما استقلال یافت و کار خود را در زمینه تربیت نیروی انسانی پرستاری، مامایی، پزشکی و دندانپزشکی مورد نیاز کشور دنبال نمود. به طور کلی فعالیت های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان: در حیطه سه دانشکده پزشکی، دندانپزشکی ، پرستاری مامایی صورت می گیرد که به شرح ذیل می باشد:

دانشکده پزشکی

این دانشکده فعالیت آموزشی خود را در سال ۱۳۶۵ در ساختمان قدیمی بیمارستان معین زاده، با قدمتی بیش از نیم قرن آغاز نمود. این دانشکده با همت نیکوکارانی همچون حاج محمد فروتن و مرحوم حاج حسین امین در سال ۱۳۹۳ به پردیس دانشگاه انتقال یافت. تعداد دانشجویان این دانشکده ۶۰۳ نفر می باشد که در رشته پزشکی ، پزشک خانواده ، دکترای تخصصی پزشکی ، بهداشت عمومی و مهندسی بهداشت محیط  مشغول به تحصیل می باشند.

دانشکده پرستاری ،مامایی

این دانشکده در سال ۱۳۶۷ در زمینی به وسعت ۱۲۰۰۰ متر مربع و با زیر بنای حدود ۴۰۰۰ متر مربع توسط بنیاد خیریه شفیعی پور احداث که دارای ۳ ساختمان مجزا می باشد. هم اکنون این دانشکده دارای ۹۲۲ دانشجو در رشته های مختلف می باشد.

دانشکده دندانپزشکی

این دانشکده در سال ۱۳۷۰ تحت عنوان بهداشتکاران دهان و دندان فعالیت خود را آغاز و در سال ۱۳۷۱ از بهداشتکاران دهان و دندان به دانشکده دندانپزشکی ارتقاء داده شد و با پذیرش ۳۵ دانشجو در سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را آغاز نمود. و هم اکنون با تعداد ۲۱۵ دانشجو در مقطع دکترای حرفه ای و تکمیلی به کار خود ادامه می دهد.

 

 

برچسب ها:
بیمارستانهای رفسنجان خیرین رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان