واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر بطور کامل راه اندازی شد

  • شناسه خبر: 11332
واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر بطور کامل راه اندازی شد

خانه خشتی:معاون مدیر شرکت «آتوم انرگو پرویکت» از راه اندازی کامل واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد. خانه خشتی به نقل از فارس،واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر به طور کامل و با صد درصد ظرفیت راه اندازی شد. این مطلب را دفتر مطبوعاتی شرکت «آتوم انرگو پرویکت» از شهر نیژنی نووگورود روسیه، موسسه وابسته […]

خانه » آخرین اخبار » واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر بطور کامل راه اندازی شد

خانه خشتی:معاون مدیر شرکت «آتوم انرگو پرویکت» از راه اندازی کامل واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد.

خانه خشتی به نقل از فارس،واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر به طور کامل و با صد درصد ظرفیت راه اندازی شد. این مطلب را دفتر مطبوعاتی شرکت «آتوم انرگو پرویکت» از شهر نیژنی نووگورود روسیه، موسسه وابسته به شرکت «آتوم استروی اکسپورت» پیمانکار کل پروژه بوشهر گزارش داد.

در اطلاعیه منتشره گفته می‌شود: « رآکتور واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر ساعت ۱۸ و ۴۷ دقیقه روز ۳۰ اوت (۹ شهریور) به وقت محلی به طور کامل و با صد درصد ظرفیت برنامه ریزی خود، برای تولید برق راه اندازی شد».

در این اطلاعیه سخنان «ولادیمیر پاولوف» معاون مدیر شرکت «آتوم انرگو پرویکت» از شهر نیژنی نووگورود روسیه در زمینه ساخت نیروگاه های اتمی در ایران و ترکیه نقل می‌شود که گفته مرحله رساندن واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر به بهره برداری به پایان رسیده است که در جریان آن تمام تجهیزات و سیستم‌ها این نیروگاه مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

وی تاکید کرد که اولویت اصلی در جریان احداث نیروگاه اتمی بوشهر همواره مسایل ایمنی بوده و به این دلیل انتخاب ظرفیت رآکتور به طور مرحله به مرحله صورت گرفته و با انجام آزمایشات لازم تجهیزات نیروگاه برای بهره برداری امن آن همراه بوده است.

همچنین یادآور می شود که ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۹۷۴ میلادی توسط شرکت آلمانی “زیمنس” آغاز شد، اما بر اثر وقوع انقلاب اسلامی در ایران نیمه تمام باقی ماند. قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر توسط روسیه، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا شد. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی-آبی «و.و.اِ.ار-۱۰۰۰» و سوخت هسته‌ای برای آنرا به ایران عرضه نموده و متخصصین ایرانی را آموزش دهد.

حجم کل قرارداد حدود ۱ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که از این میان قیمت رآکتور حدود ۸۵۰ میلیون دلار است. در ماه فوریه ۱۹۹۸ فدراسیون روسیه و ایران توافق نمودند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه بوشهر به ایران کمک کند، بلکه به طور کل ساخت آن را تکمیل کند.

روز ۲۸ ژانویه ۲۰۰۹ “آتوم استروی اکسپورت” از پایان عرضه سوخت هسته‌ای برای اولین نیروگاه اتمی ایران خبر داد. سوخت هسته‌ای، طبق مقررات، شش ماه قبل از راه اندازی نیروگاه به آن عرضه شد.

در اواخر ژانویه ۲۰۱۱ “اتم استروی اکسپورت” مرحله نوبتی راه اندازی فیزیکی نیروگاه بوشهر را انجام داد. راه اندازی فیزیکی به معنای پایان مرحله آزمایشات تمام سیستم های واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی است و سپس به دنبال بارگذاری سوخت هسته ای، تولید برق در آن شروع می‌شود.

واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی بوشهر ۸ ماه مه سال ۲۰۱۱ در حداقل سطح ظرفیت قابل کنترل خود قرار گرفت و به این ترتیب واکنش خود انگیخته تقسیم سوخت هسته‌ای آغاز شد.

این رویداد یکی از مهم‌ترین مراحل در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر برای تولید برق بوده است.

«این در حالی است که خبرگزاری رویترز شب گذشته در خبری عنوان کرد که نیروگاه اتمی بوشهر کاملاً عملیاتی شده است.»

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان