مدیر منابع آب منطقه رفسنجان مطرح کرد :

۱۵۲ میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب در رفسنجان / با این وضعیت آینده خوبی در پیش نیست

  • شناسه خبر: 112392
۱۵۲ میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب در رفسنجان / با این وضعیت آینده خوبی در پیش نیست

مدیر منابع آب منطقه رفسنجان گفت: هر سال ۱۵۲میلیون متر مکعب بیشتر از تغذیه دشت، آب برداشت می کنیم، متاسفانه با این میزان آینده خوبی برای شهرستان ندارد .

خانه » اجتماعی » ۱۵۲ میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب در رفسنجان / با این وضعیت آینده خوبی در پیش نیست

به گزارش خانه خشتی ، علی احمدی در جلسه شورای اداری شهرستان رفسنجان که صبح امروز در فرمانداری برگزار شد،  با اشاره به اینکه ۶۸ میلی متر بارندگی تا کنون داشتیم اظهار داشت : هر حوزه منابع اب زیرزمینی و سطحی حاصل نزولات جوی مانند بارندگی می باشد که منابع اب در رفسنجان  حاصل رودخانه ها می باشد که مهمترین ان رودخانه های کبوترخان که به لاله زار و سپید مشهور هستند .
وی افزود :رودخانه شور و گیودری و قلندری از دیگر رودخانه های مهم شهرستان می باشند، رودخانه گیودری ۲۴۸ قصب می باشد متوسط اب ان ۲۵ میلیون متر مکعب می باشد، رودخانه شور ۱۳ میلیون متر مکعب اب را در سال دارد و رودخانه قلندری ۸۳۰ کیومتر مربع وسعت دارد که این حوزه هم ۲۲ میلیون متر مکعب اب دارد .

احمدی ادامه داد: رودخانه کبوترخان هم ۳۷۸۸ کیلومتر مربع حوزه است سالیانه ورودی اب ان به دشت رفسنجان ۱۷ میلیون متر مکعب است .
مدیر منابع اب رفسنجان تصریح کرد :منابع اب رفسنجان شامل چاه ها و قنوات هست که کل چاه ها در سطح رفسنجان هزار و صد هشتاد حلقه می باشد که از این تعداد هزار و نود و هفت حلقه فعال هستند و ۸۳ حلقه غیر فعال و متروکه هستند .
وی افزود :از مجموع چاه ها ۱۰۹۷ حلقه هزار و نود و یک حلقه عمیق هست و ۶ حلقه هم نیمه عمیق هستند .
احمدی بیان داشت : ازچاه های فعال در رفسنجان ۹۷۳ حلقه چاه کشاورزی داریم .۲۲ حلقه چاه اب شرب داریم اب شرب روستایی شامل  ۳۷ حلقه می باشد و ۳ حلقه چاه مرغداری ،۴ حلقه دامداری ،چاه فضای شهرداری ده حلقه و صنایع ۴۸ حلقه چاه داریم .
وی بیان داشت :در بخش کشاورزی میزان برداشت ۴۵۵ میلیون متر مکعب در بخش شرب شهری نه میلیون متر مکعب ،چاه های شرب روستایی ۱۵ میلیون متر مکعب .چاه های مرغداری صد هزار متر مکعب ،چاه های دامداری ۴۹۰ هزار متر مکعب چاه های فضای سبز ۴میلیون و هفتصد و چهل هزار متر مکعب وچاه های صنایع چهار میلیون متر مکعب اب برداشت کردیم .
احمدی با بیان اینکه ۹۳و نیم درصد برداشت اب مختص حوزه کشاورزی می باشد تصریح کرد :۱۰۹ رشته قنوات داریم که از این تعداد ده قنوات در دشت هستند و مابقی قنوات کوهستانی هستند ، کل برداشت ما از اب های زیرزمینی مجاز و غیر مجاز ۵۵۵ میلیون مترمکعب است .
وی افزود :این برداشت بی رویه باعث افت سطح اب زیرزمینی شده است .ازسال ۷۱ تا ۹۴متوسط افت ۱۷ میلی متر بوده است .که این اضافه برداشت سه میلیون و ۴۹۶متر مکعب از سال ۷۱ تا کنون است .
احمدی خاطر نشان کرد :حداکثر افت ما ۱.۲ متر بوده است ، هر سال ۱۵۲میلیون متر مکعب بیشتر از تغذیه دشت اب  برداشت می کنیم .متاسفانه با این میزان اینده خوبی برای شهرستان ندارد .
وی افزود :میزان اب ورودی اب ما ۴۳ میلیون متر مکعب است .برداشت بی رویه باعث شده دشت رفسنجان یکی از بحرانی ترین دشت ها محسوب شود.
احمدی وجه تمایز دشت رفسنجان را با دیگر دشت های کشور تک محصولی بودن شهرستان دانست و گفت :در این سالها ما فقط به کشاورزی روی اوردیم می طلبد که همه مسئولین با تعامل تصمیمات خوبی بگیرند تا حداقل وضعیت فعلی پایدار بماند وضعیت از این بدتر نشود .
وی به احیای دشت رفسنجان اشاره کرد و گفت : اگر بخواهیم هم به تعادل و هم به احیای دشت برسیم باید ۳۲۰ میلیون متر مکعب اب بیشتر برداشت نکنیم این اب قابل برنامه ریزی ماست تا بتوانیم در سالهای اینده دشت را به تعادل برسانیم و در بیست سال اینده احیای دشت را داشته باشیم .

برچسب ها:
آب آینده اضافه برداشت بحران
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان