مدیر امور منابع آب منطقه ای رفسنجان مطرح کرد:

اگر وضعیت فعلی برداشت و عدم بارندگی ادامه داشته باشد آینده خوبی برای رفسنجان پیش بینی نمی کنیم

  • شناسه خبر: 104330
اگر وضعیت فعلی برداشت و عدم بارندگی ادامه داشته باشد آینده خوبی برای رفسنجان پیش بینی نمی کنیم

احمدی پور با بیان اینکه متاسفانه امسال هنوز به متوسط بارندگی نرسیده ایم گفت :اگر این وضعیت ادامه داشته باشد طی چند سال آینده در خیلی مناطق، چاه ها اب نخواهد داشت و با بحران جدی روبرو می شوند.

خانه » اجتماعی » اگر وضعیت فعلی برداشت و عدم بارندگی ادامه داشته باشد آینده خوبی برای رفسنجان پیش بینی نمی کنیم

به گزارش خانه خشتی ؛علی احمدی پور مدیر امور منابع اب شهرستان رفسنجان در گفت گویی به وضعیت نامناسب اب در رفسنجان اشاره کرد و اظهار داشت :وضعیت اب در رفسنجان بسیار نامطلوب می باشد به طوریکه ما سالانه از ۱۰۹۷ حلقه چاه فعال شهرستان ،۴۸۷ میلیون مترمکعب اب برداشت می کنیم و این میزان برداشت باعث شده است ما سالانه به طور متوسط ۷۵ سانتی متر افت سطح اب زیرزمینی داشته باشیم.
وی افزود : این میزان افت باعث شده که تقریبا ۱۵۴ میلیون مترمکعب اب بیشتر از دشت برداشت کنیم ،به دلیل کاهش سطح اب زیر زمینی، دشت رفسنجان از بحرانی ترین دشتهای کشور محسوب می شود.
وی تصریح کرد :اگر همین طور ادامه دهیم مطمئنا اینده خوبی برای شهرستان پیش بینی نمی کنیم شاید به یک شهر سوخته تبدیل شویم.
علی احمدی پور بیان داشت:رفسنجان به خاطر تک محصولی بودنش ، صد درصد به اب وابسته می باشد درصورت نبودن اب، تولید کشاورزی صورت نمی گیرد و مطمئنا اقتصاد شهرستان فلج خواهد شد.
مدیر منابع اب منطقه شهرستان رفسنجان تصریح کرد :متاسفانه به سمت صنعتی شدن هم پیش نرفتیم اگر همین وضعیت برداشت و بارندگی ادامه داشته باشد اینده خوبی برای شهرمان پیش بینی نمی کنیم.
وی با بیان اینکه سال ۹۵-۹۴ میزان بارندگی ۶۸ میلی متر است افزود :متوسط میزان بارندگی دشت رفسنجان تاکنون ۹۰ میلیمتر بوده است اما متاسفانه به علت خشکسالی های اخیر این میزان به ۷۵٫۶ میلیمتر رسیده است .
احمدی پور با بیان اینکه متاسفانه امسال هنوز به متوسط بارندگی نرسیده ایم گفت :اگر این وضعیت ادامه داشته باشد طی چند سال آینده در خیلی مناطق، چاه ها اب نخواهد داشت و با بحران جدی روبرو می شوند.
وی افزود :کل حلقه چاه های رفسنجان ۱۱۸۰ می باشد که ۱۰۹۷ تا ان فعال هستند که از این چاه های فعال ۹۷۷ حلقه مختص کشاورزی، ۵۹حلقه مختص شرب و بهداشت و ۶۵ حلقه مختص صنعت و بهداشت هستند.
وی بیان داشت :تقریبا ۹۳ و نیم درصد مصرف اب در حوزه کشاورزی ،۱٫۵ درصد در حوزه صنایع و خدمات و ۵ درصد به مصرف شرب می رسد.
احمدی پور تصریح کرد : طرح احیا و تعادل بخشی دشت ،برای حفاظت از منابع اب از جمله طرحهایی است که اعتبارات خوبی به ان اختصاص یافته است و هدف این طرح پرکردن چاه های غیر مجاز و جلوگیری از برداشت غیرمجاز ازچاه ها می باشد.
مدیر منابع اب منطقه شهرستان بیان داشت :یکی از پروژه های خوبی که در سالهای گذشته انجام دادیم خاموش نمودن موتور پمپ های کشاورزی در زمستان به مدت یک ماه، که این مدت امسال افزایش پیدا می کند و این طرح در شورای حفاظت تصمیم گیری شده است الان دو سال اجرا شده است و از این طریق هر سال ۴۰ میلیون متر مکعب در اب صرف جویی می شود.
وی افزود :نصب ابزار مدیریت اب بر روی چاه ها به نام کنتور هوشمند اب و برق از جمله پروژه هایی است که صورت گرفته است و هدف این کنتوراین است که اجازه اضافه برداشت اب به چاه ها نمی دهد اگر اب بیشتر از حد برداشته شود ان کنتور به صورت خودکار برق چاه را قطع می کند و مانع از برداشت بی رویه اب می شود.

کاهش مجموع دبی چاه های اب کشاورزی به میزان اضافه برداشت اب از سفره (کسری حجم مخزن )و کاهش سطح زیر کشت هر چاه متناسب با دبی تقلیل یافته ،ایجاد بورس و بازار خرید و فروش اب و حقابه بر اساس قیمت منطقه ای اب ،بازنگری و تغییر قوانین موجود اب به منظور بازدارندگی در خصوص تخلفات و مدیریت منابع اب
آموزش ،اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی در زمینه مصرف بهینه اب ،بازیافت و تصفیه پساب کارخانجات و فاضلاب شهری و روستایی به منظور استفاده در بخش کشاورزی و صنعت،سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در بخش غیر کشاورزی،اصلاح روش های آبیاری سنتی و خطوط انتقال و توزیع اب با اعطای تسهیلات لازم ،جلوگیری از توسعه سطح زیر کشت را از جمله راهکارهای کمیسیون اب در جهت توسعه پایدار شهرستان رفسنجان عنوان کرد .

برچسب ها:
آب بارندگی بحران رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • محمد مهدی قابلی

    اخه اینهمه دریا چرا یه مقدار از این اب دریا رو تصفیه نمیکنید خوب میدونم هزینه داره اما بهتر از اینه که رفسنجان نابود شه
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان