رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در دانشگاه ولی عصر رفسنجان:

ارائه بیش از ۲۴۰۰ پروژه تحقیقاتی به صندوق حمایت از پژوهشگران

  • شناسه خبر: 111532
ارائه بیش از ۲۴۰۰ پروژه تحقیقاتی به صندوق حمایت از پژوهشگران

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: تراز مالی ایده پردازی در دنیا ۲۱ هزار میلیارد تومان است که بالاترین دارایی های فکری جهان از آن آمریکائیها و پس از آن ژاپنی ها با ۲۵ درصد ایده های فکری جهان دوم هستند.

خانه » اجتماعی » ارائه بیش از ۲۴۰۰ پروژه تحقیقاتی به صندوق حمایت از پژوهشگران

به گزارش “خانه خشتی” ، دکتر نصرت الله ضرغام دوشنبه ۲۵ آبان ماه در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهرستان رفسنجان در محل دانشگاه ولی عصر(عج) اظهار کرد: سال گذشته در ۵۹ دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز علمی حضور پیدا کردم و از نزدیک با اساتید آن به گفتگو نشستم و امسال هم در ۲۱ مرکز دانشگاهی نشست داشتم.

وی با بیان اینکه ظرفیتهای علمی کشور فقط در تهران نیست، افزود: علت حضور در دانشگاههای کشور این بود که امکانات ما در تهران محدود نشود و همه افراد صاحب ظرفیت علمی از حمایت های ما برای گسترش کارهای علمی استفاده کنند.

مشاور وزیر علوم در این رابطه ادامه داد: سال گذشته حدود ۱۶۷۱ پروژه تحقیقاتی دریافت کردیم اما امسال تاکنون بالغ بر ۲۴۰۰ پروژه دریافت کرده ایم.

ضرغام تصریح کرد: در سال ۸۲ اساسنامه بنیاد نخبگان و بنیاد ملی علم ایران را تدوین کردیم و هر دو را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم.

وی ادامه داد: هدف از تشکیل بنیاد ملی نخبگان شناسایی استعدادهای نخبگان، هدایت آنان، شکوفایی آنان و ایجاد اشتغال برای این استعدادهای برتر بود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور بیان داشت: ۵ میلیون دانشجو در کشور داریم و کشور ما با داشتن ۳۰ تا ۴۰ میلیون جوان جزو جوان ترین کشورهای دنیا است.

ضرغام خاطرنشان کرد: اگر از استعدادها و ظرفیتهای ارزشمندی که داریم نتوانیم در حد تخصص آنان کار ایجاد کنیم نوعی خسران خواهد بود.

وی ابراز داشت: بنیاد ملی علم ایران در ادامه کار شورای عالی پژوهش های کشور و با اتمام کار این شورا و با استفاده از تجارب دیگر کشورها با هدف کمک به توسعه علم و فناوری در کشور اساسنامه آن مدون شد و در سال ۱۳۸۲ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. کرد: در سال  ۸۱ اساسنامه بنیاد ملی نخبگان تدوین شد که هدف آن شناسایی استعدادهای برتر در حوزه پژوهش است و در حال حاضر ۵میلیون دانشجو در سراسر کشور وجود دارد که اگر از این ظرفیت و استعدادهای درخشان در زمینه علم و فن آوری استفاده شود بهره وری بالایی در بحث کاربردی کردن علم خواهیم داشت.

دکتر ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فنآوران در ادامه افزود:ما به لحاظ نیروی انسانی شرایط خوبی داریم اما باید سیاست گذاریها و برنامه ریزی ها در راستای استفاده از این توانمندیها باشد.

وی در ادامه از ایجاد کرسی ۵ ساله پژوهشی به مبلغ ۵۰میلیون تومان به ازای هر سال خبر داد: تا به حال ۵۰کرسی پژوهشی به افراد پژوهشگر و برجسته کشور اعطا شده است که در این خصوص۱۵ کارگروه  تشکیل شده است که پژوهشگران می توانند طرح های خود را دراین زمینه ها ارائه دهند.

مشاور وزیر افزود:ظرفیت های بالقوه ای در ایران وجود دارد که هدف اصلی ما باید این باشد که به سراغ مردم رفته و دانش را مردمی کنیم؛بایستی در مهد کودک ها ،مدارس و دانشگاه هها ایده پردازی را مطرح کنیم وکارگاه های آموزشی ایجاد کنیم تا دانش آموزان به سمت خلاقیت و نو آوری گام بردارند و احساس استقلال،خلاقیت و خودکفایی را در آنها شکوفا کنیم.

وی افزود:از سال گذشته حمایت این صندوق از رساله دکترا به علت نیازهای اساسی به پژوهش و فن آوری در کشور آغاز شده است. حمایت این صندوق در زمینه های مختلفی از جمله؛توانمند سازی دانشجویان دکترا برای انجام تحقیقات، حمایت از پژوهشگران و  حمایت صندوق برای ثبت بین المللی اختراعات صورت می گیرد.  رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: تراز مالی ایده پردازی در دنیا ۲۱ هزار میلیارد تومان است که بالاترین دارایی های فکری جهان از آن آمریکائیها و پس از آن ژاپنی ها با ۲۵ درصد ایده های فکری جهان دوم هستند.

ضرغام با بیان اینکه کشور آمریکا استعدادهای برتر را جذب می کند و این سیاست را از جنگ جهانی دوم شروع کرده است، گفت: ۴۹ درصد دانشجویان این کشور غیر آمریکایی و ۴۷ درصد دانشمندان پزشکی این کشور نیز غیرآمریکایی هستند.
مشاور وزیر علوم اضافه کرد: ما به لحاظ نیروی انسانی شرایط بسیار خوبی داریم و باید برای آن سیاست گذاری و برنامه ریزی کنیم و از توانمندی های کشور نهایت استفاده را ببریم.

در این دیدار دکتر دهقان ضمن خیر مقدم به میهمانان جلسه گفت: دکتر ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران رابط بین دانشگاهها و  نهاد های علمی و وزیر علوم است که در حقیقت مشکلات دانشگاهیان و پژوهشگران را به وزیر علوم منعکس می کند تا صندوق حمایت های لازم را از طرح های پژوهشی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: پتانسیل ها و استعداد های خوبی در رفسنجان وجود دارد.که  امید داریم با حمایت های بیشتر این استعداد ها بارور و شکوفا شوند.

رئیس دانشگاه ولی عصر رفسنجان در ادامه افزود:رفسنجان قطب اول تولید مس در منطقه است و در آینده ای نزدیک با احداث کارخانجات جدید؛ظرفیت تولید آلمینیوم هم افزایش پیدا خواهد کرد و در منطقه رتبه  اول را کسب خواهیم کرد .

دکتر دهقان در ادامه افزود: امید داریم که دانشگاه ولی عصر در زمینه مس و آلمینیوم ؛طرح های پژوهشی کاربردی خوبی را ارائه دهد تا صنایع جانبی در این زمینه گسترش پیدا کنند و فقط خام فروشی نداشته باشیم.

 رئیس انجمن ریاضی در ادامه افزود: رفسنجان با وجود نور خورشید بستر مناسبی برای تولید انرژی های پاک است که در دانشگاه ولی عصر  مطالعه بر روی طرح های تحقیقاتی و پژوهشی در این زمینه آغاز شده است که سایت انرژی خورشیدی در دانشگاه  با همت پژوهشگران ولی عصر راه اندازی شده است و  همچنین در خصوص راه اندازی توربین های بادی تحقیقات و پژوهشها درحال انجام است.

دکتر دهقان افزود: اولین ماشین پیل سوختی در کشور توسط پژوهشگران دانشگاه ولی عصر ساخته شده است، دانشگاه ولی عصر پژوهشگران برجسته و توانمندی دارد که می توانند طرح های پژوهشی را  با کمک صندوق حمایت از پژوهشگران به مرحله تولید برسانند.

در ادامه این نشست اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه ولی عصر به طرح بعضی از مسائل و مشکلات در زمینه طرح های پژوهشی پرداختند.

در پایان این نشست تفاهم نامه حمایت از ۶ طرح پژوهشی بین دانشگاه ولی عصر(عج) با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و حمایت از ۲ طرح پژوهشی بین  علوم پزشکی رفسنجان و صندوق حمایت از پژوهشگران امضا شد.

مشاور وزیر علوم همچنین از آزمایشگاههای مختلف دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان بازدید کرد.

معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در نشست اعضای هیات علمی دانشگاه های رفسنجان  با دکتر ضرغام مشاور وزیر علوم در سالن دانشکده فنی ولی عصر گفت:شهرستان رفسنجان یکی از  مهمترین قطب های کشاورزی درکشور است که در این زمینه بایستی تحقیقات بیشتری در زمینه آفات  و بیماری های  پسته برای تولید یک محصول سالم صورت گیرد.
دکتر حکیمی در ادامه گفت: با همکاری دانشگاه ولی عصر،دانشگاه علوم پزشکی و مرکز تحقیقات پسته  اولین همایش پسته سالم برگزار شد که دبیرخانه دائمی این همایش تشکیل شده است.

وی در ادامه گفت:هدف این همایش ؛ارائه طرح های مشترک بین دانشگاهی، بحث تولید پسته سالم و افزایش سرانه پسته است که متاسفانه با اینکه ایران قطب تولید پسته است اما سرانه مصرف پسته در کشور بسیار پایین است.

دکتر حکیمی در ادامه افزود: پسته منبع بسیار غنی  و سالم برای پیشگیری بیماری های قلبی و عروقی و بدخیم است  که در این زمینه پژوهشهایی هم در دانشگاه  علوم پزشکی رفسنجان در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: طرح مطالعاتی کهورت جمعیتی در رفستجان اغاز شده است که  در این طرح ده هزار نفر و حداقل ده سال تحت پایش خواهند بود و در این طرح  فاکتورهای مهمی که باعث به خطر افتادن سلامت مردم می شود را مورد تحقیق و پژوهش قرار خواهیم داد.

دکتر حکیمی افزود:۶۰درصدمطالعات زمینه ای در طرح کهورت انجام شده است که در حوزه معاونت پژوهشی به نتایج خوبی رسیده ایم.

وی افزود: ازماه آینده مطالعات بیماری های چشمی؛کم بینایی و  کاهش دید در رفسنجان آغاز خواهد شد که این پژوهش بالغین و اطفال را شامل خواهد شد.

تهیه و تنظیم خبر : فاطمه ملایی

برچسب ها:
دانشگاه ولی عصر(عج) دکتر دهقان رئیس انجمن ریاضی صندوق حمایت از پژوهشگران و فنآوران مشاور وزیر علوم نصرت الله ضرغام هیئت علمی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان