فرماندار رفسنجان مطرح کرد:

آب مسئله جدی رفسنجان / ۵۰۰ هکتار زمین مجهز به سیستم آبیاری نوین می شوند

  • شناسه خبر: 111028
آب مسئله جدی رفسنجان / ۵۰۰ هکتار زمین مجهز به سیستم آبیاری نوین می شوند

فرماندار رفسنجان گفت: بزرگترین مسئله فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه و حتی تهدید کننده امنیت منطقه آب است.

خانه » اجتماعی » آب مسئله جدی رفسنجان / ۵۰۰ هکتار زمین مجهز به سیستم آبیاری نوین می شوند

به گزارش خانه خشتی ، حمید ملانوری در جلسه شورای منابع آب شهرستان رفسنجان که پیش از ظهر امروز در فرمانداری برگزار شد، مسئله آب را موضوع جدی منطقه برشمرد و با اشاره به خاموشی یک ماهه چاه موتور های کشاورزی از ابتدای آذرماه در رفسنجان اظهار داشت: طرح همیاران آب در استان توسط استاندار کلید خورده است و مراحل مختلف ان به منظور مدیریت منابع آب مطرح گردیده است.

وی نصب کنتورهای هوشمند، توسعه آبیاری تحت فشار، ایجاد بهره وری بیشتر در واحد سطح، پلیس آب، بازار آب و انتقال آب را از جمله مباحث این طرح عنوان کرد.

ملانوری خاطر نشان کرد: دستگاههای مختلف شهرستان متولی و موظفند که این طرح را پیش برند و گزارش دهند تا به رشد برسیم.

فرماندار رفسنجان به بحث یکپارچگی باغات و اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: خرده مالکی و پراکندگی زمین های کشاورزیدر مصرف آب، تعمیر زمین، استفاده از نهادها و دیگر مسائل مشکل ایجاد می کند و در اینصورت کشاورز هزینه های بیشتری نسبت به یکپارچگی متحمل خواهد شد.

وی بیان داشت: با متولی گری جهاد کشاورزان خرده مالکان می توانند در قالب تفاهم نامه با یک مدیریت از دورن خودشان تمامی مراحل داشت و برداشت محصول پسته را بصورت یکپارچه مدیریت کنند.

img_0523

ملانوری بزرگترین مسئله فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه و حتی تهدید کننده امنیت منطقه را آب دانست و گفت: همه ظرفیت های شهرستان از جمله دانشگاه ها و دانشجویان، حوزه های علمیه و طلاب و تریبون ها باید در این زمینه بسیج شوند و این موضوع باید بر سر هر محفلی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ هکتار در طرح آبیاری نوین سهم شهرستان رفسنجان اعلام شده اظهار داشت: بدین منظور ۵ چاه موتور در دستور کار قرار گرفته و به میزان ۸ میلیون و ۵۰۰ تومان وام بلاعوض به این امر اختصاص یافته و مابقی ان بصورت تسهیلات بانکی در اختیار کشاورز قرار خواهد گرفت.

ملانوری خاطر نشان کرد: ۱۴۰ کیلومتر برای انتقال آب در شهرستان لوله گذاری شده است و از مجموع ۵۸ هزار هکتار  باغ پسته در بخش های شهرستان  ۲ هزار و ۲۰۹ هکتار سطح زیر کشت کاهش یافته است.

وی یادآور شد : هم اکنون ۳۰۰ هکتار زمین کشاروزی برای آبیاری تحت فشار در دست اجرا قرار دارد.

برچسب ها:
آب آبیاری نوین بحران در رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • اکبر

    همین که آقای بخشدار در کنار فرماندار با دقت با موبایل خود بازی میکند حاکی از جدیت مسئولین در بحث مشکلات آب است.
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان