مسئولیت اجتماعی نقطه مشترک بخش بازرگانی و امید شهروندی است

  • شناسه خبر: 110983
مسئولیت اجتماعی نقطه مشترک بخش بازرگانی و امید شهروندی است

رئیس اتاق بازرگانی رفسنجان در برنامه رادیویی «شهر من رفسنجان» مسئولیت اجتماعی را نقطه مشترک میان بخش بازرگانی و امید شهروندی دانست.

خانه » اجتماعی » مسئولیت اجتماعی نقطه مشترک بخش بازرگانی و امید شهروندی است

به گزارش خانه خشتی، محمدعلی میرزائیان با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری، تلاش در جهت رشد اقتصادی را جهاد فی سبیل الله عنوان کرد و با ارائه تعریفی از اقتصاد، گفت: اقتصاد علم تخصیص بهینه منابع محدود به نیازهای نامحدود بشری است که می تواند توازن میان منابع محدود و نیازهای نامحدود بشر را برقرار کند.

رئیس اتاق بازرگانی رفسنجان علم اقتصاد را متوازن کننده نیازهای نامحدود بشری و منابع محدود دانست و اظهار کرد: هرگاه عرضه کنندگان کالا و خدمات در مقابل تقاضای مصرف آن قرار گیرند، بازار کالا و خدمات را به وجود می آورند.

وی اقتصاد بازرگانی را ناظر بر بُعد بین المللی بازار کالا و خدمات دانست و با اشاره به جایگاه اقتصاد بازرگانی در رفسنجان با توجه به کشت و صادرات پسته و وجود صنعت مس سرچشمه، تصریح کرد: اقتصاد بازرگانی یا تجارت دو جزء کلی به نام صادرات و واردات دارد که از تفاضل آن ها می توان به تراز تجاری رسید.

رئیس اتاق بازرگانی رفسنجان در ادامه تراز مثبت را نشانه میزان بالای صادرات نسبت به واردات عنوان کرد و گفت: تراز تجاری مثبت به معنای یافتن قدرت رقابت تولید داخلی در بازارهای جهانی است که برای کشور ارزآور باشد.

میرزائیان با بیان اینکه تراز تجاری منفی به معنی نداشتن توان رقابت تولیدات داخلی در بازارهای جهانی و وابستگی شدید به مصرف کالاهای خارجی می باشد، گفت: این تعبیر به استثنای خام فروشی محصولاتی چون نفت است؛ چرا که صادرات آن ها به معنی قدرت رقابت پذیری نیست بلکه نشان دهنده ضعف ساختار تولید است.

وی با اشاره به اینکه عمده صادرات غیرنفتی کشور در پسته، مس و صنایع دستی خلاصه می شود، سهم پسته از صادرات را بالای ۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: صادرات بیشترین میزان پسته ایران از رفسنجان و استان کرمان و وجود بالغ بر ۸۵ درصد مس ایران در سرچشمه، نشان دهنده اهمیت شهرستان در ارزآوری از محل صادرات غیرنفتی است.

رئیس اتاق بازرگانی رفسنجان در ادامه پایین بودن قیمت آب و انرژی در تولید پسته و مس را منجر به رقابتی شدن این محصولات در بازارهای جهانی عنوان کرد و افزود: رفسنجان پایگاه صادرات آب و انرژی ارزان به جهان است و بهره وری پسته رفسنجان در هر متر مکعب آب نسبت به رقیب خود آمریکا یک به هفت است.

محمدعلی میرزائیان میزان تولید پسته ایران را حدود ۱۷۰ هزار تن اعلام کرد و با اشاره به کاهش سهم ایران در بازار اروپا از ۹۰ هزار به ۸ هزار تن، گفت: صادرات پسته در شهریور ماه سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار تن بوده که در سال جاری به بیش از ۵۴۰۰ تن رسیده است.

وی خواستار صادرات و عرضه صادرات سریع پسته کشاورزان به بازار شد و گفت: برای رقابت با آمریکا باید در الگوی کشت در بخش کشاورزی تغییر ایجاد کنیم و بحث سالم سازی و آفلاتوکسین را پیگیری و بررسی کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی رفسنجان خاطرنشان کرد: در اتاق بازرگانی در حال پیگیری تالارهایی برای بورس پسته هستیم که امیدواریم با ایجاد کمیته مدیریت واحد صادرات، به اقتصاد کرمان و شهر رفسنجان کمک کرده باشیم.

میرزائیان در ادامه بخش بازرگانی را رکن خارجی بازار کالا و خدمات عنوان کرد و در تشریح ارتباط آن با امید شهروندی، گفت: تنها نقطه مشترک میان بخش بازرگانی و امید شهروندی مقوله ای به نام مسئولیت اجتماعی است.

وی افزایش امید شهروندی را در گرو رعایت مسئولیت اجتماعی بیان کرد و افزود: اگر این تعامل برقرار شود، تعادل اجتماعی در زندگی شهروندی ایجاد می شود.

رئیس اتاق بازرگانی رفسنجان با اشاره به عواملی که موجب پیشرفت بخش بازرگانی در اقتصاد شهرستان می شود، تصریح کرد: در این راستا بایستی به موضوع بهره وری در مصرف آب و انرژی به منظور رقابتی کردن محصولات شهر توجه کرد و از تکنولوژی های روز دنیا و تجارب برتر در زمینه بسته بندی و غیره بهره برد.

میرزائیان ادامه داد: حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان، تسریع فرآیند صدور مجوزهای لازم، استفاده از آزمایشگاه های با استانداردهای روز دنیا و متخصصین مجرب، پرداخت مشوق های صادراتی به اعضای صادر کننده اتاق بازرگانی از سوی دولت، تکریم تجار و صادرکنندگان نمونه و موفق و میدان دادن به جوانان جسور و علاقمند برای کسب تجربه در دنیای تجارت از عواملی است که موجب پیشرفت بخش بازرگانی در اقتصاد شهرستان می شود.

برچسب ها:
اقتصاد امید شهروندی رادیو رفسنجان شهر من رفسنجان شهرداری رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان