ایده های سنتی در بحث کشاورزی جوابگو نیست

  • شناسه خبر: 112228
ایده های سنتی در بحث کشاورزی جوابگو نیست

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: اگر فرهنگسازی کرده و نگاهمان را علمی کنیم، همین باغات ما اقتصادی اند و می توان در وضعیت کنونی به تولید بیشتر امیدوار بود.

خانه » اجتماعی » ایده های سنتی در بحث کشاورزی جوابگو نیست

به گزارش خانه خشتی، حسین رضایی در برنامه رادیویی «شهر من رفسنجان»، تأمین امنیت غذایی جامعه و اشتغال را مهم ترین وظیفه جهاد کشاورزی عنوان کرد و با اشاره به وضعیت خوب تولیدات بخش کشاورزی در شهرستان، اظهار کرد: شهرستان رفسنجان رتبه اول تولید گوشت مرغ و رتبه دوم پرورش گاو و گوساله در استان را دارد و روزانه نزدیک به ۵۰ تن شیر در شهرستان تولید می شود که میزان ۲۰ تن آن مازاد بوده و به شهرهای اطراف ارسال می شود.

وی در ادامه با اشاره به آمار تولید ۸۸ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات پسته در سال ۸۸، از افت ۳ هزار هکتاری در بخش های نوق، کشکوئیه و کبوترخان خبر داد و گفت: سطح زیرکشت باغات پسته شهرستان در حال حاضر ۸۵ هزار هکتار است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان با بیان اینکه نیمی از باغات پسته استان در رفسنجان قرار دارد، تصریح کرد: ۲۵ درصد باغات کشور در رفسنجان است و ارقام تجاری کله قوچی، احمدآقایی، فندقی و اکبری توسط کشاورزان باهوش این منطقه شناسایی شده و در سطح تجاری تکثیر می شود.

رضایی با اشاره به اینکه تولید پسته در سایر شهرستان ها نتوانسته بر پسته رفسنجان تأثیر منفی بگذارد، افزایش تولید در هکتار را در شهرستان پایین دانست و افزود: حفظ بخش های مساعد باغات، استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار و قطره ای نوین و مدیریت کوددهی و آفات در افزایش بازدهی تولید مؤثر خواهد بود.

وی با ابراز تأسف از وجود خرده مالکین عمده، خواستار اعمال مدیریت یکپارچه در آبیاری باغات پسته شد و گفت: با ایجاد سیستم مدیریت یکپارچه واحد، علاوه بر کاهش هزینه ها، می توان ۹۰ درصد آب استحصال شده از چاه را به درخت رساند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان اقتصاد مردم را به پسته وابسته دانست و با اشاره به میزان بالای اشتغالزایی پسته در مدت محدود، گفت: اقداماتی برای پیشروی شهرستان به سمت صنعتی شدن انجام گرفته اما جوابگوی اشتغال نبوده است.

حسین رضایی با ابراز امیدواری از گسترش تولید زعفران در راویز و خنامان و تأثیر آن در پیشرفت و بهبود کشاورزی و اقتصاد شهرستان، اظهار کرد: نزدیک به ۲۰ هکتار از سطح زیر کشت شهرستان را زعفران تشکیل داده که یک سوم پسته آب مصرف می کند، نیازی به سم و کود ندارد و ارزش دلاری آن نیز بالاست.

وی از آغاز فعالیت مشترک جهاد کشاورزی با شهردار رفسنجان در رابطه با احداث باغ تولید محصولات زرشک، عناب و گل محمدی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه نهال این محصولات می بایست از استان های دیگر تهیه شود، با احداث این باغ، دسترسی و ارائه نهال به کشاورز سریعتر انجام می گیرد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان خواستار سرمایه گذاری در تولید علوفه هیدروپونیک، محصولات گلخانه ای و محصولات خاص شامل گوجه سیاه، کاهو و کلم شد و گفت: اعتبارات خوبی در این خصوص توسط وزارت جهاد کشاورزی به این امر اختصاص یافته است.

رضایی با اشاره به تولید کودهای کلسیمی و منیزیمی از آب های شور توسط بخش خصوصی، به تولید کمپوست توسط دو شرکت در شهرستان اشاره کرد و گفت: کمپوست از ضایعات پسته تهیه شده و سرشار از پتاسیم و آهن می باشد.

وی احداث کارخانه فرآوری شیر و راه اندازی زنجیره کامل پرورش بلدرچین، کبک و بوقلمون در شهرستان را در اشتغالزایی مؤثر خواند و با اشاره به اینکه ایده های سنتی در بحث کشاورزی جوابگو نیست، تصریح کرد: اگر فرهنگسازی کرده و نگاهمان را علمی کنیم، همین باغات ما اقتصادی اند و می توان در وضعیت کنونی به تولید بیشتر امیدوار بود.

برچسب ها:
اقتصاد امید رادیو رفسنجان شهرداری رفسنجان شهرمن رفسنجان کشاورزی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان