به مناسبت هفته ملی مهارت ؛

گزارشی از تاریخچه و سوابق مرکز آموزش فنی و حرفه ای رفسنجان

  • شناسه خبر: 104051
گزارشی از تاریخچه و سوابق مرکز آموزش فنی و حرفه ای رفسنجان

مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان رفسنجان در سال ۱۳۷۲ تاسیس گردیده و در سال ۱۳۷۸ در محل کنونی فعالیت خود را آغاز کرده است.

خانه » اجتماعی » گزارشی از تاریخچه و سوابق مرکز آموزش فنی و حرفه ای رفسنجان

به گزارش خانه خشتی، مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان رفسنجان در ۷ کارگاه ثابت آموزشی شامل کارگاه برق صنعتی و PLC ، تعمیر ماشینهای الکتریکی ، تاسیسات ، تعمیر ماشینهای سواری بنزینی ، جوشکاری ، برق ساختمان به صورت رایگان به ارائه آموزشها به علاقمندان می پردازد، که تا پایان سال ۹۳ تعداد ۱۱۱۷۳ نفر در مرکز ثابت آموزش دیده اند.

آموزش در زندان :
همچنین این مرکز با همکاری زندان شهرستان آموزشهایی از قبیل برق ساختمان ، تاسیسات ، جوشکاری ، صنعت ساختمان و کشاورزی در اختیار زندانیان قرار می دهد که در زندان نیز تا پایان سال ۹۳ تعداد ۱۶۱۱ نفر آموزش دیده اند.

آموزش روستایی :
همچنین آموزشهایی از قبیل جوشکاری ، کار آفرینی ، برق ساختمان ، پرورش قارچ و غیره در قالب آموزشهای سیار روستایی نیز در چندین روستا از جمله لاهیجان،محمود آباد ، هرمزد آباد، عبدالله آباد ، اسلام آباد و… به اجرا در آمده که در این قسمت نیز تا پایان سال ۹۳ تعداد ۱۶۵۱ نفر آموزش دیده اند.

آموزش در صنایع :
این مرکز در بخش آموزش در صنایع ضمن کار و صنوف فعالیت دارد که در قسمت آموزش ضمن کار با مراکز صنعتی شهرستان مانند مجتمع مس سرچشمه و مجتمع صنعتی و دیگر کارخانجات در بخش آموزش نیروهای آنها ،ضمن کار همکاری دارد و در قسمت صنوف با توجه به درخواست صنف مربوطه به آموزش افراد زیرمجموعه مرد نظر اقدام می کند. که در این قسمت تا پایان سال ۹۳ تعداد۱۰۵۷ نفر آمزش دیده‌اند.

آموزش جوار دانشگاهی :
این مرکز در مورخه ۳۰/۰۹/۹۲ با همکاری دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان مرکز جوار دانشگاه شهرستان را در دانشگاه مزبور افتتاح کرد تا در اجرای سیاستهای اشتغال نظام جمهوری اسلامی گامی هرچند کوچک برداشته باشد. کسب مهارتهای فنی و تخصصی و حضور فعال تر در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی کشور ، افزایش توانمندی فارغ التحصیلان دانشگاهی ، ارتقاء صلاحیت های حرفه ای و ارائه آموزشهای کار آفرینی به منظور افزایش نگاه کار آفرینانه وتوسعه وبهبود اشتغال پذیری دانشجویان از اهداف ایجاد این مرکز می باشد.
همچنین در بخش آموزش به دانشجویان تا پایان سال ۹۳ تعداد ۳۵۸ نفر آموزش دیده اند.

بخش خصوصی :
۱۰۸ آموزشگاه آزاد ، در بخش خصوصی نیز به ارائه آموزشهای مهارتی افراد بیکار و جویای کار – دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی – روستائیان – شاغلین بخشهای مختلف صنایع – اصناف – کشاورزی و دامداری می پردازد که در این بخش تاپایان سال ۹۳ تعداد ۳۶۴۹۳ نفر آموزش دیده اند.
این مرکز هم چنین در تائید صلاحیت فنی متقاضیان استفاده از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید و بانکهای عامل ، شناسایی و تائید صلاحیت فنی کارگران صنعت ساختمان – قالی بافان جهت طرح بیمه آنان ، تائید صلاحیت فنی متقاضیان پروانه کسب به ارائه خدمات به متقاضیان پرداخته که الحمدا… کارکنان این مجموعه با همت و تلاش و کار مضاعف در خدمت رسانی به مردم جزء خادمین خوب این مرز و بوم بوده اند و وظایف خود را به خوبی انجام داده اند.

آموزشهای فنی و حرفه ای :
آموزشهای فنی و حرفه ای ‘ انجام فعالیتهایی است که می تواند فرد را برای احراز شغل ‘ حرفه و کسب و کاری آماده کند یا کارایی و توانایی وی را در انجام آن افزایش دهد . این آموزشها کسب مهارتها را در راستای تکنولوژی و علوم وابسته به همراه دانشهای خاص مربوط به مشاغل بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی ارائه می دهد . در سال ۱۳۸۵ ضمن تأکید بر کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای جهت پاسخگوئی به تقاضای جامعه سیاست بهره برداری از حداکثر ظرفیت موجود آموزش را اعمال نموده است که در این راستا راه اندازی آموزش روستائیان با عنوان (طرح هجرت) از اقدامات این سازمان بوده است که به منظور دسترسی آحاد مردم بخصوص در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته خصوصاً روستاها می باشد.
افزایش کمی به همراه افزایش کیفی آموزشها دربخش دولتی به تنهایی قادر به پوشش نیازهای گسترده آموزشهای مهارتی جامعه نبوده لذا سازمان برنامه ای خاص را به منظور جلب همکاری مؤسسات کارآموزی آزاد به اجراء درآورده تا بتواند با سقف حداقل ۳ میلیون نفر- دوره برنامه های سال جاری خود را تحقق بخشد .

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:
سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی که از ادغام سه نهاد آموزشی در سال ۱۳۵۹ و به منظور ارائه آموزشهای فنی و حرفه‌ای تشکیل گردیده و بر اساس بیش از ۱۰ قانون موضوعه و ماده ۱۵۱ قانون برنامه سوم و تنفیذ آن در برنامه چهارم، متولی آموزشهای فنی و حرفه‌ای کوتاه مدت بوده و مسئول کمیته تخصصی آموزش های فنی و حرفه ای غیررسمی با عضویت ۱۶ وزارتخانه و سازمان و در نهاد کارگری و کارفرمایی است فعالیتهای آموزشی خود را در دو بخش دولتی و غیر دولتی اجرا نماید.
این سازمان علاوه بر ستاد مرکزی، دارای ۳۱ اداره کل در سطح کشور و یک مرکز تربیت مربی می‌باشد و به منظور دستیابی به تازه‌های علوم و فن آوری روز و همگامی با استانداردهای بین المللی، همواره سعی بر گسترش روابط بین المللی از جمله با سازمان بین المللی کار (ILO) و سازمان بین المللی آموزش حرفه‌ای و کشورهای مختلف دنیا نموده است.
در این راستا سازمان صرفنظر از تفسیر کلیت ساختار تشکیلاتی، صرفا در قسمت آموزش، با پشتیبانی حوزه پژوهش فعالیتهای خود را در چارچوب محورهای تعیین شده مطابق با استانداردهای بین المللی انجام می‌دهد.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان