از تیتری هنجار شکنانه تا اقدامی قانون شکنانه

کاش دانشجویان پیام نور به همه مسائل اینقدر حساس بودند

  • شناسه خبر: 114114
کاش دانشجویان پیام نور به همه مسائل اینقدر حساس بودند

روز دانشجو ذاتا سیاسی است. این را می توان از تاریخ آن و اتفاقات رخ داده در ۱۶ آذر ۳۲ درک کرد. البته این صفت «سیاسی» معطوف به رسالتی است که دانشگاه و دانشجو از حیث مسائل سیاسی و اجتماعی دارند.

خانه » رفسنجان » کاش دانشجویان پیام نور به همه مسائل اینقدر حساس بودند

پایگاه خبری خانه خشتی در تاریخ ۲۷ آذر ماه گزارشی را با تیتر «هنجار شکنی این بار در دانشگاه پیام نور رفسنجان با پخش موسیقی زنده» بر روی خروجی خود قرار داد که با واکنش های غیر رسمی مختلفی از سوی برخی دانشجویان در فضای مجازی با تحریک مسئول فرهنگی آن دانشگاه روبرو شد و مباحث و سخنانی مطرح شد که انصافا نه در خور جایگاه دانشگاه پیام نور بود و نه در خور دانشجویان فهیم آن دانشگاه و نه در خور آن مسئول محترم.
آنچه که پس از انتشار این گزارش در فضای مجازی رخ داد متاسفانه خلاف قانون و اخلاق دانشگاهی بود. قصه از آن جا شروع شد که مسئول محترم فرهنگی دانشگاه که خود دارای سوابق روشن فرهنگی اجتماعی و سیاسی هستند و از نیروهای مخلص و ارزشی شهر رفسنجان به شمار می روند اقدام به انتشار پیامکی به دانشجویان کردند و از آنها خواستند تا در مقابل این تهمت ها کوتاه نیایند و به اصطلاح از خجالت خانه خشتی در بیایند. متن این پیامک به این شرح است:
«سلام. ۱۲ روز بعد از برگزاری جشن روز دانشجو امروز یکی از سایت های خبری رفسنجان اقدام به نشر خبری پیرامون این جشن کرده و جشن رو هنجارشکنی قلمداد کرده لذا شایسته هست دانشجویان حاضر در جشن از این حرکت زشته این سایت خبری اعلام بیزاری کنند. آدرس گروه این خبرنامه در زیر می باشد: خبرنامه خانه خشتی پاتوقی برای اشتراک اخبار سراسری ایران و جهان»
با این پیامک سیلی از هجمه ها و توهین ها به این سایت سرازیر شد. دانشجویانی با تعابیری چون بنگاه خبر پراکنی/ دروغ گویی/ خبرهای مسخره/ ما درب سایت را تخته می کنیم/ ما از حق خود دفاع می کنیم/ ما تا تعطیلی این سایت از پای نمی نشینیم و… اعتراض خود را اعلام کردند که همه این موارد با نظارت آن مسئول محترم بوده است. و آنچه که شاهد بودیم این بود که مسئولان خانه خشتی صبورانه اجازه دادند تا همگان نظرات خود را اعلام دارند. آتش توپخانه پیام نوری ها آنقدر تند شده بود که به جواب های منطقی دیگر اعضای گروه واکنش های تندی نشان می دادند و این قضایا آنقدر پیش رفت که متاسفانه کار به جاهایی کشید که خارج از حیطه جشن روز دانشجو و دانشگاه پیام نور بود تا در نهایت آنقدر این مباحث ادامه پیدا کرد که به دستور مقامات شهرستانی این گروه حذف و از دسترس خارج شد.
اما در ادامه جا دارد چند نکته ای پیرامون این اتفاق بیان شود:
اطلاع رسانی و روحیه مطالبه گری جز اهداف ذاتی یک رسانه قلمداد می شود که در کنار پوشش صحیح اخبار روزانه نباید از تحلیل ها و انتقادات به جا و تذکرات قانونی و اخلاقی و رسانه ای عبور کند. از این منظر خانه خشتی نیز به انتشار مطلبی مبادرت ورزید که در آن به فضای ایجاد شده در جشن ۱۶ آذر دانشگاه پیام نور رفسنجان ناشی از اجرای موسیقی زنده انتقاد وارد دانست و آن را منافی فرمایشات مقام معظم رهبری قلمداد کرد. که بر اساس شواهد ملاک خانه خشتی برای آن تحلیل بر مبنای فیلم های گرفته شده از آن جشن بوده است.
فرض می گیریم که تحلیل خانه خشتی به طور کامل مردود و کذب بوده و با واقعیت به طور کامل در تضاد بوده و اصلا هیچ جشنی در آن دانشگاه برگزار  نشده است. در این شرایط نیز هم منطق و هم قانون و هم اخلاق حکم می کرد که مسئولین محترم دانشگاه به صورت رسمی واکنش نشان داده و توضیحاتی بر له یا علیه آن مطلب ارائه دهند که بر اساس قانون مطبوعات خانه خشتی ملزم بود تا آن جوابیه را در پایگاه خود منتشر سازد و یا در مرحله بالاتر می توانست در برابر دادگاه صالحه از خانه خشتی بخواهد تا مستندات خود را ارائه و نسبت به انتشار آن خبر توضیح دهند و قضیه فیصله پیدا کند. که هم شان دانشگاه و مسئولین حفظ می شد و هم قانون فصل الخطاب قرار می گرفت. تا این گونه بخواهند در فضای مجازی اعتراض خود را نشان دهند.
فارغ از این که اتفاقات رخ داده در جشن ۱۶ آذر دانشگاه پیام نور قانونی بوده و یا غیرقانونی و هنجار شکن و فارغ از این که پایگاه خبری خانه خشتی به حق و یا نه به حق اقدام به انتشار آن گزارش کرده٬ حضور دانشجویان پیام نور در گروه خبری و واکنش های سریعی که نشان دادند این سوال اساسی را متبادر به ذهن می کند که چرا دانشجویان این دانشگاه در برابر مشکلات و مسائل ملی و شهری و حتی دانشجویی و دانشگاهی که برخی از آن ها در رسانه های رفسنجان اعم از سایت و هفته نامه منتشر می شود به ارائه انتقاد و تحلیل و نظر نمی پردازند تا حداقل این را به اثبات برساند که دانشجو و دانشگاه همچنان پویا و با نشاط است و نمی توان نظرات و تحلیل های آن را به حاشیه راند؟
روز دانشجو ذاتا سیاسی است. این را می توان از تاریخ آن و اتفاقات رخ داده در ۱۶ آذر ۳۲ درک کرد. البته این صفت «سیاسی» معطوف به رسالتی است که دانشگاه و دانشجو از حیث مسائل سیاسی و اجتماعی دارند. از این رو در همه دانشگاه ها این روز فرصتی است برای مانور نشاط و پویایی سیاسی در قالب میزگردها/مناظره ها/ تریبون آزاد/ جلسات پرسش و پاسخ و جلساتی از این قبیل با محوریت مسائل کلان کشوری. و از طرفی کلاس درسی است تا دانشجویان را نسبت به آنچه در محیط خود می گذرد حساس کند تا گامی در جهت رسالت اجتماعی دانشجو و دانشگاه باشد. و طبیعتا ۱۶ آذر روز جشن و سرور و پایکوبی نبوده و نخواهد بود. اما ظاهرا دانشگاه پیام نور(در سرتاسر کشور) با این رسالت فاصله چشم گیری دارد.

نوشته سید عباس حسینی داورانی/ مدرس دانشگاه

برچسب ها:
پیام نور دانشگاه پیام نور رفسنجان هنجارشکنانه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • باقری

    خود صباغ بر هم زننده و مغلطه همه مراسم های اینچنینی بوده حالا چی شده تحمل نقد ساده رو ندارید و با تحریک یه مشت دانشجوي ساده و بی گناه می خواهید از خودتون دفاع کنید

    بهرمانی

    به نظر من یکی از قدم های مثبتی که پس از سالیان در پیام نور رفسنجان اتفاق افتاد انتخاب نیروی بومی برای ریاست این دانشگاه بود ولی کاش در انتخاب گزینه ریاست کمی دقت بیشتری میشد و کسی را میگذاشتند که هم سابقه مدیریتی بیشتری داشت و هم لا اقل دانشجوی دکتری نبود ولی در مجموع آقای خلیلی نیرویی آینده دار و کاردان خواهد بود

    اصلاح طلب

    داچ آقای حسینی مدرس دانشگاه!! میخواهی شوراها کاندیدا بشی اینجوری رایت خراب میشه برو جور دیگه ای محبوبیت کسب کن

    کربلا

    آقای حسینی شمایی که داری همکاری میکنی با سایت انشالله جواب این همه دانشجورو پیش خدا بگیری...در ضمن اینقدر خودتو خوب نگیر...همه شناختنت!!!!

    ولیعصر

    دانشگاه ولیعصر فردا شب اجرا داره...کی میتونه جلوشو بگیره؟؟ مثلا چرندیات شما؟؟ نه اصلا ما دانشجویان خاک پای رهبر معظم انقلابیم و حرف حرفه ایشونه و این اجرای موسیقی زنده هم در پیام نور و هم فردا شب در ولیعصر جز کنسوتی که رهبر معظم گفتن حساب نمیشه ولی کو گوش شنوا؟ تا کی میخوای بفهمین شماها که مشکل از خودتون بود با خبر کذبی که در روز همدلی و همبستپی مسلمانان پخش کردید هیچ چیز جز تفرقه بدست نیومد...اره ی چیز دیگه امار بازدید سایتتونم رفت بالا...برین افتخار کنین...به هدفتون که رسیدین!! بقیه هم به جهنم دیگ...یاعلی...

    همشهری

    شما خواهشاً در این حوزه اظهار نظر نفرمایید تفاوت اینجاست که نباید حق را به رفاقت و حزب بازی فروخت!!! آره داداش...

    یاحسین

    اینارو دیگ از کجات اوردی؟؟... از حالا خانه خشتی به خبرنامه کذب و دروغین و مایه درگیری بین بچارو نامگذاری کنیم...واقعا که

    a.m.a

    سلام...واقعا برای خانه خشتی متاسفم که داره اینجور توهین میکنه تو روز روشن و اینقدر تندروی میکنه...واقعا خود این سایت مسئولین و دانشجوهارو انداخته یه جون همدیگه...متاسفم واست!!!

    حرف حساب

    سلام ... دوستان خانه خشتی توجه کنید خبر از اول نباید پخش میشد چون با حیله نیت بد خواهانه نسبت به مسئولین دانشگاه پخش شد این کار شما مثال کار عمروعاص بود زمانی قرآن بر سر نیزهه کرد مردم سادهلوح گول خوردن اما الان بدونید ۱۴۰۰ سال از اون واقعه میگذره و مردم دیگه اینجوری گول نمیخورن چطور وقتی این گروه موسیقی در دیگر دانشگاها اجرا کرد خبری از خانه خشتی پخش نشد همینطور که در چند روز آتی در سه دانشگاه دیگه این گروه موسیقی اجرا داره ...به قرآن محمد پخش این خبر کذب شما از همون اول برای تخریب چهرهای برجسته دانشگاه بود و اینخبری که امروز پخش کردید نمونه بارز عوام فریبی است ...واقعا ابراز تاسف دارم برای مسئولین خانه خشتی که برای بازی کردن با احساسات دانشجویان و بالا رفتن بازدید سایتش دامن میزنه به این سری اخبار دروغ ... شما نمونه بارز عوام فریبی و و سایت شما عمروعاص زمانه است

    حسین

    هر مرکزی از دانشگاه ها ی همچین مراسمایی دارن چ بسا مفصل تر و اینکه اگه ب ی ارگان خاص گیر بدن مشخصه ک اعضای ارگان کاملا بخاطر اون خبرهای ک دروغم باشه ناراحت میشن و واکنش نشون میدن همینجور ک تو هر زمینه ایی ک به ادما مربوط بشه واکنش نشون م یدن شما هم بهتره اگه ی ارگان خاصو سوژه میکنید دیگه تمسخر. نکنید

    منتقد

    اگر برای بقیه ایرادی میگیرید اول سعی کنید اون ایراد رو خودتون نداشته باشید. شما ک انتقاد میکنید چقدر خودتون انتقاد نمیپذیرید؟ اگر موسیقی بد بود پس چرا 12 روز بعدش یادتون اومده و مطلب گذاشتید!پس چرا همین موسیقی تو دانشگاه ولیعصر ترم قبل و این ترم بارها داره اجرا میشه و شده!ص

    مگه فضولی

    درود بر شما.

    باقری

    این یادداشت بسیار منطقی است و متاسفانه این آزمونی برای مسؤلان فرهنگی دانشگاه بود که نشان دادند لمپن،هوچی هستند و شدیدا ترسیده اند چون می دانند عملکردشان بسیار عقب افتاده است.

    رضا

    خب شما دست از تندروی ها بردارید تا دیگه از این مشکلات پیش نیاد . همینجوری عادت کردین هر هیچ و پوچی رو به رهبر نسبت بدین و سپر خود قرار بدین.

    محمود

    یک دانشگاه دارید هنوز اصولگرایان سرکارند همتون متحد شدید که تخریبش کنید

    جعفر حاج شریفی

    اصولگرایان خوب به جون هم افتادید..... بزنید تو سر کله هم.....

    دوست

    سید جان از شما بیشتر انتظار میره. جو دانشگاه پیام نور رو مثل آزاد نکنید

    منتقد

    این امر، یک کار غلط و طبیعی هست درست مثل خود شما!!! تعجب نکنید، تامل کنید... خود شما خود شما انتقادی سمتتان می آید چگونه ملتهب می شوید...اصلا تاکنون آیا مطلبی درباره حضور اجتماعی دانشجویان، مطالبه گری دانشجویان، ماهیت روز دانشجو انتشار داده اید؟ خود شما هم وقتی کسی اصطلاحا پا روی دمتان می گذارد همین گونه برخوردی را می کنید البته با توجه به توانتان... یعنی در رفتار شناسی خودتان نیز به چنین برخوردهایی می رسیم... لذا در رفتار خود تجدید نظری بفرمایید...
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان