مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد؛

لزوم توجه به تغذیه سالم در مدیریت سفره در خانه توسط مادران

  • شناسه خبر: 102929
لزوم توجه به تغذیه سالم در مدیریت سفره در خانه توسط مادران

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خواستار توجه مادران به تغذیه سالم در خانه ها شد.

خانه » اجتماعی » لزوم توجه به تغذیه سالم در مدیریت سفره در خانه توسط مادران

به گزارش خانه خشتی، به نقل از روابط عمومی شهرداری رفسنجان، دکتر پروین نخعی مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رفسنجان با حضور در برنامه رادیویی «شهر من رفسنجان» به ارتباط تنگاتنگ تغذیه سالم با سلامتی انسان تأکید کرد و گفت: متأسفانه در جامعه امروزی رژیم غذایی نامناسب از یک سو و عدم تحرک کافی از سوی دیگر، دو عامل اصلی در به خطر انداختن سلامت انسان هستند.

وی بروز انواع سرطان، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و پرفشاری خون را از جمله بیماری هایی بیان کرد که در نتیجه تغذیه ناسالم به وجود می آیند و افزود: اگر افراد جامعه الگوی تغذیه ای سالم را جایگزین تغذیه ناسالم کنند، قدم بسیار مهمی برای سلامتی خود برداشته اند.

دکتر نخعی با اشاره به ارتباط مستقیم تغذیه و سلامت روحی و روانی، اظهار کرد: تغذیه ناکافی و غلط اثرات نامطلوبی از قبیل افسردگی شدید، اختلالات عصبی جدی و پرخاشگری را به دنبال دارد.

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رفسنجان محدودیت شدید کربوهیدارات ها و مواد قندی و نشاسته ای موجود در اکثر رژیم های غذایی را منجر به عوارض جدی بر سیستم عصبی دانست و گفت: عوارضی از قبیل خستگی، بی حوصلگی، اضطراب یا کاهش قدرت یادگیری در نتیجه محدودیت مصرف مواد قندی و افت فشار خون ایجاد می شود.

وی با تأکید بر لزوم شناخت گروه های غذایی سالم، تصریح کرد: برای داشتن تغذیه سالم باید از انواع گروه های غذایی نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات و تخم مرغ به طور متنوع و متعادل استفاده کرد.

دکتر پروین نخعی با اشاره به اینکه مصرف نوشیدنی های شیرین مصنوعی و انواع نوشابه های گازدار تغذیه سالم را دچار خدشه می کند، گفت: کاهش مصرف روغن، استفاده از چاشنی هایی مثل آویشن به جای نمک، کاهش استفاده از مواد فراوری شده از قبیل انواع کنسروها و سوسیس و کالباس و پخت مواد غذایی به صورت آب پز یا بخارپز باید در مدیریت سفره خانه توسط مادران مورد توجه قرار گیرد.

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به اقدامات مختلف مرتبط با تغذیه و سلامت اشاره کرد و افزود: در راستای کاهش سوء تغذیه کودکان زیر شش سال، با همکاری بهزیستی در روستاهای محروم یک وعده غذای گرم در برنامه غذایی مهدکودک های روستاها گنجانده شده است.

وی همچنین به همکاری با کمیته امداد جهت تأمین سبد کالا برای خانواده های دارای فرزند زیر شش سال به صورت رایگان خبر داد و افزود: با نظر کارشناسان تغذیه، سبد کالا برای خانواده هایی که مشکل مالی دارند، به صورت ماهیانه توزیع می شود.

دکتر نخعی افزودن مکمل ویتامین دی و تأمین ریزمغذی هایی مثل آهن را از دیگر اقدامات انجام شده در مدارس دخترانه متوسطه اول و دوم بیان کرد و گفت: به منظور پیشگیری از کم خونی و جلوگیری از عوارض ناشی از آن، هر هفته یک عدد قرص آهن میان دانش آموزان این مدارس توزیع می شود.

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه در ایران همه افراد صد در صد دچار کمبود ویتامین دی هستند، از ارائه قرص ویتامین دی از طریق اداره کار به کارگران خبر داد و گفت: کلیه افراد در رده سنی ۳۰ تا ۵۹ سال و گروه سنی سالمندان ۶۰ سال به بالا با مراجعه به مراکز بهداشتی، می توانند ماهیانه یک عدد قرص ویتامین دی به طور رایگان دریافت کرده و از پوکی و استخوان و شکستگی های زودهنگام پیشگیری کنند.

وی افزود: پایش منظم نمک یددار در خانواده ها و افزایش سطح مواد تغذیه ای جامعه از طریق آموزش و برگزاری جشنواره های غذایی سالم و توزیع بروشور و کتاب نیز از اقداماتی ست که در راستای افزایش تغذیه سالم افراد جامعه انجام گرفته است.

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رفسنجان از مردم خواست با مراجعه به مراکز بهداشتی، از خدمات رایگان ارائه شده در بخش سلامت برخوردار شوند.

لازم به ذکر است چهارمین قسمت از سری برنامه های رادیویی «شهر من رفسنجان» با پخش اخبار شهرداری رفسنجان و سوال پیامکی نظرسنجی همراه بود.

برچسب ها:
تغذیه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان رادیو رفسنجان سلامت شهر من رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان