از مبارکِ شرم‌الشیخ تا مرسیِ تهران

  • شناسه خبر: 11292
از مبارکِ شرم‌الشیخ تا مرسیِ تهران

خانه خشتی:با بازخوانی سخنان حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر در اجلاس قبلی «نم»و مقایسه آن با سخنان محمد مرسی رئیس جمهور کنونی مصر در اجلاس تهران می توان به عمق تغییرات در سیاست خارجی این کشور پی برد. خانه خشتی به نقل از فارس،محمد مرسی در سخنان امروز خود در شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها در […]

خانه » آخرین اخبار » از مبارکِ شرم‌الشیخ تا مرسیِ تهران

خانه خشتی:با بازخوانی سخنان حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر در اجلاس قبلی «نم»و مقایسه آن با سخنان محمد مرسی رئیس جمهور کنونی مصر در اجلاس تهران می توان به عمق تغییرات در سیاست خارجی این کشور پی برد.

خانه خشتی به نقل از فارس،محمد مرسی در سخنان امروز خود در شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران خواستار تغییر و اصلاح ساختار شورای امنیت و حمایت از آرمان ملت فلسطین و مقاومت آنان در برابر اشغالگری صهیونیست شد که این دو محور موضع گیری وی از دید تحلیلگران مسائل سیاسی تغییری بنیادی در سیاست خارجی این کشور با دوران مبارک محسوب می‌شود.

بخش های عمده سخنرانی «حسنی مبارک»، رئیس جمهوری مخلوع مصر در پانزدهمین اجلاس سران غیر متعهدها که ۱۱ تا ۱۶ جولای ۲۰۰۹ در «شرم الشیخ» مصر برگزار شد، در زیر می آید.

حسنی مبارک سخنرانی افتتاحیه این اجلاس را با درخواست از کشورهای عضو برای تعامل با واقعیت‌های حاکم بر عرصه بین المللی آغاز کرد تا این جنبش دارای تاثیرگذاری مناسب بر این واقعیت‌ها باشد.

رئیس جمهوری مخلوع مصر در این باره گفت: ما خواستار نظام بین المللی سیاسی و اقتصادی و تجاری جدیدی هستیم که بر قوانین عادلانه‌تر و متوازن‌تری استوار باشد و با رد تضاد و دو گانگی معیارها منافع تمام ملل را محقق کرده و نگرانی‌های کشورهای در حال رشد و اولویت‌های آنها را مد نظر قرار دهد و پایه‌های دمکراسی و آزادی و تعامل برابر بین کشورهای ثروتمند و فقیر را بنیان نهاده و آن را مستحکم و حضور و مشارکت برابر کشورهای در حال توسعه در نهادها و سازمان‌های بین المللی و موسسات مالی و دستگاه‌های تصمیم‌گیری اقتصاد جهانی و محافل مهم بین المللی از جمله گروه هشت و گروه ۲۰ را فراهم کند.

حسنی مبارک در ادامه سخنرانی خود در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها در شرم الشیخ افزود: ما می‌خواهیم که همه ملل دارای زندگی بهتری چه در حال و چه در آینده باشند .. ما خواهان صلح و امنیت و ثبات و رشد و توسعه و همکاری بیش از پیش بین خود هستیم .. ما خواهان همکاری فعال‌تر با کشورهایی هستیم که عضو این جنبش به شمار نمی‌آیند، مشارکتی که در محدوده سخن باقی نماند، بلکه به عمل تبدیل شود و به واسطه آن زمینه‌ساز ایجاد همکاری بین المللی جدی برای صلح و توسعه باشیم، موضوعی که اجلاس پانزدهم غیرمتعهدها در شرم الشیخ بر آن تمرکز خواهد کرد.

رئیس جمهور مخلوع مصر گفت: دستیابی به صلح و رشد و توسعه از جمله مهمترین اهداف جنبش عدم تعهد به شمار می‌آید که برای دستیابی به آن و تحقق آن تلاش می‌کند.

وی افزود: برای تحقق این هدف باید همبستگی بین المللی و همکاری سازنده بین ملل و کشورها را تقویت کرد تا با طرف‌هایی مقابله شود که خواهان ضربه زدن و غلبه بر امنیت و صلح بین المللی هستند و آن را با چالش و تهدید و خطر مواجه می‌کنند.

دیکتاتور سابق مصر افزود: آنچه صلح و امنیت بین المللی را در درجه اول تهدید می‌کند، تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی است، افزون بر اینکه ما در عرصه بین المللی با کانون‌های بحران و قضایایی مواجه هستیم که لاینحل باقی مانده‌اند و یافتن راه حلی عادلانه برای آنها با مشکل مواجه شده است و در راس این قضایا قضیه فلسطینی و برقراری صلح جامع و فراگیر در خاورمیانه قرار دارد.

مبارک در خاتمه سخنان خود در پانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها در شرم الشیخ گفت که هم اکنون ما با مشکلات رشد و توسعه در داخل کشورهای خود و چالش‌ها و بحران‌های جهانی از خارج مواجه هستیم که از جمله این بحران‌ها می‌توان به بحران افزایش بهای مواد غذایی اساسی و همچنین بحران اقتصادی که سراسر جهان را درگیر خود کرده مواجه هستیم.

وی افزود: ما همچنین از پدیده تغییر آب و هوا تاثیر پذیرفته‌ایم و هم اکنون این موضوع به چالشی مهم تبدیل شده است، همانگونه که با مشکلاتی در عرصه تامین مالی برنامه‌‌های رشد و توسعه و تعامل با قضایای انرژی و امنیت غذایی نیز مواجه می‌باشیم.

با بازخوانی سخنانی دیکتاتور مخلوع مصر در اجلاس قبلی و مقابسه آن با سخنان محمد مرسی رئیس جمهور مصر در اجلاس نم در تهران می توان به عمق تغییرات در سیاست خارجی حکومت جدید این کشور پی برد.

وی در این سخنان بر موضوعات کلیدی تاکید کرد که در سیاست خارجی مصر دوران مبارک اصلا به آن توجه نمی شد یا همسو و در راستای سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه بود.

مرسی در سخنان امروز خواستار تغییر و اصلاح ساختار شورای امنیت، حمایت از آرمان ملت فلسطین و مقاومت آنان در برابر اشغالگری صهیونیست شد و در واقع با این موضع گیری از ملت فلسطین و مبارزات مشروع وی علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی حمایت کرد که چنین موضع گیری را ما در رژیم گذشته اصلا شاهدش نبودیم و محاصره ظالمانه ملت فلسطین در غزه از جمله در جنگ ۲۲ روزه توسط رژیم مبارک هیچ وقت از خاطره ملت های آزادیبخش جهنان پاک نخواهد شد.

رئیس جمهوری مصر در سخنان امروز خود در اجلاس سران عدم تعهد در تهران بر مشارکت فعال تر در اداره امور جهان تاکید و بر ضرورت اصلاح شورای امنیت برای اصلاح نظم کنونی جهان تاکید کرد.

به گزارش فارس، محمد مرسی رئیس جمهوری مصر در سخنان خود در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران ضمن تشکر از ایران و تلاش‌های تهران برای برگزاری و میزبانی اجلاس، تاکید کرد که این اجلاس در زمان مهمی برگزار می‌شود چه آنکه مصر شاهد انقلاب بود و اکنون مصر یک کشور مدنی و کشوری دموکراتیک با قانون اساسی و نوین است که فرزندان این کشور امور آن را اداره می‌کنند.

مرسی خواستار مشارکت در اداره امور جهان شد

مرسی با اشاره به اینکه جنبش عدم تعهد در زمان کنونی نقشی محوری در این دوره سرنوشت‌ساز دارد تاکید کرد که ما باید در اداره امور دنیا نقشی موثر داشته باشیم. باید اصول دموکراسی و مشارکت در امور سیاسی برقرار شود.

مرسی خواستار تلاش برای ساخت دنیایی عادل‌تر شد و بر ضرورت اجرای اصول دموکراسی در سطح جهانی تاکید کرد.

ساختار شورای امنیت باید اصلاح شود

مرسی با اشاره به شورای امنیت، تاکید کرد: ساختار شورای امنیت باید اصلاح و توسعه داده شود تا به شکل بهتری نماینده نظام جهان باشد.

وی اصلاح شورای امنیت را گام نخست برای تشکیل نظام عادلانه جهانی جدید دانست که باید بر اساس تحکیم مشارکت کشورهای در حال توسعه در اداره جهان باشد که این کشورها در سیاست‌گذاری‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مشارکت داشته باشند.

سطح نمایندگی دائم و غیردائم با توجه به مسائل آفریقا باید تغییر کند

وی ادامه وضعیت کنونی در آفریقا را غیرمقبول خواند و با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل شورای امنیت به قاره آفریقا مربوط می‌شود تاکید کرد که سطح نمایندگی شورای امنیت باید تغییر کند.

مرسی همچنین بر فعال‌سازی مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد.

فلسطینی‌ها بر آرمان خود یعنی مقاومت در برابر اشغالگری تمرکز کنند

مرسی در ادامه به موضوع فلسطین اشاره کرد و با اشاره به بیانیه وزرای خارجه عدم تعهد که اخیرا در شرم الشیخ برگزار شد، از وضعیت اسرای فلسطینی ابراز تاسف کرد.

رئیس جمهوری مصر و رئیس سابق جنبش عدم تعهد، از آشتی ملی فلسطین حمایت و برای ادامه حمایت کشورش از این مسئله اعلام آمادگی کرد و از فلسطینی‌ها خواست تا تلاش خود را برای آشتی ملی ادامه بدهند و به اختلافات کوچک موجود بین خود توجهی نکنند و تمرکز خود را بر تحقق آرمان خود که مقاومت در برابر اشغالگری است قرار بدهند.

مرسی: مصر آمادگی خود را بر حل مسئله سوریه اعلام می‌کند

وی در ادامه به سوریه نیز اشاره کرد و بحران این کشور را آزادی‌خواهی مردم سوریه خواند و اعلام کرد که از مردم این کشور در برابر دولت سوریه حمایت می‌کند اما در عین حال تاکید کرد که مصر از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه حمایت می‌کند تا سوریه به درگیری داخلی کشیده نشود.

مرسی با اشاره به طرح کشورش برای حل بحران سوریه که در اجلاس همبستگی اسلامی در مکه مطرح شد، اعلام کرد که مصر آمادگی خود را برای حل مسئله سوریه از طریق گفت‌وگو اعلام می‌کند.

مرسی تاکید کرد که «مسئولیت خونریزی در سوریه بر عهده همه ماست» و در ادامه نظام سوریه را که با تروریست‌های مسلح مقابله می‌کند، سرکوبگر توصیف کرد.

استفاده از انرژی هسته‌ای صلح آمیز حق همه است

مرسی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع هسته‌ای اشاره و بر حق همه اعضای جنبش عدم تعهد و دیگر کشورها از انرژی صلح آمیز هسته‌ای تاکید کرد.

مرسی تاکید کرد که البته این موضوع با رعایت کامل قوانین قانون منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی صورت خواهد گرفت.

همکاری اعضای عدم تعهد و وحدت آنان باید افزایش یابد

رئیس جمهوری مصر در ادامه بر ضرورت همکاری اعضای جنبش عدم تعهد با هم و همکاری با دیگر کشورها مانند چین تاکید کرد و هدف آن را تحقق اهداف تعیین شده جنبش عدم تعهد برای کشورهای در حال توسعه دانست.

مرسی در پایان سخنان خود خواستار وحدت موضع کشورهای عدم تعهد شد تا همزمان با افزایش تعداد اعضای آن، کیفیت عملکرد آن نیز به همراه قدرت آن افزایش یابد.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان