مرگ ۵۷ نفر در رفسنجان در اثر ابتلا به ایدز

  • شناسه خبر: 112981
مرگ ۵۷ نفر در رفسنجان در اثر ابتلا به ایدز

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در رفسنجان تا کنون ۱۰۳ نفر مبتلا به این بیماری وجود دارد که از این تعداد مبتلا به ایدز ۵۷ نفر فوت شده اند .

خانه » پزشکی و سلامت » مرگ ۵۷ نفر در رفسنجان در اثر ابتلا به ایدز

به گزارش خانه خشتی ؛ دکتر جمالی زاده در مراسم روز جهانی ایدز که صبح امروز در سالن زکریای رفسنجان برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت روز جهانی ایدز اظهار داشت :بین ۳۷ میلیون مبتلا به ایدز در جهان هستند که ۱۸ میلیون نفر آن تحت درمان هستند .

وی افزود :در ایران بین ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر مبتلا ایدزی وجود دارد بالغ بر ۳۲ هزار نفر بیماری انها ثابت شده است که بعضی ها فوت و برخی تحت درمان هستند .

دکتر جمالی زاده بیان داشت :اولین مورد ایدز در سال ۶۵ پیدا شده است حدود ۸ هزار نفر الان تحت درمان هستند .اقدامات لازم برای این گونه بیماران رایگان است .

وی با بیان اینکه نه هزار نفر تا کنون در اثر این بیماری فوت شده اند تصریح کرد :ما چند سال پیش ۸۴ % مبتلایان مردان بودند جدیدا امار مبتلایان از بین زنان دیده می شود .سال گذشته ۴۰ % بیماران مبتلا به ایدز از بین خانمها بوده است .

دکتر جمالی زاده بیان داشت :در ۳۰ سال گذشته ۸۶% مبتلایان مرد بودند و مابقی زن بوده است . ولی در سال گذشته ۴۰% مبتلایان خانمها بوده اند .

وی با بیان اینکه این ارقام و امار زنگ خطری است برای جامعه اظهار داشت :طبق تحقیقات به عمل امده در کشورهای توسعه یافته ۹۵% بیماران کشف شده رفتارهای پر خطر داشتند .این بر می گردد به اینکه این بیماری ،بیماری پر خطر است .

وی افزود :برای جلوگیری از این بیماری ،باید از رفتارهای پر خطر در جامعه جلوگیری کرد .چراکه برخی از این رفتارها باعث انتشار بیشتر بیماری می شود .

دکتر جمالی زاده گفت :بیشترین گروه سنی مبتلایان بین ۲۵ تا ۴۵ است .در حقیقت گروه های فعال جامعه دامن گیر این بیماری می شوند .و این امر باعث اهمیت موضوع می شود .

وی بیان داشت :متاسفانه بین نوجوانان موارد جدید ایدز را مشاهده می کنیم .بیشتر از ۵۰ درصد مبتلایان جوانان هستند .

وی افزود :در سی سال گذشته بیشتر مبتلایان از طریق تزریق سرنگ مبتلا می شدند ولی اخیرا میزان انتقال از طریق جنسی زیاد شده است .انتقال جنسی قبلا ۱۸% بوده است ولی در چند سال اخیر به ۴۰ % رسیده است .

دکتر جمالی زاده تصریح کرد :از ۳۲۶۷۰  هزار نفر مبتلا در ایران تا خرداد ماه ۸۴ % اقایون و مابقی خانمها بوده است .و بیشترین راه های انتقال از طریق جنسی و تزریق و مادر و فرزند و انتقال خون از جمله دندان پزشکی و…بوده است .

وی افزود :در رفسنجان تا کنون ۱۰۳ نفر مبتلا به این بیماری وجود دارد .امسال ۹ نفر مورد جدید از ایدز کشف کردیم که از این تعداد ۶ نفر از طریق انتقال جنسی مبتلا شده اند .و یک نفر نامعلوم و دو کودک که از طریق مادر بیمار ،مبتلا شده اند در حالیکه در سال گذشته تنها یک موردداشتیم .

وی با بیان اینکه سعی کردیم با راه اندازی مراکز اعتیادهای تزریقی را کم کنیم گفت :رفتارهای پر خطر در بحث اعتیاد را کم کردیم .با وضعیت در جامعه و اسیب های جامعه و مصرف داروهای روانگردان و مشروبات الکلی رفتارهای پر خطر جنسی افزایش پیدا کرده است .

وی با بیان اینکه انتقال بیماری دراین گونه رفتارهای پر خطر اتفاق می افتد گفت :۵۴ نفر مبتلایان ایدزی در رفسنجان در قید حیات هستند و۳۴ نفر اقا و مابقی خانم هستند .۱۲ نفر ناشناس هستند واطلاعی از انها در دست نداریم .از این تعداد مبتلا به ایدز ۵۷ نفر فوت شده اند .

دکتر جمالی زاده افزود :ایدز یک نوع بیماری پر خطر می باشد و همه باید کمک و همکاری کنند و رفتارهای پر خطر را اصلاح کنیم و در تشخیص زود هنگام کمک کنیم تا از راه های انتقال بیماری جلوگیری شود

 

برچسب ها:
ایدز ایدز در رفسنجان مرگ
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان