در امر کشاورزی علمی برخورد نکرده ایم

  • شناسه خبر: 113095
در امر کشاورزی علمی برخورد نکرده ایم

مسعود معین از کشاورزان شهرستان رفسنجان با ابراز تأسف از افزایش بی رویه چاه های غیر مجاز و برداشت بی رویه در سال های گذشته، تصریح کرد: در امر کشاورزی علمی برخورد نکرده ایم.

خانه » اجتماعی » در امر کشاورزی علمی برخورد نکرده ایم

به گزارش خانه خشتی، مسعود معین با حضور در برنامه رادیویی «شهر من رفسنجان» ضمن تعریفی از کشاورزی، به سابقه ۲۶ ساله خود در این حرفه اشاره کرد و گفت: کشاورزی از دیدگاه من مجموعه ای از داده های خدادادی است که کشاورز با هنر خود از طریق آب، آفتاب، خاک خوب و زمین حاصلخیز، محصولی را برای تغذیه همنوعش تولید می کند.

وی کشاورزی را از حرفه های باسابقه در رفسنجان عنوان کرد و با اشاره به تولید پنبه پیش از پسته در این شهرستان، اظهار کرد: کشاورزان در گذشته با توجه به شرایط جوی منطقه به محصول پسته که سازگاری بهتری داشت، روی آوردند که بیشترین تأثیر آن در جامعه، اشتغالزایی بوده است.

معین احساس بی تفاوتی نسبت به شهر و کشاورزی را مهم ترین دغدغه خود در این بخش بیان کرد و افزود: بی آبی و تقسیم اراضی بین ورثه و کوچک کردن مزارع از دلایل این بی تفاوتی است.

این کشاورز رفسنجانی نبود کشاورزان واقعی در این حرفه را از دیگر معضلات بخش کشاورزی شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: در سال های قبل و بعد از انقلاب افرادی که کشاورز نبودند، وارد این حرفه شدند در حالی که هیچ گونه فعالیتی در هرس باغات، کوددهی و کنترل آفات نداشتند.

وی با ابراز تأسف از افزایش بی رویه چاه های غیر مجاز و برداشت بی رویه در سال های گذشته، تصریح کرد: در امر کشاورزی علمی برخورد نکرده ایم؛ اکنون میزان تولید ما در هکتار به طور متوسط ۳۰۰ کیلوگرم است در حالی که طرف مقابل ما سه تن در هکتار برداشت می کند.

مسعود معین ادامه داد: باید حدود ۹۰۰ حلقه از چاه های عمیق مان را که بی رویه حفر شده اند و توان اقتصادی ندارند، تعطیل کنیم و تولیدمان را به ۱۰۰ هزار تن برسانیم تا در جامعه بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه انتقال آب از جاهای دیگر برای رفع معضل کمبود آب عملی نیست، گفت: برای مصرف بهینه آب، بایستی به سمت آبیاری تحت فشار روی آوریم و با میزان آبی که در اختیار داریم، تولید را بالا ببریم.

این کشاورز رفسنجانی بیشترین پایه اقتصاد رفسنجان را محصول پسته دانست و گفت: هر ساله برای افراد زیادی در امر خرید و فروش، پسته چینی، کوددهی و آبیاری در رفسنجان اشتغالزایی می شود.

مسعود معین با آرزوی داشتن شهری آباد از نظر بهداشت، سلامت و فرهنگ، ادامه داد: برای پیشرفت و بهبود بخش کشاورزی در اقتصاد شهرستان باید عاقلانه از آب استفاده کنیم، میزان برداشت در هکتارمان را افزایش دهیم و باغاتی که صرفه اقتصادی ندارند، از آب بیندازیم.

بیست و سومین قسمت از برنامه رادیویی «شهر من رفسنجان» با پخش اخبار شهرداری رفسنجان و مسابقه پیامکی با موضوع اقتصاد، کشاورزی و امید شهروندی همراه بود.

برچسب ها:
اقتصاد امید رادیو رفسنجان شهرداری رفسنجان شهروند کشاورزی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان