حجت رضایی در گفت و گو با خانه خشتی :

دلسوختگی و خلوص رمز ماندگاری نوحه / مداحی ها امروز سخت تر شده اند

  • شناسه خبر: 109349
دلسوختگی و خلوص رمز ماندگاری نوحه / مداحی ها امروز سخت تر شده اند

مداح ولایی رفسنجان گفت: از بین تمام ملزومات فنی دلسوختگی و خلوص است که نوحه را ماندگار می کند. یعنی حاج اکبر ناظم هیچ کدام از روشها و سبک های فنی و متداول را نمی شناخت؟ دارایی او خلوص و دل پاکش بود.

خانه » آخرین اخبار » دلسوختگی و خلوص رمز ماندگاری نوحه / مداحی ها امروز سخت تر شده اند

به گزارش خانه خشتی ، حجت رضایی متولد ۱۳۵۹ از مداحان جوان رفسنجان است. وی به مدت ۲۰ سال است مداحی می کند و نوحه خوانی را از سن ۱۵ سالگی شروع کرده است. آنچه در پی می اید حاصل گفتگوی کوتاه خانه خشتی کویر با وی می باشد:

آیا نگاه کردن به مداحی به عنوان حرفه و شغل می باشد یا عشق ؟
اگر مداحی کار عشق باشد و برای اهل بیت (ع) باشد حرام نیست که کسی شغل قرار دهد. اما ظلم است. برای اینکه بزرگانی مثل دعبل وقتی حضرت رضا پیراهنش را می دهد قبول می کند ولی هزار دینار را قبول نمی کند حضرت می فرماید بگیرید به آن احتیاج پیدا می کنید و دیگر اینکه به قول حضرت حافظ: تو بندگی چو گدایان به شرط مزد نکن/ که خواجه خود روش بنده پروری داند.  باید اجر و مزد را در اهل بیت جستجو کرد چون  انها اهل کرم هستند. وقتی شاعر معروف قاآنی می گوید:تویی آن نقطه بالای فاء فوق ایدیهم/که هنگام تنزل تحت بسم‌الله را بایی. و از امیرالمومنین جایزه می‌خواهد و می‌گوید: صله شعر مرا بده. شب امیرالمومنین به خوابش می‌آید و می‌گوید: قاآنی دنیا کوچک است و ظرف دنیا جا ندارد که ما بخواهیم صله شعر شما را بدهیم. وقتی این بیت شعر اینقدر ارزش داشته باشد که دنیا برای آن کوچک باشد و وقتی مداحی در جهت معرفت اشتیاق و بصیرت افزایی نسبت به اهل بیت باشد دلیلی برای این نمی ماند که مداحی را یک شغل قلمداد کنیم .
نقش صدا در مداحی را چگونه ارزیابی می کنید؟
این را از زبان رهبر انقلاب عرض می کنم که یک روز در سخنرانی خودشان فرموده اند که صدا از مستحبات مداحی می باشد. اما معلومات، محفوظات و دلسوخته بودن از واجبات مداحی است. بارها دیده اید یک نفر صدای خوبی هم دارد اما نتوانسته مجلس را اداره کند ولی نفر دیگر صدایی نداشته مجلس را چنان اداره کرده که به نحو احسن اوج گرفته است. صدا خوب است و اگر سلیقه و دلسوختگی در کنار صدا باشد نور علی نور است .
یک شعر خوب چه ویژگی دارد؟
شعری که در مدح و منقبت اهل بیت باشد خوب است متاسفانه  از جمله اشعاری که در بین برخی مداحین رواج پیدا کرده یکی  این است: قول هو الله احد تنها دروغی بیش نیست/ چون خدا تک خواهری دارد بنام زینب. این خیلی رواج پیدا کرده است. یا این دوبیت: در بر صحن نجف خیل و فزون کم می شود/ کل دریاهای عالم پیش او نم می شود/ تو بدان که حضرت حق هم هنگام نماز/ در بر ایوان حیدر تا کمر خم می شود. این اشعار آمیخته با وهم می باشد که باعث اعتلای معرفت الله نمی شود بلکه باعث ضربه به آستان  مقدس حضرات معصومین و ائمه و بهره برداری منکران و معاندان خواهد شد. البته در مقابل هم گاهی اوقات، شاعری با یک دو بیتی کار یک قصیده را می کند.
مثلا: ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد/ تمام هستی زهرا نصیب نرجس شد. این دوبیت توی مجلس کار یک قصیده را انجام می دهد.
نظر شما راجع به سبک های جدید و سبک های پاپ در مداحی چیست؟
ما با همه موسیقی پاپ یا سبک های آن طرف آب مخالف نیستیم. بعضی آنها سبک هایی هستند که اساتید، بزرگان و موسیقیدانان مذهبی ما آنها را تایید می کنند و اشکال ندارد و ما با انها مخالفت نمی کنیم ولی برخی سبک ها جلف و سخیف هستند لازم است انتخاب موسیقی و شیوه مداحی به گونه ای باشد که مورد رضایت حق تعالی و امام زمان قرار گیرد. نه اینکه بر خلق سبک جدید به هر ابزار و مدلی متمسک شویم. تمام سبک هایی که ماندگار شدند منوط به خدا محوری بوده است. از بین تمام ملزومات فنی دلسوختگی و خلوص است که نوحه را ماندگار می کند. یعنی حاج اکبر ناظم هیچ کدام از روشها و سبک های فنی و متداول را نمی شناخت؟ دارایی او خلوص و دل پاکش بود.
چه توصیه ای به مداحان جوان دارید و کسانی که جدیدا وارد عرصه مداحی شدند و یا می شوند؟
تقوا در متن، توصیه اکید بنده حقیر می باشد. مداح باید اهل تقوا باشد همینکه آمدم مداح شدم تقوا دارم در همین حدی که ائمه را به امامت قبول دارم و تولی و تبری می کنم خوب است. از اینجا به بعد را باید خودم دست به کار شوم و به تقوایم بیافزایم . تقوا در متن در واقع یعنی آن مطلبی که من دارم به مردم ارائه می دهم تجلی گاه این باشد و حتی شبهات را پاسخ دهد یعنی از لحاظ علم کلام وهم نگفته باشد و نیز اخلاص را ترویج دهد.
فرق بین مداحی دیروز و امروز چیست؟
در مداحی قدیم پایه روی شعر های قدیم و روضه خوانی بوده است ودر مداحی امروز باید نواوری داشت و سبک هایی در شان اهل بیت ساخته شود. در کل مداحی امروز سخت تر شده است.
راجع به شور خوانی بگویید ؟
اگر شور با محتوا باشد اموزنده و سوزنده باشد بسیار خوب است .
نظر شما نسبت به مداحانی که بیشتر سراغ شور می روند چیست ؟
هر کس مدح اهل بیت را انجام دهد برای همه عزیز و قابل احترام است ولی این عزیزان باید بدانند اصل در این کار، رضایت اهل بیت است و ما باید از شکل و قالب اهل بیت خارج نشویم. اینکه بخواهیم از شعر خوانی در مدح امام زمان و روضه ها کم کنیم و به وقت شور اضافه کنیم اشتباه هست.
صحبت پایانی
من و جدا شدن از کوی تو خدا نکند/ خدا هر آنچه کند از توام جدا نکند
هر کس باید زینت بزرگتر خود باشد مثلا بچه ها باید زینت پدر و مادر خود باشد شاگرد زینت استاد، شیعه نیز باید زینت امامان معصوم خود باشد و این تنها از راه بصیرت افزایی امام شناسی، ولی شناسی و دشمن ستیزی حاصل می شود و در اخر امیدوارم کلیه مداحین، خادمین و ستایشگران آستان آل الله در ضل توجهات ولی عصر موفق و مزین به نور تقوا و حسن عاقبت باشند.

برچسب ها:
حجت رضایی مداحی نوحه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان