مهمترین خواسته اعضای جنبش عدم تعهد مدیریت عادلانه جهانی است

  • شناسه خبر: 11337
مهمترین خواسته اعضای جنبش عدم تعهد مدیریت عادلانه جهانی است

خانه خشتی:تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در سال‌های اخیر به سمت و سویی پیش می‌رود که بیش از هر زمان دیگری لزوم مدیریت عادلانه جهان احساس می‌شود و این امر جز در سایه همکاری‌های مشترک همه کشورها امکان‌پذیر نیست. خانه خشتی به نقل از فارس،شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد که با شعار «صلح […]

خانه » آخرین اخبار » مهمترین خواسته اعضای جنبش عدم تعهد مدیریت عادلانه جهانی است

خانه خشتی:تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در سال‌های اخیر به سمت و سویی پیش می‌رود که بیش از هر زمان دیگری لزوم مدیریت عادلانه جهان احساس می‌شود و این امر جز در سایه همکاری‌های مشترک همه کشورها امکان‌پذیر نیست.

خانه خشتی به نقل از فارس،شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد که با شعار «صلح پایدار در سایه همکاری مشترک» در حالی در تهران آغاز به کار کرد که مقامات هر یک از این ۱۲۰ کشور با امید به تقویت مواضع و اثرگذاری این جنبش در عرصه جهانی و مدیریت جهان با رویکرد عادلانه و بی‌طرفانه قدم به این اجلاس گذاشتند. اینها عمده‌ترین مواضعی بود که برخی از اعضاء این جنبش در گفت‌و‌گو با فارس، آنها را مطرح کردند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

فعال شدن جنبش عدم تعهد مدیریت جهان را متوازن می‌کند

رئیس جمهور بورکینافاسو فعال شدن کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را راهی برای متوازن شدن مدیریت جهان دانست.

«بلیز کونپائوری» در گفت‌وگو با فارس از سفر به ایران و دیدار با مقامات کشورمان ابراز خرسندی کرد و در بدو ورود به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران و دیگر مقامات کشورمان سلام و درود فرستاد.

وی در مورد جنبش عدم تعهد گفت: قطعاً نهضت عدم تعهد نقش مهمی در عرصه جهان ایفا می‌کند و امیدوارم در جهان متلاطم امروز بتواند پررنگ‌تر و فعال‌تر باشد.

کونپائوری افزود: کشورهای عضو باید از نظر سیاسی و تعیین سیاست‌ها به هم نزدیک باشند تا بتوانند نقش فعال‌تری ایفا کنند.

رئیس جمهور «بورکینافاسو» تأکید کرد: ما می‌خواهیم مدیریت جهان متوازن‌تر باشد که با فعال‌تر شدن نهضت عدم تعهد می‌توان به این مهم دست یافت.

«بلیز کونپائوری» در پایان خاطرنشان کرد، انتظار این است که از نشست جنبش عدم تعهد در تهران نتایج مهمی حاصل شود.

بی‌طرف بودن جنبش غیرمتعهدها دلیل حضور اوگاندا در اجلاس «نم» است

رئیس جمهور اوگاندا جنبش غیرمتعهدها را بسیار مهم دانست و بی‌طرف بودن آن را دلیلی برای تمایل کشورش در این جنبش دانست.

«یوری موسونی» گفت: جنبش عدم تعهد راه سوم بین بلوک شرق و غرب است؛ این اجلاس بسیار مهم بوده و بلوک شرق و غرب را به یکدیگر متصل می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: خنثی و بی‌طرف بودن این جنبش باعث عضویت اوگاندا در این جنبش شده است و ما هیچ گونه گرایشی به شرق و غرب نداریم و می‌خواهیم راه میانه روی و اعتدال را در پیش بگیریم و این دلیل حضور من در این اجلاس است.

حضور ما در نم بیانگر علاقه‌مندی ما به ایران است

رئیس جمهور آفریقای مرکزی در بدو ورود به تهران ابراز امیدواری کرد، نشست جنبش عدم تعهد اهداف و آرمان مردم عضو این جنبش را محقق کند.

«فرانسوا بوزیزه» گفت: نشست عدم تعهد نشست کشورهای مهم و ملت‌های مهم جهان است و امیدواریم این نشست اهداف و آرمان مردم عضو این جنبش را محقق کند.

وی افزود: حضور ما بیانگر علاقه‌مندی کشور و دولت ما به ایران است و آمده‌ایم که با حضور خود در این نشست، اجلاس موفقیت‌آمیزی را به همراه داشته باشیم.

بوزیزه در ادامه ابراز امیدواری کرد، نتایج اجلاس فردا در راستای خواست کشورهای عضو باشد.

وی در پایان به دولت و مردم ایران حادثه زلزله اخیر در آذربایجان را تسلیت گفت.

عمر البشیر: روابط تهران-خارطوم به بهترین شکل جریان دارد

رئیس جمهور سودان با اشاره به روابط خوب کشورش با ایران تاکید کرد که این رابطه به بهترین شکل جریان دارد.

«عمر البشیر» در حاشیه شانزدهمین نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس روابط دوجانبه بین تهران و خارطوم را رابطه‌ای ممتاز دانست و تاکید کرد: این رابطه بین دو کشور به بهترین شکل جریان دارد.

رئیس جمهور سودان با اشاره به افتتاحیه نشست سران عدم تعهد در تهران، تصریح کرد: به لطف خدا فضای افتتاحیه خیلی دلگرم‌کننده بود.

برگزاری اجلاس «نم» برای ایران موفقیتی بزرگ بود

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران را موفقیتی بزرگ برای ایران دانست.

برزیل آماده گسترش همکاری با ایران در جنبه‌های مختلف است.

سفیر برزیل در سازمان ملل در حاشیه نشست شانزدهم سران عدم تعهد تاکید کرد که برزیل آماده گسترش همکاری با ایران در جنبه‌های مختلف است.

درهای کشور تانزانیا به روی تاجران ایرانی باز است

سفیر تانزانیا با اشاره به روند روابط خوب ایران با کشورش تصریح کرد که جامعه تجار ایرانی به خوبی در تانزانیا در حال فعالیت تجاری هستند و درهای این کشور به روی تاجران ایرانی باز است.

«مس‌آمبوی» سفیر و رئیس هیئت تانزانیا در نشست تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه این نشست فوق‌العاده برگزار شده، اظهار داشت: من در کنفرانس‌های زیادی شرکت کرد‌ه‌ام ولی این اجلاس عالی بوده است.

وی افزود: سازمان‌دهی خوب و پوشش گسترده و میزبانی خوب مسئولان ایرانی این نشست را عالی‌تر کرده است.

سفیر تانزانیا در نشست شانزدهم با اشاره به روند روابط خوب ایران با کشورش تصریح کرد که جامعه تجار ایرانی به خوبی در تانزانیا در حال فعالیت تجاری هستند و درهای این کشور به روی تاجران ایرانی باز است.

آمبوی در پایان اظهار داشت: که ایران در زمینه سرمایه‌گذاری توریسم و تجارت همکاری‌های گسترده‌ای را با تانزانیا برقرار کرده است.

ریاست ایران موجب تقویت مواضع جنبش غیرمتعهدها خواهد شد

سفیر دائم لیبی در سازمان ملل گفت که مطمئنا ریاست دوره‌ای ایران طی سه سال آینده منجر به تقویت مواضع این جنبش در عرصه جهانی و تحقق انتظارات ملت‌های این جنبش خواهد شد.

«ابراهیم عمر الدباشی» سفیر دائم لیبی در سازمان ملل در حاشیه اجلاس نم گفت: فعالیت لیبی در عرصه جهانی پس از انقلاب در چارچوب منافع ملت انقلابی لیبی خواهد بود و مبانی این سیاست در پارلمان جدید لیبی به زودی تدوین خواهد شد. وی در ادامه افزود: سیاست خارجی لیبی نسبت به حقوق بشر و آزادی ملت‌ها اهتمام ویژه‌ای خواهد داشت.

سفیر دائم لیبی در سازمان ملل درباره نقش تهران در اجلاس عدم تعهد گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای با اهمیت و یک بازیگر بسیار مهم در میان اعضای کشورهای جنبش عدم تعهد است و مطمئنا ریاست دوره‌ای ایران طی سه سال آینده منجر به تقویت مواضع این جنبش در عرصه جهانی و تحقق انتظارات ملت‌های جنبش در بسط آزادی و دموکراسی خواهد شد.

الدباشی همچنین درباره وضعیت گروه ایرانی ربوده شده در لیبی اظهار داشت که لیبی و مراجع ذیربط از تلاش برای آزادی هیئت اعزامی جمعیت هلال احمر ایران به لیبی دست برنداشته‌اند و من این اطمینان را به شما می‌دهم تمامی ربوده شدگان ایرانی در سلامت کامل به سر می‌برند.

نقش اثرگذار نم در روابط بین‌الملل

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه با اشاره به پیام ولادیمیر پوتین به اعضای جنبش عدم تعهد ابراز امیدواری کرد این جنبش بتواند در موضوعات مختلف نظیر حل مسئله سوریه به اجماع دست یابد.

«کنستانتین شوالف» فرستاده رئیس جمهور روسیه که قبلاً سفیر این کشور در تهران نیز بوده، گفت: آقای پوتین شخصا پیامی را برای اعضای جنبش عدم تعهد صادر کرده که محتوای آن درباره موضوعات مهم روز است.

وی افزود: نقش جنبش عدم تعهد بسیار مهم و تاثیرگذار است. امیدواریم کشورهای عضو آن بر پایه ایدئولوژی خود به حل بحران‌های موجود مبادرت ورزند.

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه درباره احتمال اجماع اعضای جنبش بر سر موضوعات مختلف به ویژه مسئله سوریه گفت: این موضوع را باید به ایران به عنوان میزبان و رئیس آتی جنبش واگذار کرد، چنانچه این ابتکار جامه عمل بپوشد گام مثبتی خواهد بود.

شوالف افزود: روسیه به عنوان میهمان ویژه در این اجلاس شرکت کرده و قصد دارد روابط حسنه‌ای را با تمام کشورهای عضو برقرار کند.

وی در پایان تاکید کرد: جنبش عدم تعهد از پتانسیل‌های بالایی برخوردار بوده و مکانیسمی در جهت همکاری‌های جنوب- جنوب در جهان است.

امیدواریم اجلاس تهران دستاوردهای مهمی داشته باشد

سفیر دائم سنگاپور در سازمان ملل متحد گفت که جنبش عدم تعهد همانطور که از نام آن مشخص است هیچ تعهدی به شرق و غرب ندارد و امیدواریم بتوانیم در نشست تهران دستاورد مهمی را در راستای این هدف کسب کنیم.

«آلبرت چوا» سفیر دائم سنگاپور در سازمان ملل متحد با ابراز خشنودی از سفر دوباره به ایران گفت: جنبش عدم تعهد یک سازمان بسیار مهم است چرا که ۱۲۰ کشور جهان در آن عضویت دارند.

چوا ادامه داد: جنبش عدم تعهد همانطور که از نام آن مشخص است هیچ تعهدی به شرق و غرب ندارد و امیدواریم بتوانیم در نشست تهران دستاورد مهمی را در راستای این هدف کسب کنیم.

وی در ادامه گفت:‌ اعضای جنبش عدم تعهد اگر چه نقش بسیار مهمی در روابط بین‌الملل ایفا می‌کنند اما امیدواریم در سازمان ملل نیز به ایفای نقش پر رنگ‌تری بپردازیم.

وی در ادامه گفت: نماینده ویژه نخست وزیر سنگاپور به عنوان نماینده عالی این کشور در اجلاس جنبش عدم تعهد شرکت خواهد کرد.

امیدواریم در دوران ریاست ایران جنبش عدم تعهد به خواسته‌های خود برسد

سفیر اوکراین در ایران اظهار امیدواری کرد که در دوران ریاست ایران، جنبش عدم تعهد به خواسته‌های خود دست پیدا کند.

«آلکساندر سرگییویچ سامارسکی» در آستانه برگزاری نشست جنبش عدم تعهد گفت: ما عضو ناظر در این جنبش و علاقمند به همکاری بیشتر هستیم به این منظور با دقت فعالیت‌های جنبش و همکاری با اعضا را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان این که جنبش یکی از موثرترین و فعالترین نهادها در جهان است تصریح کرد: جنبش در چارچوب سازمان ملل متحد بزرگترین تشکیلات است که فعالیت می‌کند.

سفیر اوکراین در تهران در خصوص برنامه این کشور برای عضویت دائم در این جنبش گفت: محور اصلی سیاست خارجی کشورم کسب عضویت در اتحادیه اروپا است به این منظور به عنوان عضو ناظر همکاری خود را با این جنبش دنبال می‌کنیم.

سامارسکی با اشاره به نشست تهران عنوان کرد: سطح حضور ما در این نشست وابسته به میزان نقش ما دارد. با توجه به این که اوکراین در این جنبش عضو ناظر است به این دلیل در این دوره به عنوان نماینده کشورم حضور خواهم داشت.

وی افزود: ما تصمیمی برای خروج از این جنبش نداریم و با توجه به همکاری نزدیک با اکثریت اعضا و به خصوص ایران فعالیت و همکاری خود را دنبال می‌کنیم.

سفیر اوکراین در ایران در خصوص عملکرد جنبش عدم تعهد گفت: جنبش بر همه تحولات جهان معاصر تاثیر گذار است و اعضا جنبش از اهداف خود دفاع می‌کنند.

سامارسکی در خصوص ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ایران در عرصه سیاست خارجی کسب ریاست این جنبش است هر چند که این موقعیت مسئولیت بیشتری را متوجه ایران می‌کند.

وی افزود: ایران قصد ندارد در دوره ریاست خود به دنبال امتیاز باشد، کشور شما در زمینه سیاست خارجی فعال است و با اکثریت اعضای جنبش همکاری نزدیک دارد.

سفیر اوکراین در ایران اظهار امیدواری کرد که در دوران ریاست ایران اعضا و جنبش به خواسته‌های خود برسند.

سامارسکی گفت: نتایج ریاست ایران فقط به ایران وابسته نیست و بستگی به تمام اعضای جنبش دارد.

ایران از پتانسیل نم به بهترین نحو استفاده خواهد کرد

وزیر خارجه بولیوی با اشاره به برنامه‌اش برای دیدار با مقامات عالی‌رتبه ایرانی گفت: تهران از پتانسیل جنبش عدم تعهد به نحو احسن استفاده خواهد کرد تا این جنبش در جهتی حرکت کند که نظر اکثریت اعضا را تأمین کند.

«داوید چوکوانکا» گفت: این برای بار سوم است که در کشور دوست و برادر ایران حضور می‌یابم و سلامی گرم را به دولتمردان و ملت ایران عرضه دارم.

وی ادامه داد: هدف ما از شرکت در این اجلاس در واقع ترویج صلح در جهان است. من مطمئن هستم جنبش عدم تعهد از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است و ایران از این پتانسیل به نحو احسن استفاده خواهد کرد تا این جنبش در جهتی حرکت کند که نظر اکثریت اعضاء را تأمین کند.

چوکوانکا همچنین گفت: من فردا دیدارهایی را با مقامات ایرانی برای تحکیم روابط دوجانبه خواهم داشت البته باید بگویم با توجه به اینکه از شروع روابط ما زمان زیادی نمی‌گذرد اما روز به روز در جهت گسترش و تقویت آن حرکت می‌کنیم تا بتوانیم به عنوان دو ملت دوست و برادر در کنار یکدیگر باشیم چرا که ایران و بولیوی هر دو به نوبه خود از پتانسیل‌های بالایی برخوردار هستند.

جاکارتا خواستار افزایش همکاری‌ها با ایران در زمینه‌های انرژی و کشاورزی است

وزیر خارجه اندونزی گفت که جنبش عدم تعهد از پتانسیل بالایی برخوردار است و امیدواریم با ریاست ایران بتوان مشکلات و چالش‌های جهان را پشت سر گذاشت.

«محمد مولانا مارتی ناتالگاوا» گفت:‌ ایران و اندونزی روابط بسیار نزدیکی نه تنها در حوزه سیاسی بلکه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری با یکدیگر دارند.

وی در ادامه افزود: در این اجلاس مذاکراتی بین هیئت اندونزی و مقامات ایرانی برای ارتقای سطح همکاری‌ها صورت خواهد گرفت. این همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی و کشاورزی خواهد بود.

وزیر خارجه اندونزی درباره افزایش همکاری کشورش با ایران گفت: ما از معذوراتی که ایران اکنون با آن مواجه است، آگاهی داریم. بنابراین سعی می‌کنیم با توجه به این معذورات همکاری‌های خود را با ایران افزایش دهیم.

محمد مولانا مارتی ناتالگاوا درباره نشست گروه نم در تهران گفت: کشورهای جهان با چالش‌ها و مشکلات بسیاری روبرو هستند و این اجلاس فرصتی را فراهم می‌کند تا به این مسائل پرداخته شود. جنبش عدم تعهد از پتانسیل بالایی برخوردار است و امیدواریم با ریاست ایران بتوان این چالش‌ها را پشت سر گذاشت.

امیدواریم توافقات مثبت میان اعضا در خدمت مصالح ملت‌ها باشد

وزیر خارجه کویت گفت که ما بسیار امیدواریم در نشست جنبش عدم تعهد توافقات مثبتی میان اعضا انجام شود که در خدمت مصالح ملت‌ها باشد.

«شیخ صباح الخالد المحمد الصباح» گفت که بعد از گذشت ۵ دهه از تاسیس جنبش عدم تعهد تغییرات و تحولات کشورهای عضو، این کنفرانس را تحت تاثیر قرار داده است.

وی در ادامه افزود: دولت کویت سعی دارد تا با رایزنی‌ها نقش موثری در این کنفرانس ایفا نماید و برگزاری این کنفرانس با شعار صلح پایدار در سایه همکاری مشترک اهمیت ویژه‌ای دارد که این شعار اهمیت ویژه‌ای به این کنفرانس داده است.

وزیر خارجه کویت درباره نشست‌های اجلاس عدم تعهد گفت: امیدواریم که تعامل و همکاری بین کشورهای عضو در جهت اهداف اصلی جنبش انجام بگیرد و امیدواریم که اعضا در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی گفت‌وگوهای موثری داشته باشند، ما بسیار امیدواریم در این کنفرانس توافقات مثبتی میان اعضا انجام شود که در خدمت مصالح ملت‌ها باشد. شیخ محمد الصباح بیان داشت که دولت کویت اهتمام ویژه‌ای به این کنفرانس دارد.

وی گفت: ویژگی‌ که این کنفرانس دارد به این دلیل است که دولت‌ها و حکومت‌هایی از سراسر جهان عضو هستند که می‌توانند معضلات و مشکلات جهان، به خصوص در بخش حقوق بشر را حل کنند. وزیر خارجه کویت گفت: همه ما باید تلاش کرده و از این جنبش حمایت کنیم.

شیخ محمد الصباح در مورد عدم حضور امیر کویت در نشست سران جنبش عدم تعهد گفت: وی به دلایل شخصی در این نشست شرکت نمی‌کند و وی من (وزیر خارجه کویت) را موظف کرده تا در این اجلاس شرکت کنم.

طرح ایران درباره سوریه حائز اهمیت است

وزیر خارجه بحرین طرح ایران درباره سوریه را با اهمیت خواند و درباره روابط ایران و بحرین گفت:‌ در گذشته ما افت و خیزها در مناسبات دو طرف را پشت سر گذاشتیم و من معتقدم این بار نیز این اختلاف نظرها برطرف می‌شود.

«خالد بن احمد آ‌ل‌خلیفه» گفت: من واقعا خرسندم از آنچه که وزیر خارجه ایران در این نشست به آن اشاره کرد چرا که واقعا احساس کردم وی آنچه را که من به آن اعتقاد داشتم را بر زبان آورد.

وی در ادامه گفت: در واقع این سخنان در راستای تقویت و ایجاد تحولی اساسی در جنبش عدم تعهد بود و این تحول مطمئنا مبتنی بر اصول و مبانی اولیه تشکیل جنبش عدم تعهد خواهد بود.

خالد بن احمد آ‌ل‌خلیفه درباره روابط ایران و بحرین گفت:‌ من بسیار خوشبین هستیم که روابط ایران و بحرین دوباره به دوران طلایی خود باز خواهد گشت. البته در برهه‌های مختلفی از تاریخ این روابط شاهد فراز و نشیب‌هایی بوده است. ولی در گذشته ما این افت و خیزها را پشت سر گذاشتیم و من به شخصه معتقدم این بار نیز با تعامل مثبت دو طرف این اختلاف نظرها برطرف شود.

وزیر خارجه بحرین درباره تحولات اخیر سوریه گفت: ما در این اجلاس طرح‌ها و پیشنهادات کشورهای عضو از جمله مصر و ایران را درباره سوریه مورد بررسی قرار خواهیم داد و من معتقدم که پیشنهاد ایران در این باره بسیار حائز اهمیت است چرا که ایران در منطقه خاورمیانه قرار دارد و طرح‌های برخاسته از کشورهای منطقه را برای حل بحران‌های منطقه‌ای ترجیح می‌دهیم وی این طرح‌ها به واقعیت نزدیک‌تر دانست.

صربستان علاقه دارد روابط دوستانه با اعضای نم را حفظ کند

وزیر خارجه صربستان تصریح کرد که ما علاقه داریم روابط دوستانه با اعضای نم را حفظ کنیم.

«ایوان مارکیج» تصریح کرد: من به دولت و مردم ایران برای سازمان دهی عالی این نشست تبریک می‌گویم این یک نشست مهم بود که فوق‌العاده برگزار شد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا با وجود نقش پررنگ یوگسلاوی سابق در بنیانگذاری جنبش عدم تعهد کشورهای بالکان به این جنبش نمی‌پیوندند گفت: اولویت ما زندگی در اروپا است و پیوستن به اتحادیه اروپا در صدر اهداف کشورهای بالکان است.

وی ابراز داشت: ما علاقه داریم روابط دوستانه با اعضای نم را حفظ کنیم ولی برنامه‌ای برای پیوستن به نم به طور رسمی نداریم.

گفت‌وگو راه‌ حل بحران سوریه است

وزیر امور خارجه چاد که برای اجلاس جنبش عدم تعهد به تهران آمده است گفت‌وگو برا تنها راه حل بحران سوریه عنوان کرد.

«موسی فکی محمد» گفت: نشست امروز نشستی خوب و متمایز بود که به مسائل مهم مربوط به کشورهای عدم تعهد پرداخته است.

فکی محمد با اشاره به اینکه عدم تعهد دومین مجموعه بزرگ بین‌المللی پس از سازمان ملل است تأکید کرد که این مجموعه باید بر اهدافی چون ثبات، امنیت و عدم دخالت در امور داخلی کشورها تأکید داشته باشد و همه موارد برای ما دارای اهمیت است.

وی تصمیمات عدم تعهد را مهم دانست و تأکید کرد که نم با ریاست جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی برای حل مشکلات کشورها از جمله مسئله سوریه برداشته است.

وزیر خارجه چاد ابراز امیدواری کرد که نشست تهران راه حل صلح‌آمیزی برای بحران سوریه در بر داشته باشد که به دور از خشونت و جنگ باشد.

وی تصریح کرد که گفت‌وگو راه حل بحران سوریه است تا از این طریق سوری‌ها خودشان بتوانند مشکلات را حل کنند.

فکی محمد افزود: ما از طرح ایرانی‌-مصری که در آن کمیته چهارگانه با حضور ایران، ترکیه، عربستان و مصر برای حل بحران تشکیل می‌شود، استقبال می‌کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که طرح پیشنهادی عدم تعهد و حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه منتهی شود.

فاکی محمد در ادامه تصریح کرد که مسأله فلسطین نیز از محورهای مهم اجلاس عدم تعهد است و این حق فلسطینی‌ها است که کشوری دارای حاکمیت تشکیل دهند که این حق قانونی آنهاست.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مطرح شدن طرح تحریم کالاهای اسرائیلی در نشست شانزدهم عدم تعهد گفت: تا کنون چنین چیزی مطرح نشده ولی هرآنچه که به گرفتن حقوق ملت فلسطین کمک کند ما از آن استقبال می‌کنیم.

وزیر خارجه چاد در پایان با بیان اینکه ایران کشوری با فرهنگ است گفت: دومین بار است که به تهران می‌آیم، پایتخت ایران شهری زیباست که نمادهای اسلامی در آن فراوان است.

نقش جنبش عدم تعهد باید از صرف صدور اعلامیه فراتر رود

وزیر امور خارجه سنگال می‌گوید که جنبش عدم تعهد باید پای خود را فراتر از صدور اعلامیه و محکوم کردن گذاشته و به سطح جدیدی از همکاری‌ها برسد.

«آلیوون بادارا سیسه» گفت: شیوه برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران، فوق‌العاده است و به ملت و دولت ایران بابت برگزاری این اجلاس، جدیت در سازمان‌دهی آن و میهمان‌نوازی تبریک می گویم.

وزیر امور خارجه سنگال همچنین در جمع تعدادی از خبرنگاران بار دیگر بر اهمیت اجلاس تهران تاکید کرد و از تلاش و جدیت ایران برای برگزاری اجلاس تقدیر کرد.

وی خواستار آن شد که جنبش عدم تعهد در تمام بحران‌های جهانی فرستاده ویژه داشته باشد، سازمان همکاری‌های کشورهای جنوب را تشکیل دهد، شورای مسایل اجتماعی و اقتصادی ایجاد کند و از صرف صدور اعلامیه و محکومیت، فراتر رود.

اعضای نم در تهران در پی تحقق اهداف و ارزش‌های این جنبش هستند

وزیر خارجه کومور گفت: اجلاس تهران از این جهت اهمیت دارد که اعضای نم در آن در پی تحقق اهداف و ارزش‌های اصولی این جنبش هستند.

«محمد بکری عبدالفتاح شریف»، اظهار داشت: در سال گذشته که اعضای جنبش عدم تعهد طی نشستی در بلگراد گرد هم آمدند. کشور مصر در‌ آن نشست ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد را بر عهده داشت. اعضای این جنبش تصمیم گرفتند که اجلاس سران این جنبش برای سال آینده (امسال) در جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.

وزیر خارجه کومور افزود: اجلاس تهران از این جهت اهمیت دارد که اعضای آن در پی تحقق اهداف و ارزش‌های اصولی این جنبش هستند.

وی ادامه داد: من و هیئت همراهم از اینکه برای حضور در این اجلاس به جمهوری اسلامی ایران دعوت شده‌ایم بسیار خوشحالیم و مشارکت ما نشان‌دهنده ارادت ما به ملت و جمهوری اسلامی ایران است. ما همواره خواستار اتحاد دو ملت و دو دولت هستیم تا اهداف و ارزش‌های اولیه تاسیس این جنبش با کمک تمامی دولتهای عضو محقق شود.

شیلی خواهان گسترش روابط با ایران شد

معاون وزیر خارجه شیلی با اشاره به ارتباطات دیپلماتیک خوب بین ایران و کشورش تصریح کرد که شیلی خواهان گسترش روابط دو کشور در جنبه‌های مختلف است.

«فرناندو اشمیر» روابط ایران با کشورش را خوب خواند و تصریح کرد که ما با هم تفاوت‌هایی داریم ولی به گسترش روابط در جنبه‌های مختلف علاقه داریم.

وی در ادامه درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران تصریح کرد که کشورش از دستورات سازمان ملل حمایت می‌کند و با هرگونه اقدام یکجانبه مخالف است.

اشمیت تصریح کرد که برای گسترش روابط اقتصادی باید دو کشور بیشتر کار کنند و توافقات خود را افزایش دهند.

اسرائیل باید به قطعنامه‌های سازمان ملل پایبند باشد

معاون وزیر خارجه موزامبیک با اشاره به لزوم حل مسئله فلسطین گفت: اسرائیل باید به قطعنامه‌های سازمان ملل پایبند باشد.

وی درباره لزوم حل مسئله فلسطین و برقراری صلح پایدار در منطقه گفت باید طرح جامعی برای حل مسئله فلسطین تدوین شده و از سوی کشور های عضو مورد حمایت قرار گیرد.

معاون وزیر خارجه موزامبیک افزود: ما باید از اسرائیل بخواهیم که به قطعنامه های سازمان ملل و انجام اقداماتی که در جهت برقراری صلح پایدار در منطقه مورد نیاز است، پایبند باشد.

وی درباره تهدید زراد خانه‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی در خاورمیانه گفت: تلاش هایی از سوی کشورهای مختلف برای پذیرش ان.پی.تی از سوی اسرائیل صورت گرفته؛ اسرائیل باید این معاهده را امضا کند.

ایران به خاطر استقلالی که دارد الگویی برای کشورهای عدم تعهد است

معاون وزیر خارجه اوگاندا با اشاره به برگزاری موفق اجلاس تهران تاکید کرد که ایران به خاطر استقلالی که دارد می‌تواند یک الگو برای کشورهای عدم تعهد باشد.

«عثمان پین‌جی» با اشاره به سطح بالای شرکت‌کنندگان و سازماندهی خوب نشست ابراز امیدواری کرد اجلاس تهران به نتایج موفقی منتهی شود.

وی روابط دوجانبه بین ایران و اوگاندا را عالی دانست و تصریح کرد: روابط دوجانبه بر اساس توافقات و قراردادها گسترش خواهد یافت.

کین‌چی با اشاره به همکاری‌های ایران با اوگاندا در حوزه نفت تصریح کرد: دو طرف در زمینه ساخت پالایشگاه و همکاری در بازار بین‌المللی انرژی با همدیگر همکاری دارند.

وی در ادامه افزود: ما از تصمیمات «نم» حمایت خواهیم کرد و ایران به خاطر استقلالی که دارد یک الگو برای اعضا است.

کین‌چی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های مختلف تاکید کرد: اوگاندا خواستار گسترش روابط است و امیدواریم که پس از این نشست روابط خوب ما ادامه پیدا کند.

راه اندازی خط پرواز مستقیم تهران-تونس

معاون وزیر خارجه تونس با اشاره به سفر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان به تونس ابراز داشت که بزودی خط پرواز مستقیم بین تهران و تونس راه‌اندازی می‌شود.

«عبدالله التریکی» با اشاره به برگزاری خوب اجلاس تهران گفت: از امام خامنه‌ای، آقای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران به خاطر حسن میزبانی تشکر می‌کنم.

التریکی تصریح کرد که ایران همیشه میزبان اجلاس‌های اینچنینی بوده و برگزاری چنین اجلاسی برای تهران دشوار نبوده و همه چیز به خوبی پیش می‌رود.

معاون وزیر خارجه تونس با اشاره به روابط خوب تهران و تونس پس از انقلاب در این کشور تصریح کرد که کمیته‌های مشترک سیاسی و اقتصادی بین دو کشور تشکیل شده است.

وی با اشاره به سفر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان به تونس ابراز داشت: به زودی خط پرواز مستقیم بین تهران و تونس راه‌اندازی می‌شود.

همچنین معاون وزیر خارجه تونس از آغاز همکاری‌های بین دو کشور در حوزه‌های تبادل دانشجو، سرمایه‌گذاری و توریسم خبر داد.

وی با اشاره به توان بالای تونس در صنعت توریسم تأکید کرد که کشورش سالانه میزبان ۸ میلیون توریست است و ما می‌خواهیم درهای کشورمان را به سوی برادران ایرانی خود باز کنیم.

التریکی ابراز امیدواری کرد که روابط متمایز بین دو کشور شکل بگیرد و دولت تونس از گسترش همکاری‌ها استقبال خواهد کرد.

تونس از طرح‌های مشترک برای حل بحران سوریه استقبال می‌کند

مشاور رئیس جمهور تونس درباره مذاکرات برگزار شده در نشست نم درخصوص طرح مشترک برای حل بحران سوریه گفت: ما از این طرح استقبال می‌کنیم.

«عدنان منصر» گفت: با توجه به مشکلات موجود جهانی کشورهای عدم تعهد باید مواضع خود را متحد کنند.

وی تاکید کرد که وزیر خارجه این کشور در نشست سران که روز پنجشنبه برگزار می‌شود حضور خواهد یافت ولی رئیس‌جمهور این کشور در این نشست حاضر نخواهد بود.

منصر درباره روابط دو کشور گفت: رابطه تهران و تونس به ویژه در زمینه اقتصادی قوی و این رابطه مستحکم است که پس از انقلاب در تونس این رابطه محکم‌تر شده است.

مشاور رئیس جمهور تونس در ادامه ابراز داشت: این امکان وجود دارد که حرکت عدم تعهد به یک عضو سیاسی قدرتمند مبدل شود.

وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی دفتر دائمی برای اجلاس، خواستار شکل‌گیری یک دبیرخانه برای رایزنی مستمر بین اعضا همانند اتحادیه عرب و کنفرانس اسلامی شد.

مشاور رئیس جمهور تونس در ادامه تصریح کرد که حضور جنبش عدم تعهد در این سال‌ها پررنگ بوده و اجلاس تهران فرصتی برای تقویت این حرکت‌ها است.

منصر در پایان درباره مذاکرات برگزار شده درخصوص طرح مشترک برای حل بحران سوریه گفت: ما از این طرح استقبال می‌کنیم ولی باید بدانیم که زمان زیادی نداریم.

وی با اشاره به اینکه تهران و تونس در برخی از جزئیات این طرح با یکدیگر دارای اختلاف هستند تاکید کرد که تونس از این طرح که توسط رئیس‌جمهور ایران محمود احمدی‌نژاد در نشست مکه مطرح شده استقبال می‌کند.

کره‌جنوبی در تحریم‌ ایران به‌طور کامل شرکت نمی‌‌کند

معاون وزیر خارجه کره جنوبی درباره همراهی کشورش در تحریم‌ها علیه ایران گفت: ما در شرایط دشواری هستیم و کاملا در تحریم‌ها شرکت نخواهیم کرد.

«کیم بونگ هیون» گفت که کره جنوبی به عنوان میهمان از جانب دولت ایران به این اجلاس دعوت شده است.

هیون روابط ایران و کره جنوبی را عالی توصیف کرد و ابراز داشت: روابط تهران-سئول به خوبی ادامه خواهد داشت و دو کشور روابط را گسترش خواهند داد.

وی با اشاره به روابط سنتی دو کشور و ادامه توسعه این روابط تاکید کرد که دو کشور همیشه دوست می‌مانند.

معاون وزیر خارجه کره جنوبی در پاسخ به سوالی درباره همراهی کشورش در تحریم‌ها علیه ایران گفت: ما در شرایط دشواری هستیم و کاملا در تحریم‌ها شرکت نخواهیم کرد.

وی افزود: ما به دنبال روابط عالی و دوستانه با ایران خواهیم بود.

هیون در پاسخ به سوالی درباره فشارهای آمریکا به کره جنوبی در تحریم‌های ضد ایرانی گفت: فشاری در کار نیست و روابط ما به شکلی قوی ادامه خواهد داشت و همکاری اقتصادی بهتر خواهد شد.

ریاست ایران بر «نم»در شرایط حساس منطقه

قائم مقام وزیر خارجه مصر با تاکید بر اینکه قاهره خواستار بهترین سطح روابط با ایران است، گفت: بسیار خرسندیم که ریاست نم را به ایران واگذار می‌کنیم؛ این در حالی است که شرایط منطقه و جهان بسیار حساس‌تر و با اهمیت‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.

«رمزی عزالدین رمزی» اظهار داشت: به نظر بنده همگان شاهد تحولات و تغییرات کلانی که در سطح منطقه صورت پذیرفت، بودند. مخصوصاً در این برهه حساس که منطقه و جهان در آن به سر می‌برند.

وی افزود: برای تحقق اهداف اجلاس تهران نیاز به همسویی و تشریک مساعی تمامی اعضای جنبش داریم و مصر از سه سال پیش رهبری و هدایت این جنبش را به عهده گرفت و ما هم‌اکنون بسیار خرسندیم که این مسئولیت را به جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌کنیم. البته این در حالی است که شرایط منطقه و جهان بسیار حساس‌تر و با اهمیت‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.

عزالدین رمزی ادامه داد: همانطور که پیش از این اشاره کرده‌ام افزایش همکاری‌ها و همسو کردن مواضع کشورهای عضو جنبش نم کارایی و قدرت تصمیم‌گیری این جنبش را بیش از پیش خواهد کرد و باید نقش این سازمان بر اساس افزایش قدرت تصمیم‌گیری در مناقشات و معادلات منطقه‌ای و جهانی پررنگ‌تر شود. مطمئناً اگر این امر صورت پذیرد سازمان‌های بین‌المللی از دموکراسی بیشتری برخوردار می‌شوند و ما به عنوان یک تروئیکا (ریاست سه‌گانه) این اهداف و سازوکار را برای تقویت جنش عدم تعهد پیش خواهیم برد.

قائم مقام وزیر امور خارجه مصر در پاسخ به این سؤال که چه آینده‌ای را برای چشم‌انداز روابط ایران و مصر بعد از سه دهه قطع رابطه پیش‌بینی می‌کند، گفت: البته طی این سه دهه قطع کامل رابطه بین مصر و ایران وجود نداشت و هر دو کشور با یکدیگر از طریق دفترهای حافظ منافع در قاهره و تهران در ارتباط بوده‌ایم. البته در شرایط کنونی و به ویژه پس از پیروزی انقلاب مردمی مصر دو کشور شرایط و فرصت‌های جدیدی را تجربه می‌کنند و کشور مصر نیز در شرایط جدید خود خواستار برقراری بهترین روابط با تمام‌ کشورهای جهان از جمله ایران است که این روابط مبتنی بر احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی کشورهاست.

عزالدین رمزی در ادامه با اشاره به کمیته چهار جانبه مربوط به برون‌رفت از بحران سوریه گفت: این کمیته بر اساس پیشنهاد رئیس جمهور مصر دکتر محمد مرسی تشکیل شد و ما در حال حاضر در حال رایزنی با کشورهای ذیربط جهت هماهنگی و رسیدن به یک سازوکار مناسب هستیم.

ایران خالصانه در کنار مقاومت‌ و سوریه ایستاده است

وزیر امور خارجه لبنان در بدو ورود به تهران گفت: ما در جنگ لبنان و اسرائیل و همچنین جنگ غزه و اسرائیل متوجه شدیم ایران چگونه خالصانه در کنار مقاومت و امروز نیز در کنار سوریه ایستاده است.

«عدنان منصور» گفت: بسیار خوشحالم که بار دیگر به کشور دوست ایران سفر کرده‌ام که سابق بر این چند سال به عنوان سفیر کشور لبنان در آنجا خدمت کرده‌ام. در حقیقت ایران امروز یک اجلاس جهانی را میزبانی می‌کند و این اولین اجتماع سران جنبش عدم تعهد پس از پنجاه سال از تأسیس آن در ایران است.

وی ادامه داد: این اجتماع بزرگ در حالی در تهران برگزار می‌شود که منطقه و جهان شاهد مسائل و محورهای بسیار حساسی است. با توجه به موقعیت استراتژیک سیاسی، اقتصادی و راهبردی ایران در منطقه ایران می‌تواند نقشی فعال با همکاری کشورهای عضو این جنبش برای برقراری جهانی که در آن آزادی و صلح پایدار وجود دارد ایفا نماید.

منصور تاکید کرد: زمانیکه این جنبش تأسیس شد دو قطب شرق و غرب بر جهان حکمرانی می‌کردند و کشورهای جهان به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بودند. بنابراین یکی از اهداف مهم تأسیس این جنبش استقلال و وابسته نبودن این کشورها به دو قطب بوده است؛ که این موضوع از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بوده است و امروز نیز این هدف دنبال می‌شود و این کشورها به دنبال زدودن سیاست‌های استعماری و سلطه‌جویانه این کشورها هستند.

وزیر خارجه لبنان در ادامه گفت: این جنبش در آغاز کار آمال و اهداف بسیاری را برای دولت‌ها ترسیم کرد و ملت‌ها را برای ساختن آینده‌ای بهتر امیدوار کرد، بنابراین امروز تمامی کشورها باید به دنبال جمع قوای خود باشند و تصمیمی جدی برای بسط صلح در جهان و مواجهه با سلطه‌گری اتخاذ کنند.

وی همچنین تصریح کرد: کشورهای عدم تعهد می‌توانند کارهای بزرگی را در عرصه مدیریت جهان انجام دهند و جمهوری اسلامی ایران یک نظام شاخص در تعامل با دیگر اعضاء برای رسیدن به این اهداف است. جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب یک سیاست واضح و روشنی را در پیش گرفته است؛ سیاست دوری از سلطه‌جویی و دخالت در امور دیگران و بر استقلال سیاسی و اقتصادی خود تأکید کرده تا بتواند با تکیه بر آنها در مقابل نظام سلطه بایستد.

وزیر خارجه لبنان گفت: ایران همواره با جنبش‌های آزادی‌بخش و مخصوصاً آرمان فلسطین همراه بوده است و امروز هم با جدیت تمام در کنار حرکت‌های آزادی‌بخش در سوریه و لبنان ایستاده است.

منصور افزود: ما در لبنان در سال ۲۰۰۶ و در حین جنگ لبنان و اسرائیل و همچنین جنگ غزه و اسرائیل متوجه شدیم ایران چگونه خالصانه در کنار این مقاومت‌ها ایستاده و امروز نیز در کنار سوریه ایستاده است و در مقابل دخالت‌های خارجی در کنار دولت و مردم سوریه ایستاده است چرا که ما شاهد دخالت‌های آشکار برخی کشورها هستیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر درگیری‌های اخیر در شمال لبنان و نا آرامی‌های سوریه گفت: بدون شک لبنان مرحله بسیار حساسی را پشت سر می‌‌گذارد چرا که شرایط بسیار سختی در منطقه و مخصوصاً در کشور مجاور ما سوریه حاکم است. البته ما لبنانی‌ها از آنچه در سوریه رخ می‌دهد تأثیر پذیرفته‌ایم ولی آگاهی و هوشیاری لبنانی‌ها قادر است لبنان را از مشکلات و بحران‌ها و توطئه‌ها دور نگه دارد. ما از آینده بسیار مطمئن هستیم و مطمئنیم این ابرهای سیاه که بر فراز منطقه ما سایه گسترانیده خواهد گذشت و این تلاطم را پشت سر خواهیم گذاشت.

اجلاس نم در تهران پس از تحولات منطقه، نقطه عطفی برای این جنبش است

کاردار یمن در ایران با اشاره به اینکه اجلاس نم در تهران پس از تحولات منطقه، نقطه عطفی برای پیشبرد اهداف این جنبش است، گفت: بحران سوریه باید از طریق راهکارهای سیاسی مبتنی بر راه‌حلی صلح‌آمیز پایان یابد.

«عبدالله السری»، کاردار یمن در ایران برگزاری اجلاس نم را در تهران بویژه پس از تحولات و تغییراتی که در منطقه و کشورهای عربی صورت گرفت، نقطه عطفی برای پیشبرد اهداف این جنبش خواند.

وی اظهار داشت: از محورهای مهم اجلاس تهران بررسی اوضاع مسلمانان میانمار و نسل‌کشی آنان توسط سردمداران این کشور است.

السری ضمن نکوداشت تلاش‌های منطقه‌ای و نقش بین‌المللی ایران گفت: دولت و ملت یمن بی‌نهایت از تلاش‌های ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای کمک به کشورها و ملت‌‌های آزاده در تمامی زمینه‌ها قدردان و سپاسگزار هستند.

کاردار یمن در تهران در ادامه افزود: تمامی کشورهای عربی مخصوصا بعد از شکل گیری انقلابهای مردمی به دنبال امنیت و صلحی پایدار و شکوفایی ملی خود هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مردم یمن از تغییراتی که پس از انقلاب در یمن صورت گرفت خشنود است یا خیر گفت: آنچه در یمن صورت پذیرفت، نوعی تحول و تغییر بود که بنظر من مطمئنا منجر به رشد اقتصادی و معیشتی مردم یمن خواهد شد.

عبدالله السری ادامه داد: بحران سوریه از طریق راهکارهای سیاسی مبتنی بر راه حلی صلح آمیز باید به پایان رسد.

قطعنامه‌ها نمی‌توانند مانع همکاری اقتصادی کشورهای نم شوند

معاون وزیر خارجه پاکستان با اشاره به اینکه ایران کشور برادر پاکستان است گفت: در اجلاس غیرمتعهدها کمیته‌های اقتصادی برای همکاری بین کشورهای عضو نم شکل خواهند گرفت و قطعنامه‌های سازمان ملل و آمریکا نمی‌توانند مانعی را در این روند ایجاد کنند.

«منور سعید باتی»، معاون وزیر خارجه پاکستان گفت: جنبش عدم تعهد دومین مجموعه بزرگ کشورها در جهان است و ارزش‌های اصولی آن مبتنی بر عدم وابستگی بر دو قطب شرق و غرب بوده است. خیلی خوشحالیم که این نشست اکنون در کشوری برگزار می‌شود که از اعضای قدیمی این جنبش است.

وی با اشاره به اینکه اعضای جنبش عدم تعهد دو سوم اعضای سازمان ملل را تشکیل می دهند، افزود: عادلانه است که اعضای این جنبش نقش موثرتری را در روابط بین‌الملل ایفا کنند.

رئیس بخش سازمان‌های بین‌المللی، امنیت، خلع سلاح و همکاری‌های اقتصادی در وزارت خارجه پاکستان در ادامه تصریح کرد: پاکستان بعد از جنگ سرد تلاش کرده است پیوند اعضای این جنبش را تقویت کند. این یک روند در حال جریان است. تلاش جمعی کشورهای عضو صورت می‌گیرد تا جهانی همراه با صلح و آرامش شکل گیرد.

معاون وزیر خارجه پاکستان با اشاره به اصول و اهداف نشست غیرمتعهدها تاکید کرد: کمیته‌های ویژه نه تنها در امور سیاسی مختلف بلکه در زمینه اقتصادی شکل خواهد گرفت و کارشناسان هر کشور تلاش می‌کنند تا با همکاری با سیار کشورها از فرصت‌های اقتصادی موجود استفاده کنند. وجود قطعنامه های سازمان ملل و آمریکا نمی‌توانند مانعی را در این روند ایجاد کنند.

وی افزود: اقتصاد در کنار سیاست نقش مهمی را در این اجلاس ایفا می کند. همچنین ما در این اجلاس موضوعاتی نظیر مبارزه با فقر، مبارزه با تروریسم و تغییرات آب و هوایی را مطرح خواهیم کرد.

منور سعید باتی با اشاره به روابط تهران و اسلام‌آباد گفت: ایران فقط همسایه پاکستان نیست، بلکه برادر این کشور است. تاریخ روابط دو کشور به دو قرن پیش باز می‌گردد و مشترکات فرهنگی و تاریخی بسیاری بین ملت‌های دو کشور وجود دارند.

امیدواریم نتایج مثبت مدیریت ایران را در ۳ سال آینده ببینیم

معاون وزیر امور خارجه قطر در بدو ورود به تهران تاکید کرد: ما از میزبانی ایران بسیار خوشحالیم و امیدواریم که نتایج مثبت مدیریت ایران را در سه سال آینده ببینیم.

«علی فهد الهاجری» درباره برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران گفت: کنفرانس متعلق به یک کشور نیست و برای کل کشورهای عدم تعهد است و ما از میزبانی ایران بسیار خوشحالیم و امیدواریم که نتایج مثبت مدیریت ایران را در سه سال آینده ببینیم.

موفقیت چشمگیر اجلاس نم در ایران

نماینده دائم مصر در سازمان ملل تاکید کرد برگزاری نشست عدم تعهد در تهران موفقیت چشمگیری خواهد داشت و حضور محمد مرسی رئیس جمهور مصر به عنوان رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد در تهران برای مصر بسیار مهم است.

«معتز خلیل» درباره برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران گفت: این اجلاس بسیار مهم است چرا که بیش از ۱۲۰ کشور در آن حضور می‌یابند. این اجلاس بزرگترین گردهمایی کشورهای در حال توسعه است. جنبش عدم تعهد به دنبال تحقق منافع کشورها و ملت‌های در حال توسعه است و اینکه کشورها با هم تعامل مستمر و یکسانی برای پیشرفت کشورهای عضو داشته باشند.

سفیر مصر در سازمان ملل درباره برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران گفت: برگزاری نشست عدم تعهد در تهران موفقیت چشمگیری خواهد داشت و حضور محمد مرسی رئیس جمهور مصر به عنوان رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد در تهران برای مصر بسیار مهم است.

وی افزود: این نشست از این حیث مهم است که مرسی ریاست دوره‌ای عدم تعهد را به برادر خویش دکتر محمود احمدی نژاد می‌سپارد و ما به عنوان کشور مصر با تمامی اعضای این جنبش همکاری خواهیم داشت.

معتز خلیل در ادامه گفت: مصر نهایت همکاری را خواهد داشت تا این کشور به نحو احسنت در پیشبرد اهداف این جنبش قدم بردارد و در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این همکاری وجود خواهد داشت.

نماینده دائم مصر در سازمان ملل درباره همکاری ایران و مصر درباره برگزاری این اجلاس تاکید کرد که دو کشور ایران و مصر در اداره جنبش عدم تعهد نقش بسیار مهمی را ایفا خواهند کرد چرا که مدیریت جنبش توسط یک تروئیکا (ریاست سه گانه) صورت می‌گیرد و دفتر هماهنگی آن در نیویورک قرار دارد.

معتز خلیل در پایان گفت: مصر تمامی تجربیات خود را برای مدیریت جنبش عدم تعهد در اختیار ایران قرار خواهد داد.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان